رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک گفت: کمبود شیرخشک نوزاد به هیچ‌وجه با واردات برطرف نخواهد شد.

ارز شیرخشک کجا مصرف شده است؟

به گزارش سلامت نیوز، هانی تحویل‌زاده روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ در مصاحبه‌ای با رادیو گفت‌وگو توضیح داد: من به عنوان یک تولیدکننده شیرخشک نوزاد در کشور هنوز از دی ماه سال گذشته تاکنون هیچ ارزی برای واردات مواد اولیه شیرخشک نگرفته‌ام و این موضوع برای ما واقعا عجیب است. ظرفیت تولید شیرخشک نوزاد در کشور دو برابر مصرف این محصول است اما بخش زیادی از این ظرفیت بلااستفاده مانده و متاسفانه از تمام ظرفیت تولید داخل استفاده نشده است و هنوز هم اصراری وجود دارد مبنی بر اینکه از این ظرفیت استفاده نشود.

او با اشاره به اینکه از سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی تقاضا دارم که اعلام کنند ماهانه چقدر ارز به واردات مواد اولیه شیرخشک تخصیص داده‌اند و این ارز در کجا مصرف شده است، اظهار کرد: هر بار که به سازمان غذا و دارو مراجعه می‌کنیم به ما می‌گویند منابع ارزی محدود است و متاسفانه فهرستی از سوی سازمان غذا و دارو برای تخصیص ارز به کارخانه من به بانک مرکزی ارسال نشده است و این خیلی عجیب است.

وی با تاکید بر اینکه کمبود شیرخشک با واردات فوریتی برطرف نخواهد شد، عنوان کرد: زمان اثبات خواهد کرد که سیاست واردات فوریتی برای برطرف کردن کمبود شیرخشک به جای دادن ارز به تولیدکننده داخلی، کاملا غلط است. ضمن اینکه واردات شیرخشک ارزبری سه برابری نسبت به تولید شیرخشک دارد. از سوی دیگر کارخانه تولیدکننده شیرخشک در خارج از کشور هم وقتی از ایران سفارش بگیرد باید برای خرید مواد اولیه تولید سفارش بدهد که این موضوع نیز زمانبر خواهد بود بنابراین واردات شیرخشک نیز به زودی انجام نخواهد شد. در چنین شرایطی بهتر بود به تولیدکننده داخلی ارز داده شود تا هم نیاز بازار را تامین کند و هم ارزبری کمتری به کشور تحمیل شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک اظهار کرد: در مدت اخیر تهمت‌های زیادی به من زده شد مبنی بر اینکه ارز گرفته‌ام اما شیرخشک به اندازه کافی تولید نکرده‌ام این در حالیست که از نهادهای نظارتی می‌خواهم به این موضوع ورود و بررسی کنند چرا که هیچ تخلفی رخ نداده است.

وی توضیح داد: شیرخشک خارجی هیچ مزیتی نسبت به شیرخشک تولید داخل ندارد. من ۲۰ سال است که تولیدکننده شیرخشک هستم و در این مدت هیچ‌وقت واردات شیرخشک رگولار نداشتیم. اگر هم فرضا تخلفی کرده‌ام نباید ارز ما را قطع کنند بلکه باید ما را به قوه قضائیه ارجاع دهند تا بررسی شود اما اینکه به این بهانه ارز ما را نگه دارند، این وضعیت منجر به کمبود می‌شود.

تحویل‌زاده گفت: تخصیص ارز در اختیار سازمان غذا و دارو است. سازمان در این زمینه همه کاره است و فهرست تخصیص ارز را به بانک مرکزی ارسال می‌کند و به هر کسی هم که خودش تشخیص بدهد ارز بدهد می‌دهد و یا نمی‌دهد و هر وقت هم برایش ابهامی پیش می‌آید، خودش برخورد می‌کند و بررسی موضوع را به نهادهای نظارتی واگذار نمی‌کند که این فرایند مشکل‌ساز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha