شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 362699

سرفه طی روز به‌اندازه کافی کلافه‌کننده است، چه برسد به اینکه شب‌ها هم دست از سرتان برندارد و اجازه خوابیدن به شما ندهد. به‌طورکلی شب‌ها علائم سرماخوردگی بدتر می‌شوند و سرفه‌ها هم می‌توانند مثل یک کابوس، خواب را از چشمان شما بدزدند.

راه هایی برای تسکین سرفه‌های شبانه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، وقتی دراز می‌کشید به دلیل جاذبه زمین، هر خلط و ترشحی که در بینی‌تان است به سمت پشت حلقتان می‌رود. این ترشحات معمولاً به دلیل آلرژی‌های پاییزی، سرما خوردگی‌ها و عفونت‌های سینوسی زیاد می‌شوند و می‌توانند رفلکس‌های شدید سرفه ایجاد کنند. تحقیقات نشان می‌دهد اگر دچار عفونت ویروسی یا باکتریایی باشید، سیستم ایمنی شما شب‌ها فعال‌تر شده و باعث التهاب در سیستم تنفسی فوقانی‌تان می‌شود. در نتیجه زیاد سرفه خواهید کرد.

سرفه‌های شبانه بی‌نهایت آزاردهنده‌اند، اجازه نمی‌دهند خوب بخوابید و بی‌خوابی هم می‌تواند دوره بهبودی شما را طولانی‌تر کند و احساس خیلی بدتری به شما بدهد.
اگر به دنبال راه‌هایی برای تسکین این سرفه‌ها هستید تا بتوانید شب‌ها حداقل چند ساعت پشت‌سرهم بخوابید، پس این مطلب را بخوانید.

از ضدسرفه‌های بدون نسخه استفاده نکنید


اگر واقعاً قصد دارید جلوی سرفه‌هایتان را بگیرید بهتر است از داروهای ضدسرفه که بدون تجویز پزشک به فروش می‌رسند استفاده نکنید. داروهای ضدسرفه و ضداحتقان بدون نسخه ادعا می‌کنند می‌توانند سرفه‌های شما را کم کنند؛ اما ممکن است واقعاً اثری نداشته باشند.
مطالعات نشان می‌دهند بعضی از داروهای سرماخوردگی OTC مثل پزدوافدرین و دکسترومتورفان در تسکین علائم سرفه چندان مؤثر نیستند. این داروها معمولاً کمکی نمی‌کنند و فقط عوارض جانبی به جا می‌گذارند. مثلاً می‌توانند در خواب اختلال ایجاد کنند یا باعث حالت تهوع و معده درد و احساس خواب‌آلودگی شوند.
در عوض از یک اسپری بینی استروئید یا قرص مکیدنی استفاده کنید. قرص‌های مکیدنی که برای نرم کردن گلو به کار می‌روند، راه‌های هوایی را موقتاً بی‌حس کرده و احساس خارش و تحریک گلو را که عامل سرفه‌های مداوم‌اند تسکین می‌دهند. می‌توانید ۴۵ دقیقه قبل خواب از این قرص استفاده کنید. اسپری‌های بینی کورتیکواستروئیدی مثل فلوناز، التهاب راه‌های هوایی را تسکین می‌دهند و خوب می‌توانند گرفتگی را برطرف کنند. اثرگذاری این داروها برای هر کسی می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین از آنها استفاده کنید؛ اما اگر فایده‌ای برای شما نداشتند مصرفشان را ادامه ندهید.
هشدار: اسپری‌های بینی بر پایه اکسی‌متازولین می‌توانند گرفتگی بینی را خیلی سریع رفع کنند؛ اما اگر بیشتر از سه روز از آنها استفاده کنید، علائم گرفتگی‌تان با شدت بیشتری برخواهند گشت. پس اگر از این اسپری‌ها استفاده می‌کنید، بیشتر از سه روز مصرف را ادامه ندهید.

قبل از خواب کمی عسل بخورید


یک قاشق غذاخوری عسل شب قبل از خواب هم می‌تواند ترفند خوبی برای پیشگیری از سرفه‌های شبانه باشد. مطالعات نشان داده برای بچه‌ها، عسل یکی از مؤثرترین درمان‌ها برای سرفه‌های شبانه است و می‌تواند همین اثر را روی افراد بزرگسال هم داشته باشد.
دقیقاً مشخص نیست چرا عسل این‌قدر مؤثر است؛ اما طبق شاهد، عسل تحریکات گلو و التهاب راه‌های تنفسی را کاهش می‌دهد و می‌تواند سرفه‌ها را کمتر کند. سازوکار اثر عسل هر چه که هست بیشتر پزشکان با آن موافق‌اند. البته اگر دیابت دارید حتماً پیش از استفاده با پزشکتان مشورت کنید.

طی روز بیشتر مایعات بنوشید


حتماً می‌دانید که نوشیدن مایعات زیاد یکی از بهترین کارهایی است که طی دوره سرماخوردگی می‌توانید انجام دهید، خصوصاً اگر سرفه‌های زیادی دارید. آب، مخاط راه‌های تنفسی را نرم و رقیق نگه می‌دارد و به آبکی شدن ترشحات کمک می‌کند. در نتیجه راحت‌تر می‌توانید از شر این ترشحات سفت و چسبناک خلاص شوید. ضمناً دهیدراته شدن بدن، التهاب را تشدید می‌کند و ازآنجایی‌که بیمار هستید پس به‌احتمال زیاد التهابی در بدنتان دارید.
خلاصه اینکه اگر بدنتان کم‌آب باشد سرفه‌هایتان بدتر می‌شوند. طی روز سعی کنید آب و مایعات گرم بیشتر بنوشید. ماجرا را پیچیده نکنید و سخت نگیرید؛ آب ولرم واقعاً همان چیزی است که نیاز دارید.
اما اگر به دنبال گزینه‌های متنوع‌تری هستید می‌توانید میوه‌ها و سبزی‌ها آبدار بیشتر بخورید، مثل اسفناج و هندوانه. شیر گرم در برخی افراد، آبمیوه بدون قند اضافه و دم‌نوش‌های گیاهی نیز بسیار مناسب‌اند. طی روز ۱۲ تا ۱۵ فنجان آب بنوشید که البته این میزان بسته به سایز بدن شما می‌تواند تغییر کند. مهم این است که به‌اندازه‌ای آب بنوشید که رنگ ادرار شما زرد بسیار کم‌رنگ و شفاف باشد.

دیگر توصیه‌ها


شب قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید
از یک دستگاه بخور برای مرطوب کردن هوای خشک اتاق کمک بگیرید
مایعات گرم بنوشید
از یک بالش بلندتر استفاده کنید؛ مخصوصا در افراد مبتلا به رفلاکس معده
و در نهایت این که ترجیحا به پهلو بخوابید؛ خوابیدن به پشت در افرادی که سرفه می‌کنند باعث بدترشدن اوضاع می‌شود.
اگر سرفه‌ها واقعاً خواب شبتان را سخت کرده‌اند باید از پزشک کمک بگیرید. داروهای تجویزی هم وجود دارند که می‌توانند سرفه‌هایتان را کمتر کنند و کمتر احساس کنید نیاز دارید با سرفه راه حلقتان را تمیز و باز کنید.
کاملاً طبیعی است که سرفه‌ها در شب بدتر شوند؛ اما به این معنی نیست که مجبورید آنها را تحمل کنید و راه‌حلی وجود ندارد. از روش‌های بالا کمک بگیرید تا شب‌ها راحت‌تر بخوابید و سرفه‌ها مکرراً شما را از خواب بیدار نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha