حال درختان تهران خوب نیست. روز گذشته یک عضو شورای شهر تهران از خشک‌شدن حدود 12 هزار درخت در بوستان‌های جنگلی تهران خبر داد؛ درختانی که به خاطر کم‌آبی دچار آفت شده بودند و مجوز قطع بخشی از این درختان هم صادر شده است.

فاجعه خشک‌شدن 12 هزار درخت بوستان‌های جنگلی پایتخت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در تذکری در صحن شورای شهر تهران به جزئیات پرونده‌ای در کمیسیون ماده ۷ اشاره کرد و گفت: شکایتی از سوی شهرداری منطقه ۱۳ و سازمان بوستان‌ها از پیمانکار بوستان سرخه‌حصار شده که مدعی بودند این پیمانکار باعث خشک‌شدن هزار و 553 اصله درخت با محیط بن ۴۵ تا ۱۳۲ سانتی‌متر شده و درخواست کرده بودند این پیمانکار بیش از ۶۰ میلیارد تومان جریمه شود.

از پیمانکار سؤال کردم که برای چه مدت شما مسئولیت نگهداری این بوستان را بر عهده داشتید؟ گفت یک سال است، گفتم شما اصلا اهلیت این کار را داری؟ یعنی یک مجموعه‌ای شما را به عنوان اینکه می‌توانید صلاحیت تخصصی نگهداری یک بوستان را داشته باشید تأیید کرده است، گفت بله من از سازمان جنگل‌بانی و منابع طبیعی تهران مجوز دارم و دارای رتبه ۲ هستم. گفتم چند متخصص گیاه‌پزشکی و درخت ‌داری که وقتی می‌خواهی درختان را تحویل بگیری سرشماری کنند و وضعیت درختان را بسنجند؟ گفت من اصلا چنین کاری نکردم، من شرایط درختان را دیدم که همه سرپا هستند، بعد هم قرارداد را امضا کردم و امروز هم می‌گویند باعث خشک‌شدن هزار و ۵۰۰ درخت شده‌ای.

امانی گفت: متأسفانه در بوستان‌های سرخه‌حصار، لویزان منطقه ۴ و چیتگر منطقه ۲۲ جمعا ۱۲ هزار و ۷۰۳ درخت خشک شده، این یک فاجعه است، ما برای هر درخت بعضا شهروندان را جریمه می‌کنیم، اگر درخت قدیمی باشد و بن بالایی داشته باشد. اقدامی که به اعتقاد به من درست است. اینها ریه‌های تنفسی شهر تهران هستند. سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران می‌گوید تغییر شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی، نبود منابع آبی پایدار، دیرزیستی درختان کاج، اجرای نادرست طرح بهره‌وری بوستان جنگلی، تنک‌نکردن درختان در سال‌های گذشته، کوتاهی در بحث نگهداشت و نهایتا شیوع آفت سوسک پوست‌خوار به‌ویژه تا اواسط سال ۱۴۰۱ متأسفانه منجر به خشک‌شدن تعداد زیادی از درختان در بوستان‌های جنگلی نام‌برده شده که طبق آماری که از اداره کل منابع طبیعی تهران براساس طرح چکش‌زنی، تعداد کل درختان جنگلی سرخه‌حصار که خشک شده‌اند، چهارهزار و ۳۵۰ اصله است، لویزان ۷۲ اصله و چیتگر هفت‌هزار و ۹۸۱ درخت خشک شده است که بعد از اینکه پیگیری کردند و اداره منابع طبیعی بعد از بازه زمانی یک‌ساله مجوز داده تا کسی این درختان خشک را قطع کند.

درنهایت اجازه داده شد در مرحله اول سه‌هزار و ۱۴۱ اصله در مرحله اول در سرخه‌حصار، ۷۲ اصله در لویزان و ۸۱۲ اصله در چیتگر قطع بشوند و از بوستان خارج شوند. با توجه به شرایط فوق شهرداری تهران باید از این ضایعه دردناک که باعث ازدست‌رفتن درختان از گونه‌های مختلف ‌شده گزارش ارائه دهد. گزارشی که در آن اولا علت آفت‌زدگی، دوم، سال وقوع این آفت، پیمانکاری که مسئول نگهداری این بوستان‌ها بوده و تعداد دقیق درختان آفت‌زده و خشک‌شده مشخص باشد، زیرا این آمار غیررسمی است. البته تعدادی که گفتم اجازه قطعش را داده شد، قطعی است. امیدواریم شهرداری در صحن شورا در این ارتباط گزارش دهد.

امانی در توضیح بیشتر هم گفت: آمارها درخصوص خشک‌شدن درختان بوستان‌های جنگلی متعدد است و در این تذکر تأکید داشتم نخست مشخص شود علت اصلی خشک‌شدن درختان چه بوده، در چه دوره‌ای این کوتاهی‌ها صورت گرفته و پیمانکار این دوره‌ها چه کسانی بوده‌اند. پیمانکاری گفتم که معلوم بود تخصص این کار را نداشته، همچنین تأکید داشتم که مشخص کنند چه برنامه‌ای برای پیشگیری دارند. 12هزارو 700 درخت یعنی یک بوستان بزرگ که یکجا خشک شدند و اگر این‌طور شود ظرف دو سال آینده همه بوستان‌هایمان خشک می‌شوند.

او درخصوص اینکه درختان سطح شهر هم به‌درستی نگهداری نمی‌شوند گفت: یکی از مشکلات اساسی که در همه محله‌گردی‌ها به آن اشاره می‌کنم، خشک‌شدن درختان معابر اصلی و خیابان‌هاست که مسئولیتش بر عهده شهرداری است و به‌درستی نگهداری نمی‌شوند و شاهد خشک و قطع شدن درختان هستیم و در همه گزارش‌هایم تکرار می‌شود.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم در خصوص خشک‌شدن درختان پارک‌های جنگلی به «شرق» گفت: موضوع خشک‌شدن برخی از درختان مخصوصا جنگلی در تهران از سال‌های گذشته بوده و در هر دوره‌ای تعدادی از این درختان به دلایل مختلف خشک شدند.

او ادامه می‌دهد: یکی از دلایل ایجاد این وضعیت، کم‌آبی و و بیماری‌هایی است که درختان دچارش شدند. منابع طبیعی پس از بررسی‌ها و پیگیری‌هایی که انجام داده به این جمع‌بندی رسیده که درختان آلوده و بیمار به دلیل اینکه سایر درختان دچار آفت نشوند، سریع‌تر حذف شوند تا این بیماری تسری پیدا نکند.

به گفته پیرهادی موضوع خشک‌شدن درختان جنگلی یک عزم ملی می‌خواهد و تنها اقدامات شهرداری یا شورا کافی نیست‌. وقتی وزارت نیرو حقابه بوستان‌های جنگلی را ندهد، مثل پارک چیتگر که در دوره گذشته آب آن را قطع کردند و حدود پنج هزار درخت خشک شد، مدیریت شهری چه می‌تواند بکند؟

این اتفاق محدود به یک دوره خاص هم نیست و باید دستگاه قضائی و مدیر کل حقوق عامه ورود کنند. همان‌طورکه آب را برای آشامیدن مردم نیاز داریم، برای فضای سبز هم نیاز داریم؛ زیرا اگر فضای سبز از بین برود و خشک شود، آلودگی هوا و طراوت و شادابی شهر دچار مشکل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha