روز گذشته خبری از دکتر نیکتا زبردست معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم منتشر شد که وی در گفت و گویی ادعا کرده بود مشکلی در تامین شیر خشک وجود ندارد؛ لطفا به اندازه مصرف روزانه، شیر خشک تهیه کنید!

باز هم مردم متهم شدند:دلیل کمبود شیرخشک انبار کردن در منازل است

به گزارش سلامت نیوز، وی گفته است:« در حال حاضر میانگین تعداد شیر خشک توزیع شده در شهرستان جهرم تفاوت محسوسی با ماه های گذشته نداشته است. از دلایلی که احساس می شود که شیر خشک کم است، خرید بیش از حد نیاز خانواده ها و انبار کردن آن در منزل است. بنده به دلیل اهمیت موضوع شخصا به صورت روزانه پیگیر افزایش سهمیه جهرم هستم و حتی در ده روز گذشته به صورت حضوری با کارشناسان مربوطه در سازمان غذا و دارو در تهران پیگیری این موضوع بوده و هستم؛ لذا از مردم عزیز و گرانقدر شهرستان خواهشندم به اندازه نیاز شیرخوار خود شیرخشک تهیه فرمایند و از انباشت آن در منازل خود به دلیل نگرانی خودداری نمایند تا بتوانیم توزیع عادلانه ای در سطح شهر برقرار کنیم.»

در حالی دکتر نیکتا ادعا می کند دلیل احساس کمبود شیرخشک، انبار کردن آن از سوی مردم است که اخیرا خرید شیرخشک تنها با کارت ملی و به صورت سهمیه بندی شده در اختیار مردم قرار می گیرد.

یکی از کاربران سلامت نیوز در پیامی نوشته است:« سلام. نمیدانم شروع این دل‌نوشته را چه شخص یا نهادی را خطاب قرار دهم؛ معاون غذا و دارو؟رییس علوم پزشکی جهرم؟فرماندار؟ نماینده جهرم در مجلس شورای اسلامی یا .....
دو بچه کوچک شیرخوار دارم.هرکس مثل من باشد مشکلات کمبود شیرخشک را می داند ، باید چقدر خفت کشید برای بچه‌ای که هر دو روز یک قوطی شیر می‌خواهد. روز قبل مصاحبه‌ای را در اخبارجهرم دیدم که ابتدا تصورم این بود که شاید من برداشت اشتباهی از آن دارم، تیترش این‌ بود که:اهای مردم؛ شیرخشک را در منزلتان انبار نکنید ...
متن خبر را خواندم... آقا یا خانم رییس بر سرمان منت گذاشته بودند که 10 روز است رفتم تهران برای مردم شیرخشک بگیرم. جای دیگه کفته بودن نگران نباشید کمبودی وجود ندارد. بعد از خواندن این خبر گفتم خداروشکر یک مسوول دلسوز پیدا شد، برویم با خیال راحت شیر بگیریم.... داروخانه اول، دوم،سوم .....
بگذریم. یاد حرف های آن مسوول افتادم که گفت اگر مشکل اقتصادی دارید کمتر غذا بخورید...
ما مردم اگر شیرخشک گیرمان آمد چشم حتما مراقب هستیم احتکار نکنیم. نکته آخر ایشان گفته اند شخصا ده روز رفتم سازمان غذا دارو برای مشکل شیر!
یعنی هر مسوولی برود تهران، سهمیه بیشتری به شهرش می‌دهند؟ با چه پشتوانه ای ایشان می‌توانند سهمیه بیشتری بگیرند که برایش مصاحبه کرده اند؟ هیچ وقت در این بحران یک سازمان نمی آید برای یک شهر خارج عدالت سهمیه بدهد. مشخص نیست هدفشان از مطرح کردن این جملات چیست؟»


در حالی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم ادعا می کند هیچ کمبودی در زمینه شیرخشک وجود ندارد که مشاور سازمان غذا و دارو امروز در گفت وگویی اعلام کرده از شهریور ماه سال جاری مشکل کمبود شیرخشک بوجود آمده و تا آخر آبان ماه این مشکل برطرف خواهد شد.


سجاد اسماعیلی، مشاور سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با فارس درخصوص آخرین وضعیت تأمین شیرخشک در کشور توضیح داد:« درحال حاضر در برخی از برندهای خاص کمبود شیر خشک وجود دارد که این موضوع به دلیل مشکلات ارزی و ابطال ثبت سفارش و برگرداندن گروه‌هایی کالا است که سه ماه زمان برد و تولید شیرخشک دچار وقفه شد.»


وی در ادامه گفته است: «البته دو تولید کننده شیرخشک که ۸۵ درصد بازار را در اختیار دارند از حساب اعتباری خود شیر خشک را تامین کردند و این موضوع کفاف مصرف را نداد به همین دلیل از شهریور با کمبود شیرخشک مواجه شدیم. در جلسه‌ای که با تولیدکنندگان داشتیم نیز آنها اعلام کردند که توانایی تامین میزان بیشتری شیرخشک را ندارند و به سازمان غذا و دارو اعلام کردند که واردات فوریتی انجام شود که صورتجلسه آن نیز موجود است.


اسماعیلی با اشاره به اینکه به واردات به صورت ۴ میلیون به ۴ میلیون عدد مجوز می‌دهیم افزود:« هر زمان که شرایط تولید در کشور پایدار شود واردات لغو خواهد شد. درحال حاضر ظرفیت تولید داخل افزایش پیدا کرده است و مهرماه ۶ میلیون عدد تولید شده است و به نظر می‌رسد تا آخر آبان کمبود شیر خشک رفع شود.»

بی شک کمبود شیرخشک به مانند کمبود دارو ناشی از ضعف مدیریتی مسوولان سازمان غذا و دارو است که بی خبر از میزان ذخیره لازم شیرخشک برای جلوگیری از کمبود، تازه بعد از بروز کمبودها اقدام به رفع مشکل می کنند. بی مسوولیتی به جایی رسیده که مردم 2 ماه است با مشکل شیرخشک دست و پنجه نرم می کنند و آقایان تازه وعده رفع مشکل تا پایان آبان ماه را داده اند!


نکته قابل توجه تشویق مردم به فرزندآوری در طرح جوانی جمعیت است و برای تشویق مردم به این مسئله، وام و تسهیلات در نظر گرفته شده اما به مهمترین مسئله که همان تامین غذای نوزادان است هیچ توجهی نشده است. واقعا در این وضعیت نابسامان دارو و شیرخشک چه توقعی از مردم دارید؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha