جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 362687

تنها تعداد کمی از افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان ریه‌ هستند برای این بیماری غربالگری می‌شوند.

ضرورت غربالگری سرطان ریه، ۱۵ سال بعد از ترک سیگار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا به نقل از شبکه ان‌بی‌سی، این بیماری حتی بیشتر از سرطان‌های سینه و پروستات جان افراد را می‌گیرد.

به همین دلیل دستورالعمل‌های جدید انجمن سرطان آمریکا به میلیون‌ها نفر اجازه می‌دهد تا اسکن‌های معمولی ریه را انجام دهند. بدین ترتیب با تشخیص زودهنگام تومورها، جان انسان‌های بسیاری نجات خواهد یافت.

بنابر اعلام انجمن سرطان آمریکا، افراد ۵۰ تا ۸۰ ساله که حداقل ۲۰ سال سیگاری بوده‌اند یا هنوز سیگار می‌کشند یا طی ۱۵ سال گذشته آن را ترک کرده‌اند، باید سالانه آزمایش سی‌تی‌اسکن را داشته باشته باشند.

دکتر ویلیام داهوت، مدیر ارشد علمی سرطان آمریکا گفت: نگاه دقیق به داده‌های مربوط به تشخیص سرطان ریه نشان داد، خطر ابتلا به سرطان با بالا رفتن سن افراد، حتی در میان افرادی که ۱۵ سال یا بیشتر سیگار را ترک کرده‌اند، رو به افزایش است.

داهوت تاکید کرد: مردم احساس امنیت کاذبی پیدا کرده‌اند که به نرخ فوق‌العاده پایین غربالگری منتهی می‌شود.

یک گزارش در سال ۲۰۲۲ از انجمن ریه آمریکا نشان داد، تنها ۵.۸ درصد از آمریکایی‌ها برای سرطان ریه غربالگری شده‌اند و در برخی از ایالت‌ها هم این میزان از یک درصد بیشتر نیست.

طبق دستورالعمل‌های قبلی، ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در ایالات متحده واجد شرایط غربالگری‌ هستند اما دکتر داهوت می‌گوید: بنا به توصیه جدید، پنج میلیون نفر دیگر هم به این آمار اضافه خواهند شد.

به گزارش ایندیپندنت، بر اساس تحقیقات دانشکده پزشکی ایکان در نیویورک که سال گذشته در نشست انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی ارائه شد، بیش از ۸۰ درصد افرادی که سرطان ریه آن‌ها از طریق غربالگری زودهنگام تشخیص داده شد، پس از ۲۰ سال همچنان زنده ماندند.

سرطان ریه بسیار کشنده است زیرا بیماری اکثر افراد تا مراحل بسیار پیشرفته، تشخیص داده نمی‌شوند. بسیاری از سیگاری‌ها و سیگاری‌های قدیمی نمی‌دانند که یک سی‌تی‌اسکن ساده باعث می‌شود سرطان ریه را زود تشخیص و بدین ترتیب جانشان را نجات دهند.

دکتر پاناژیس گالیاتساتوس از بالتیمور می‌گوید: افراد ۴۰ و ۵۰ ساله که در دوران نوجوانی و جوانی‌شان دو بسته سیگار در روز می‌کشیدند، اغلب خود را سیگاری نمی‌دانند اما این افراد هم باید تحت آزمایش غربالگری قرار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha