یک متخصص زنان و زایمان، به مادران باردار توصیه کرد در صورت ابتلا به تبخال تناسلی حتما پزشک خود را مطلع کنند تا از انتقال بیماری به نوزاد جلوگیری شود.

دلایل ابتلا به تبخال تناسلی/ توصیه به مادران باردار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، زهرا نائیجی، درباره تبخال تناسلی و دلایل ابتلاء و درمان آن، اظهار کرد: تبخال تناسلی عفونتی شایع و مقاربتی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود.

وی افزود: تماس جنسی اولین راه انتقال این ویروس از فرد آلوده به فردی دیگر است.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پس از عفونت اولیه، ویروس در بدن شما پنهان می‌ماند و ممکن است چندین بار در سال فعال شود ضمن اینکه این بیماری می‌تواند منجر به درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی شود.

این متخصص زنان و زایمان، با تاکید بر اینکه گاهی برخی از افراد هیچ علامتی از این بیماری ندارند خاطرنشان کرد: در صورت ابتلاء به عفونت، حتی اگر زخمی را مشاهده نکردید باز هم قابلیت انتقال به دیگران وجود خواهد داشت.

وی در توضیح اینکه هیچ درمان اختصاصی برای تبخال تناسلی وجود ندارد، افزود: مصرف برخی از داروها می‌تواند منجر به کاهش علامت‎‌ها شود و خطر انتقال به دیگران را کاهش دهد ضمن اینکه استفاده از کاندوم نیز از گسترش عفونت تبخال تناسلی جلوگیری می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه تبخال تناسلی نباید با زگیل تناسلی اشتباه گرفته شود، درباره نشانه‌های ابتلاء به تبخال تناسلی عنوان کرد: اکثر افراد مبتلا به HSV به دلیل عدم وجود یا خفیف بودن علامت‌ها، نمی‌دانند که به این بیماری مبتلا هستند، در صورت علامت دارشدن، ممکن است بیمار دو تا ۱۲ روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس علامت‌ها را مشاهده کند.

نائیجی توضیح داد: احساس درد یا خارش به شکلی که ممکن است تا زمانی که عفونت برطرف نشود، در ناحیه تناسلی احساس درد و حساسیت داشته باشید، برجستگی یا تاول‌های کوچک سفید و قرمز (چنین موردی ممکن است از چند روز تا چند هفته پس از عفونت ایجاد شود)، زخمی که هنگام تاول زدن، ترشح یا خونریزی ایجاد می‌شود حتی گاهی بیمار هنگام ادرار کردن احساس درد دارد، گال (در این حالت پوست زخم و پوسته‌پوسته می‌شود، در طی شیوع ابتدایی این بیماری، امکان ایجاد علامت‌هایی مشابه با آنفولانزا مانند تورم غدد لنفاوی در کشاله ران، سردرد، درد عضلانی و تب وجود دارد) از جمله علامت‌های ابتلاء به تبخال تناسلی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چه قسمت‌هایی از بدن زنان و مردان به دلیل ابتلابه تبخال تناسلی دچار زخم می‌شود افزود: باسن، ران، مقعد، مجرای ادرار و دهان از جمله محل‌های مشترک ایجاد زخم است ضمن اینکه اختصاصاً در زنان امکان ایجاد زخم در واژن، اندام تناسلی خارجی و دهانه رحم و در مردان آلت تناسلی و کیسه بیضه درگیر بیماری می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان، با تاکید بر اینکه تبخال تناسلی در هر فردی به شکل متفاوت ایجاد می‌شود افزود: نشانه‌های ناشی از این بیماری ممکن است مدتی وجود داشته باشند و در برخی مواقع برطرف شود حتی برخی در طول سال در قسمت‌های مختلفی از بدن دچار علامت‌های این بیماری می‌شوند.

به گفته نائیجی، گاهی بیماران در طول عود این بیماری یا کمی قبل از ایجاد زخم‌ها علامت‌هایی مانند سوزش، سوزن سوزن شدن و خارش در قسمتی که عفونت برای اولین بار وارد بدن شده است، احساس درد در ناحیه کمر، باسن و پاها را شاهد هستند.

وی با تاکید بر اینکه اگر با توجه به نشانه‌هایی که به آن اشاره رأی شما ذکر کردیم، مشکوک به تبخال تناسلی یا هرگونه عفونت مقاربتی هستید، حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید، گفت: به‌طور کلی عود بیماری از شیوع اولیه درد کمتری دارد و زخم‌ها سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه درباره علت ایجاد تبخال تناسلی عنوان کرد: دو نوع عفونت ویروس هرپس سیمپلکس می‌تواند منجر به ایجاد تبخال تناسلی شود، در نوع اول (HSV) بیمار دچار زخم سرد یا تبخال در اطراف دهان می‌شود که اغلب مواقع از طریق تماس پوست با پوست ایجاد می‌شود، با این حال در حین رابطه جنسی دهانی، امکان انتقال به ناحیه تناسلی وجود دارد ضمن اینکه عود این بیماری بسیار کمتر از عفونت HSV-2 یا نوع دوم است.

نائیجی ادامه داد: نوع دوم منجر به تبخال تناسلی در بیمار می‌شود و از طریق تماس جنسی و تماس پوست با پوست منتقل خواهد شد، HSV-2 بسیار رایج و مسری است، چه زخم به‌صورت باز و چه به صورت بسته باشد ضمناً از آنجا که ویروس در خارج از بدن به سرعت از بین می‌رود، غیر ممکن است از طریق تماس با توالت، حوله یا سایر اشیا مورد استفاده فرد آلوده انتقال پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه تبخال تناسلی دهانه رحم، شبیه به تاول یا تبخال است گفت: امکان ایجاد این عارضه در زنان در داخل واژن، رحم یا روی پوست خارج از واژن وجود دارد و گاهی دهانه رحم را نیز درگیر می‌کند، اگر تاول‌ها یا زخم‌ها عفونی شوند، منجر به التهاب دهانه رحم می‌شود و باعث ایجاد علائمی مانند درد در حین رابطه جنسی، ترشحات غیر طبیعی واژن یا خونریزی غیر طبیعی خواهد شد.

این متخصص زنان و زایمان، به مادران باردار توصیه کرد: اگر باردار هستید و می‌دانید که تبخال تناسلی دارید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید، ممکن است به توصیه پزشک لازم باشد داروهای ضد ویروس تبخال را در اواخر بارداری شروع کنید تا از شیوع آن هنگام زایمان جلوگیری شود. ضمناً در صورتی که مادر شیوع بالایی هنگام زایمان داشته باشد، پزشک برای جلوگیری از خطر انتقال به نوزاد، انجام زایمان سزارین را به مادر پیشنهاد خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha