پدر پیوند مغز استخوان ایران گفت: سلول درمانی، آینده پزشکی در کشور است و باید بودجه های پژوهشی در این حوزه افزایش یابد.

سلول درمانی، آینده پزشکی کشور/ رقم بودجه پژوهشی در حوزه پزشکی مسخره است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،پروفسور اردشیر قوام زاده ۱۶ آبانماه ۱۴۰۲ در اولین همایش ملی هویت و پیشرفت در استان مرکزی با تاکید بر اینکه هیچگاه خود را پروفسور نمی دانم و هرآنچه کسب کرده ام، برای کشورم ارائه کردم، اظهار کرد: تنها تلاش است که باعث پیشرفت می شود و برای اثرگذاری در جامعه باید تلاش کرد و نیاز جامعه را در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه امروز پزشکی ایران از کانادا و انگلستان بالاتر است، گفت: در کشور باید کیفیت دارو اصلاح شود، باید بر این حوزه نظارت داشت و حتی در مواردی باید اجازه واردات دارو را داد، چراکه اصلاح و توسعه این حوزه، توسعه توریسم درمانی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

قوام زاده تاکید کرد: برای پیشگیری از سرطان، استان مرکزی باید خود وارد عمل شود، نباید صرفا به تهران چشم دوخت، باید سموم و کودهای استفاده شده برای تولید محصول را کنترل کرد، باید موادی که برای تصفیه آب استفاده می شود را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه امروز تمام پزشکان این سرزمین در حال خدمت به مردم هستند، افزود: اما مسئله اینجاست که در کنار این خدمات، پژوهش، یک نیاز ضروری است چراکه علم به واسطه پژوهش جهش پیدا می کند.

پدر علم پیوند مغز استخوان ایران با اشاره به شخصیت هایی چون دکتر محمد حسابی، دکتر قریب و ... که اقدامات بزرگی در حوزه پژوهش و آموزش پزشکی انجام دادند، گفت: پیشرفت بالایی که در کشور در حوزه درمان سرطان حاصل شده در طول بیش از ۴۰ سال حضورم در دانشگاه تهران صورت گرفته است. در این مدت بیش از ۶۳۰۰ پیوند مغز استخوان انجام دادم و ۵۰۰ آنکولوژیست نیز تربیت کردم ولی همچنان نیازمند تکامل کار در کشور هستیم. امروز در پژوهشکده سرطان معتمد فعالیت دارم که تا سه سال پیش جایی در رتبه بندی وزارت بهداشت نداشت، اما امروز جایگاه دوم را دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید فعالیت ها را گسترش داد افزود: این پژوهشکده وارد عرصه سلول درمانی شده است چراکه روند درمان باید گسترش یابد، هر چند که این پژوهشکده در حوزه تحقیقات بیماری های زانو، ام اس، پارکینسون، سرطان خون، بیماران کرونایی در حال مرگ و ... نیز وارد شده و نتایج مثبت خوبی را دریافت کرده است.

قوام زاده با تاکید بر اینکه سلول درمانی، آینده پزشکی کشور است و باید از آن نهایت بهره برداری را داشته باشیم، گفت: بودجه پژوهشی کشور در حوزه پزشکی بسیار اندک است و رقمی حدود ۰.۳۳ درصد بودجه کل کشور را به خود اختصاص می دهد، در بحث سلول درمانی فقط ۶۰ میلیارد دلار در امریکا و ۲۵ میلیارد دلار در ژاپن اختصاص یافته است در حالی که در ایران این رقم به ۱۴۳ میلیارد تومان می رسد که در واقع رقمی مسخره است.

ثبت پروین اعتصامی در فهرست جهانی یونسکو

دکتر عبدالمهدی مستکین مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو نیز در این همایش گفت: بعد از ثبت جهانی فخرالدین عراقی در فهرست یونسکو، نام بانو پروین اعتصامی آشتیانی امسال در فهرست جهانی یونسکو قرار می گیرد.

پذیرش ۳۹ مقاله در همایش ملی هویت و پیشرفت

به گزارش ایسنا، دکتر محمد الحسینی دبیر علمی این همایش نیز با تاکید بر پیگیری مستمر مسئله هویت بیان کرد: فرهنگ و هویت یک شهر در واقع دانش، تجربه زیسته مردم و انسان است.

وی با بیان اینکه مدیریت هویت و فرهنگ در شهر اراک که آمیخته ای از انسان و صنعت است، قدری دشوار است، گفت: ۱۴۱ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که ۳۹ مقاله پذیرفته شد. ۳۹ درصد شرکت کنندگان دکترا یا معادل دکتری در تحصیلات حوزوی و ۴۹ درصد نیز دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد هستند و سایر مقالات نیز مربوط به سایر مدارک تحصیلی است.

الحسینی اضافه کرد: ۴۲ درصد نویسندگان شرکت کننده در این همایش خانم بودند. در بخش مدیران نیز برنامه داریم که وظایف مدیران در حوزه فرهنگ را احصا و مطالبه گری کنیم.

در پایان این همایش از تعدادی از نویسندگان مقالات منتخب تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha