محققان کشور در یک مطالعه مروری نشان داده‌اند که صدور مجوز نسخه‌نویسی به پرستاران می‌تواند مزایای بسیاری را برای سیستم درمانی و همچنین عموم مردم به همراه داشته باشد.

مزایای نسخه‌نویسی توسط پرستاران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، تعــداد کشــورهایی کــه در آن‌ها، پرســتاران از نظــر قانونــی مجــاز بــه تجویــز دارو هســتند، بــه دلیــل انــواع عوامــل درون ســازمانی مثل ارائــه خدمـات بـا هزینـه کمتـر و همچنین عوامل بـرون سـازمانی نظیر دریافـت خدمـات ارزان، باکیفیــت و در دســترس، بــه ســرعت در حــال افزایــش اســت. مطالعــات علمــی نشــان می‌دهند کــه تجویــز دارو توســط پرســتار می‌تواند بـرای بیمـاران، پرسـتاران و بـه طـور کلـی سیسـتم ارائـه خدمـات بهداشـتی و درمانـی مفیـد باشـد. از جملـه مزایـای عمـده این خدمت بـرای بیمـار، کاهـش هزینـه درمـان، امـکان پیگیـری مداوم بیمـار، ارائـه آموزش‌های بیشـتر و مؤثرتـر، ارتبـاط تنگاتنـگ بیمـاران بــا درمانگــر و افزایــش رضایتمنــدی آنان اشــاره کــرد.

به گفته متخصصان، افزایــش اسـتقلال حرفـه‌ای و رضایـت شـغلی از جملـه مزایـای نسـخه‌نویسـی بـرای پرسـتاران هستند. به علاوه در رابطـه بـا مزایـای نسـخه نویسـی پرسـتاران بـرای سیسـتم خدمـات بهداشـتی و درمـان نیـز می‌توان از تسـهیل خدمـات رسـانی مراکـز درمانـی و بیمارستان‌ها بـه علـت سـهولت دسترسـی بـه پرسـتار، کاهـش هزینه‌های مالـی و بــه تبــع آن افزایــش ســودآوری مراکــز درمانــی و جــذب سـرمایه‌گـذاران خصوصـی نـام بـرد. کاهـش هزینه‌های مالـی ازجملـه مزایایـی اسـت کـه هـم از منظـر بیمـاران و هـم سازمان‌ها، مهـم در نظـر گرفتـه می‌شود. بررسی‌ها نشــان می‌دهند کــه در سراســر جهــان در کشــورهایی کـه پرسـتاران مجـاز بـه تجویـز دارو هسـتند، میـزان هزینـه مـورد نیـاز بـرای درمـان و نسـخه‌نویسـی کمتـر از پزشـک اسـت.

این موضوع، توجه گروهی از محققان کشور از دانشــگاه علــوم پزشــکی ایــران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد و دانشـگاه علـوم پزشـکی کرمانشـاه را برای انجام یک پژوهش به خود جلب کرده است. آن‌ها در این تحقیق، در مروری یکپارچه و با تاکید بر مزایای مالی و اقتصادی، مزایای نسخه‌نویسی توسط پرستاران را بررسی کرده‌اند.

محققان فوق بدین منظور، به جستجوی مقالات در پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed، Cochrane library و Science Direct با کلیدواژه‌های مرتبط پرداخته و سپس اطلاعات به دست آمده را تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

بر اساس نتایج این تحقیق، نسخه‌نویسی توسط پرستاران به بهبود کار تیمی آن‌ها، کاهش تجویز داروهای گران‌قیمت، مشاوره به بیماران در جهت انتخاب داروی صحیح و استفاده صحیح از آن‌ها و کاهش بار کاری پزشکان منجر می‌شود و می‌تواند منجر به کاهش بار مالی در سیستم سلامت شود.

در این خصوص، فاطمه بیات شاهپرست، پژوهشگر دانشــکده پرســتاری و مامایــی دانشــگاه علــوم پزشــکی ایــران و همکارانش می‌گویند: «دلایل تخصیص فرصت نسخه‌نویسی به پرستاران بسیار است، اما عمده‌ترین دلیل، کاهش هزینه‌های سیستم درمان است».

به گفته این محققان، «بهبود کار تیمی، کاهش خستگی پزشکان، بهبود کیفیت ارائه خدمات، کاهش خطاهای بیمارستانی، انتخاب صحیح درمان بوسیله بیمار، افزایش دسترسی به تیم درمانی و بیمه درمانی که ناشی از تخصیص وظیفه نسخه‌نویسی به پرستاران است به کاهش هزینه‌های درمانی و تقلیل مشکلات مالی سیستم بهداشت و درمان می‌انجامد».

بر این اساس، شـناخت مزایـای اقتصـادی کـه نسـخه‌نویسـی توسـط پرسـتاران بـه همــراه داشــت، بــرای اجــرای ایــن برنامــه در کشــور ایــران ضــروری اســت. لــذا مســئولین ذیربــط در کشــور می‌توانند بــا اتخــاذ تصمیمــات صحیــح بــه گــروه کشــورهایی کــه نســخه‌نویســی را بــه پرســتاران تخصیــص داده‌اند، بپیوندنــد.

در این راستا، بیات شاهپرست و همکارانش پیشنهاد داده‌اند که «پرسـتاران پژوهشـگر بـا ارائـه پژوهش‌هایی کــه مزایــای نســخه‌نویســی را نشــان می‌دهند و بــا کمــک بــه مشــغول شــدن پرســتاران در پست‌های تصمیــم‌گیــری و سیاســت‌گـذاری و مشـارکت در انجمن‌های علمـی بـا ایجـاد صدایـی واحـد، مسـیر را بـرای اجرایـی شـدن نسـخه‌نویسـی توسـط پرسـتاران همـوار کننـد».

این یافته‌های پژوهشی را نشریه «آموزش پرستاری» وابسته به انجمن علمی پرستاری ایران منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha