ممکن است بعد از تزریق واکسن آنفولانزا احساس درد، خستگی یا تهوع داشته باشید. مسکن‌ها می‌توانند به رفع عوارض جانبی واکسن آنفولانزا کمک کنند.

بعد از واکسن آنفولانزا چه کارهایی نباید بکنیم؟

پس از واکسن آنفولانزا چه داروهایی نخوریم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، اکثر داروها با واکسن آنفولانزا تداخلی ندارند یا بعد از تزریق واکسن مشکلی ایجاد نمی کنند؛ با این حال مهم است که همه داروها را طبق دستور مصرف کنید.

اگر داروهایی مانند استروئیدها مصرف می‌کنید که می‌توانند سیستم ایمنی شما را سرکوب کنند، با یک پزشک در مورد زمان‌بندی دوزهای خود صحبت کنید. آنها ممکن است به شما توصیه کنند زمانی که دارو در اوج خود نیست واکسن آنفولانزای خود را دریافت کنید تا بدن شما بتواند پاسخ ایمنی قوی تری ایجاد کند.

اگرچه برخی از کارشناسان می گویند مسکن های بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن (ادویل) یا استامینوفن (تیلنول) می توانند به کاهش درد در محل تزریق واکسن کمک کنند، محققان دیگر پیشنهاد می کنند که این داروها ممکن است اثرات محافظتی واکسن را کم یا ضعیف کنند.

اگر نگران پاسخ بدن خود به واکسن آنفولانزا یا هرگونه تداخل با داروهای معمولی خود هستید، با یک متخصص صحبت کنید.

بعد از واکسن آنفولانزا چه بخوریم و چه نخوریم؟

مشابه عدم محدودیت دارویی در مورد واکسن آنفولانزا، نگرانی زیادی در مورد غذاها و نوشیدنی ها پس از تزریق واکسن آنفولانزا وجود ندارد. اگر پس از تزریق واکسن حالت تهوع دارید یا احساس خوبی ندارید، ممکن است از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها خودداری کنید، اما هیچ موردی وجود ندارد که متخصصان اکیداً توصیه کنند پس از واکسیناسیون از آن اجتناب کنید.

آیا بعد از واکسن آنفولانزا این ویروس را منتقل می کنید؟

هنگامی که واکسن آنفولانزای تزریق می کنید، یک نسخه غیرفعال یا مصنوعی از ویروس به بدن شما وارد می شود، به این معنی که واکسن آنفولانزا شما را به آنفولانزا مبتلا نمی کند. در عوض، بدن شما را در معرض ویروس‌های غیرفعال قرار می‌دهد تا در صورت قرار گرفتن در معرض آنفولانزا، ویروس را شناسایی کرده و آن را به راحتی از بین ببرد. شما نمی توانید ویروس یا عفونت آنفلوانزا را از طریق تزریق واکسن به دیگران منتقل کنید.

با این حال، می توانید عفونت آنفلوآنزا را که در طول ایمن سازی شما رشد کرده است، منتقل کنید.

حدود دو هفته از زمان تزریق واکسن آنفولانزا طول می کشد تا سیستم ایمنی بدن شما محافظت کافی در برابر ویروس های آنفولانزا ایجاد کند. اگر در زمان واکسیناسیون قبلاً به ویروس مبتلا شده اید یا بلافاصله پس از آن آلوده شده اید، هنوز احتمال ابتلا به آنفولانزا وجود دارد و آن را به اطرافیان خود منتقل می کنید.

پس از تزریق واکسن آنفولانزا، می توانید به سایر عفونت های تنفسی نیز مبتلا شوید. واکسن آنفولانزای فصلی فقط در برابر انواع خاصی از ویروس های آنفولانزا از شما محافظت می کند.

پس از تزریق واکسن، انجام یک ورزش سبک تا متوسط می تواند به تقویت اثر حفاظتی واکسن کمک کند.

بعد از واکسن آنفولانزا اگر کسل شدیم چه؟

واکسن آنفولانزا می تواند شما را خسته و کسل کند؛ زیرا سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد کار می کند تا در برابر ویروس از شما محافظت کند.

اگر بعد از واکسن آنفولانزا دچار درد یا بیماری شدید، استراحت و مراقبت بیشتر از خود می تواند کمک کننده باشد تا سریع تر روند بهبودی را طی کنید.

یک مطالعه در سال 2022 نشان می دهد که ورزش پس از دریافت واکسن آنفولانزا یا کووید-19 ممکن است محافظت شما را بهبود ببخشد. این مطالعه نشان داد که افرادی که به طور منظم ورزش می کردند، پس از واکسیناسیون، پاسخ ایمنی قوی تری داشتند. پس از تزریق واکسن، انجام یک ورزش سبک تا متوسط می تواند به تقویت اثر حفاظتی واکسن کمک کند.

اگر بازوی شما به حدی درد می کند که نمی توانید آن را بلند کنید یا بعد از واکسیناسیون احساس ضعف یا سرگیجه می کنید، ورزش توصیه نمی شود. استراحت کنید و اگر مشکوک به واکنش شدید یا آلرژیک به واکسن آنفولانزا هستید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر بعد از واکسن آنفولانزا همچنان احساس کسالت داشتیم چه؟

اگر پس از تزریق واکسن آنفولانزا احساس خوبی ندارید، استراحت و دریافت مسکن‌های بدون نسخه ممکن است به شما کمک کند تا بر این علائم غلبه کنید. با این حال، در مورد استفاده همزمان بیش از یک داروی ضد درد محتاط باشید و اگر مشکوک هستید که واکنش شدید یا آلرژیک به واکسن دارید، با یک متخصص حتما صحبت کنید.

علائم واکنش آلرژیک به واکسن آنفولانزا

اگر هر یک از علائم واکنش آلرژیک شدید زیر را تجربه کردید، با پزشک تماس بگیرید یا فوراً به دنبال مراقبت اورژانسی باشید:

  • تنگی نفس
  • تب شدید
  • بثورات پوستی
  • تورم در اطراف چشم ها، دهان یا سایر نواحی صورت
  • خس خس سینه
  • احساس ضعف
  • سرگیجه

بعد از تزریق واکسن آنفولانزا چه بخوریم؟

ورزش، استراحت و خوردن غذاهایی که پاسخ ایمنی قوی را تقویت می‌کنند به شما کمک می‌کنند بعد از واکسیناسیون بهترین احساس را داشته باشید. غذاهایی که می توانند به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کنند عبارتند از:

  • میوه ها و سبزیجات تازه
  • پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها
  • پروتئین بدون چربی
  • غلات کامل
  • غذاهای غنی از ویتامین، به ویژه آنهایی که ویتامین C و D دارند

همچنین ایده خوبی است که از عواملی که می توانند پاسخ ایمنی شما را کاهش دهند(در حالی که بدن شما برای ایجاد آنتی بادی پس از واکسیناسیون آنفولانزا کار می کند) اجتناب کنید. این شامل:

  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن الکل
  • استرس
  • کم خوابی

واکسن آنفولانزا در برابر چندین گونه آنفولانزا از شما محافظت می کند و هر واکسن فصلی برای هدف قرار دادن رایج ترین گونه ها در یک سال معین ساخته می شود. واکسن آنفولانزا شامل ویروس زنده نمی شود، بنابراین نمی توانید آنفولانزا را از واکسن خود دریافت کنید. با این حال، ممکن است احساس خوبی نداشته باشید زیرا سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد کار می کند تا آنتی بادی علیه ویروس تولید کند.

استراحت، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و ورزش سبک تا متوسط همگی می توانند به تقویت پاسخ ایمنی شما پس از تزریق واکسن آنفولانزا کمک کنند. بعد از تزریق واکسن درد و خستگی خفیف انتظار می رود، اما کمی خودمراقبتی و دریافت مسکن های بدون نسخه باید علائم شما را بهبود بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha