یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 363124

ناباروری اختلالی است که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد زنان در سراسر جهان را درگیر کرده است و با اینکه بیش از نیمی از موارد ناباروری مربوط به مردان است ولی ناباروری زنان نیز مشکل بزرگ جهانی است.

تاثیر نوع رژیم غذایی بر باروری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مطالعه چربی و گلوکوز تهران نشان داده است که ناباروری زنان در ایران بیش از میانگین جهانی است. اگر چه روش‌های درمان ناباروری پیشرفت زیادی کرده است ولی هزینه‌های آن ممکن است برخی افراد را به سمت روش‌های کم هزینه‌تر سوق دهد؛ زیرا اخیرا تغییر در عوامل قابل اصلاح در درمان ناباروری بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

نقش تغذیه و سبک زندگی در درمان ناباروری زیاد شناخته شده نیست اما، برخی اطلاعات نشان می‌دهد که عوامل غذایی موثر بر التهابات می‌تواند بر بهبود ناباروری موثر باشد. مطالعات نشان داده است که تغییر در برنامه غذایی نقش مهمی در کاهش التهابات و به دنبال آن کاهش ناباروری دارد.

شاخص التهابی غذا برای نشان دادن پتانسیل التهاب‌زایی الگوی غذایی افراد طراحی شده است. خاصیت پیش التهابی یا خاصیت التهاب‌زایی برخی غذاها می‌تواند اثر مفید یا مضر بر فاکتورهای التهابی مثل "اینترلوکین‌ها" و سایر فاکتورهای التهابی داشته باشند. همچنین مطالعاتی در گذشته ارتباط بین غذاهای مصرفی، نوع رژیم و گروه‌های غذایی با قدرت باروری را نشان داده‌اند. مطالعه طراحی شده برای نشان دادن تاثیر شاخص التهابی رژیم غذایی بر باروری زنان نشان داده است که رژیم غذایی پیش التهابی می‌تواند تا ۸۶ درصد احتمال ابتلا به ناباروری را افزایش دهد.

از طرفی یک تحقیق در هند نشان داده است که نوع رژیم غذایی بر ناباروری موثر است و مصرف سبزیجات با برگ تیره، میوه و شیر تاثیر مثبت بر باروری دارد. همچنین تحقیق دیگر نشان داده است که رژیم غذایی سالم مانند رژیم DASH می‌تواند باعث افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدانی و متعاقب آن بهبود عملکرد اووسیت‌ها شود.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی غنی از سبزیجات، فیبر، اسید چرب امگا ۳ و محدود کردن مصرف عوامل ناسالم مثل قندهای ساده و اسیدهای چرب اشباع می‌تواند خطر ناباروری را کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha