دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 362702

سوپ اگر به شکل خانگی تهیه شود و سرشار از سبزیجات و پروتئین باشد فواید زیادی برای بدن دارد.

چرا سوپ برای بدن مفید است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایت دیس، ممکن است هیچ چیز رضایت‌بخش‌تر و دلپذیرتر از یک کاسه سوپ داغ نباشد، مخصوصاً در یک روز سرد پاییزی یا زمستانی. چه یک دستور پخت غلیظ و خامه ای داشته باشد یا یک سوپ رشته مرغ بر پایه آبگوشت، سوپ همیشه می تواند در مواقعی که بیشتر به آن نیاز دارید، کمی آرامش برای شما ایجاد کند. اما کسانی که به طور منظم این غذا را مصرف می کنند ممکن است تعجب کنند که آیا سوپ سالم است یا اینکه عوارض جانبی بالقوه ای نیز دارد.

سلامت روده شما بهبود می یابد

اگر سوپی پر از سبزیجات درست کنید، سلامت روده خود را تقویت خواهید کرد.

مصرف سوپ با سبزیجات از چند جهت برای روده شما عالی است. فیبر بیشتری به رژیم غذایی اضافه می کند که برای هضم و سیری عالی است و بسیاری از سبزیجات که معمولا در سوپ ها مانند تره فرنگی و پیاز یافت می شوند حاوی فیبر پری بیوتیک هستند که می تواند به تغذیه باکتری های خوب روده کمک کند.

همچنین علاوه بر فیبر، مصرف انواع سبزیجات در سوپ می‌تواند به تنوع باکتری‌های خوب در روده کمک کند که مطالعات نشان داده‌اند به سالم ماندن روده کمک می‌کند.

می توانید پروتئین بیشتری دریافت کنید

بسیاری از دستور العمل‌های سوپ فرصت‌های خوبی برای دریافت برخی از مواد مغذی مهم مانند پروتئین را فراهم می کنند. سوپ هایی مانند مرغ، سوپ گوشت، رامن، کاری، فاهیتا مرغ یا لوبیا همگی نمونه هایی از سوپ های سرشار از پروتئین هستند.

سوپ می تواند منبع مهمی از پروتئین باشد، به خصوص اگر به جای آب نمکی که اغلب در سوپ کنسرو شده دریافت می کنید، از آب استخوان سالم و طبیعی تهیه شود. شما می توانید به راحتی با افزودن کمی مرغ یا پروتئین نیاز روزانه خود به این ماده ارزشمند را تامین کنید.

همچنین ترکیب منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ، ماهی یا توفو می تواند سیری را نیز افزایش دهد.

دریافت پروتئین کافی در هر وعده غذایی می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر از درست کردن غذاهای قدیمی خسته شده اید. با سوپ، می توانید یک وعده ی غذای متنوع همراه با پروتئین بالا میل کنید که به شما کمک می کند احساس سیری و انرژی بیشتری داشته باشید.

برخی از سوپ ها دارای خواص دارویی هستند

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که آیا سوپ رشته مرغ واقعاً می تواند به شما کمک کند در هنگام بیماری احساس بهتری داشته باشید؟ برخی تحقیقات از داشتن اثرات ضد التهابی سوپ حمایت می کنند.

محققی از مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا ثابت کرد که سوپ مرغ خانگی حاوی فواید بی‌شماری است که همه مربوط به سبزیجات و مرغ درون آن است و با هم ترکیبی دارویی می سازند. وی به این نتیجه رسید که ارتباط کمک به بهبود بیماری های تنفسی فوقانی (مانند سرماخوردگی) به احتمال زیاد ناشی از اثرات ضد التهابی سوپ است.

پس دفعه بعد که مریض شدید، از میل کردن یک کاسه داغ سوپ رشته مرغ دریغ نکنید!

یک وعده سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان مصرف خواهید کرد

تحقیقات نشان می دهد که سوپ سبزیجات سالم ترین نوع سوپ است که می توانید بخورید. گزارشی که در مجله Plants منتشر شده است می گوید که سوپ سبزیجات مملو از مواد معدنی، ویتامین ها و ترکیبات گیاهی فعال زیستی است که برای سلامتی مزایای زیادی دارد. آنها همچنین دریافتند که این سوپ ها در کنار تامین مواد مغذی زیادی برای بدن، باعث افزایش هیدراتاسیون و سیری نیز می شوند.

یک مطالعه دیگر همچنین نشان داد شرکت‌کنندگانی که روزانه سوپ سبزیجات مصرف می‌کردند، مصرف ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ خود را افزایش دادند که با اثرات ضد التهابی و استرس اکسیداتیو کمتر مرتبط بود.

فراموش نکنید که ترکیب سبزیجات و حبوبات مختلف مصرف فیبر و مواد مغذی ضروری را افزایش می دهد و از سلامت کلی حمایت می کند.

زودتر احساس سیری خواهید داشت

بسته به نوع سوپی که می خورید، خوردن یک کاسه سوپ قبل از غذای اصلی ممکن است به شما کمک کند احساس رضایت بیشتری داشته باشید. در واقع، محققان دریافته اند که سوپ می تواند باعث افزایش سیری پس از یک وعده غذایی جامد شود.

غذاهای با محتوای آب بالاتر می توانند شما را سریعتر سیر کنند. شروع یک وعده غذایی با سوپ یا سالاد، هر دو غذای پر آب و کم کالری، شما را سیر می کند و از پرخوری در وعده های غذایی جلوگیری می کند.

این می تواند به این معنی باشد که اگر شما فردی هستید که از یک سوپ خوشمزه در کنار شام خود لذت می برید، ممکن است متوجه شوید که در کل کالری کمتری مصرف می کنید و در عین حال احساس رضایت بیشتری دارید.

با کالری کمتر، مواد مغذی بیشتری دریافت می کنید

حتی مطالعات نشان داده است که سوپ یک عامل کمک کننده در کاهش وزن، حفظ اهداف وزن و کاهش خطر چاقی است. سوپ پتانسیل این را دارد که یک منبع عالی برای تغذیه باشد. اگر یک سوپ بر پایه آبگوشت است که سبزیجات و لوبیا زیادی دارد، راهی فوق‌العاده برای دریافت فیبر، ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان A و C و پتاسیم است.

سوپ‌های بر پایه آبگوشت برای شما ارزش غذایی بسیار خوبی دارند. وقتی از سوپ‌های خامه‌ای صرف نظر می‌کنیم و از آبگوشتی استفاده می‌کنیم که حاوی غذاهایی مانند سبزیجات، لوبیا یا عدس است، بدن خود را با مواد مغذی و فیبر پر می‌کنیم، اما کالری زیادی دریافت نمی کنیم.

سوپ‌ها به‌راحتی آماده می‌شوند، مخصوصاً اگر از شعله کم یا زودپز استفاده کنید.

گرسنگی شما ممکن است همیشه برطرف نشود

با توجه به آنچه گفته شد، مهم است که توجه داشته باشید که گاهی اوقات، خوردن انواع خاصی از سوپ به عنوان غذای اصلی می تواند باعث شود بعدا احساس گرسنگی بیشتری کنید. این بستگی به این دارد که چه موادی را انتخاب می‌کنید و چه مقدار مواد مغذی را در کل وعده غذایی مصرف می‌کنید. اگر سوپ را به تنهایی و بدون هیچ چیز دیگری می خورید، مهم است که مطمئن شوید سوپ دارای مواد مغذی است.

بعضی از سوپ‌ها اگر فاقد یک ماده مغذی اصلی (مانند پروتئین، کربوهیدرات پیچیده و غیره) باشند، خیلی سیرکننده نیستند. بنابراین، خوردن سوپ برای یک وعده غذایی می‌تواند بعداً منجر به کمبود انرژی و خوردن میان‌وعده‌های زیاد دیگر شود.

پس برای جلوگیری از احساس گرسنگی و پرخوری، سوپ‌های خود را پر از مواد مغذی پر کنید. سوپ‌های حاوی آبگوشت کم سدیم که حاوی مواد مغذی مانند سبزیجات، سبزی‌ها، ادویه‌ها و غلات پرفیبر، لوبیا، نخود و عدس هستند، را میل کنید.

ممکن است مقدار زیادی چربی اشباع شده دریافت کنید

ممکن است به یک کاسه سوپ چدار کلم بروکلی بسیار پنیری یا سوپ شیر خامه ای علاقه زیادی داشته باشید. متأسفانه، این نوع سوپ می تواند کالری و چربی اشباع شده زیادی داشته باشد. هنگام انتخاب سوپ، مهم است که بدانید هر سوپ خامه‌ای دارای محتوای چربی بسیار بالایی است. اگر می‌خواهید مصرف چربی خود را کاهش دهید، به جای سوپ‌های خامه‌ای، از سوپ‌های حاوی آبگوشت استفاده کنید.

سوپ‌هایی که به جای آبگوشت یا مرغ با خامه‌ی غلیظ درست می‌شوند، می‌توانند بمب‌های کالری باشند ولی در عین حال آنها حاوی مقدار زیادی چربی اشباع‌شده (نه از نوع مفید برای قلب) هستند.

به خاطر بسپارید که کره و سایر مواد پرچرب موجود در سوپ های خامه ای می تواند منجر به افزایش مصرف چربی اشباع شود و افزایش مصرف چربی اشباع شده نشان داده شده است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

ممکن است مقدار زیادی سدیم دریافت کنید

سوپ همراه با محتوای چربی اشباع شده بالا، می‌تواند حاوی مقدار زیادی سدیم نیز باشد و انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که افراد به طور متوسط بیش از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف نکنند.

اگرچه سوپ‌ها می‌توانند انتخابی سالم باشند، اما سوپ های آماده معمولاً حاوی سطوح بالایی از سدیم هستند، به‌خصوص زمانی که آنها را به جای اینکه خودتان درست کنید، از رستوران می‌خرید. برای مبارزه با این سطوح بالاتر، او پیشنهاد می کند دستور های خانگی سوپ را استفاده کنید تا بتوانید سدیم خود را کنترل کنید.

متخصصان تغذیه همه موافق هستند که درست کردن سوپ در خانه به جای سفارش آن در رستوران یا خوردن سوپ کنسرو شده و آماده، همیشه بهترین گزینه است.

یک منبع پروتئین بدون چربی، یک کربوهیدرات پیچیده، سبزیجات و پایه آبگوشت را برای یک سوپ سالم در خانه انتخاب کنید. و اگر می‌خواهید به سراغ سوپ خامه‌ای بروید، سعی کنید از سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی یا کدو حلوایی استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha