یک عضو مرکز تحقیقاتی ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تزریق واکسن دو ظرفیتی اچ پی وی در دختران زیر ۱۵ سال در ۲ دز با فاصله زمانی ۶ ماه و بعد از ۱۵ سالگی در ۲ مرحله یک و ۶ ماه در پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم موثر است.

ضرورت تزریق واکسن ایرانی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم

به گزارش سلامت نویز به نقل از از مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سید محمد جزایری با اشاره به تزریق واکسن اچ پی وی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان، افزود: ویروس پاپیرومای انسانی یا اچ‌پی‌وی، ۲۴۰ نوع ژنوتیپ دارد که ۶۰ نوع آن در انسان عامل بیماری است و انواع این ویروس به دو نوع با خطر بالا و خطر پایین تقسیم‌بندی می‌شود.

وی ادامه داد: زنان در سن باروری در معرض ابتلا به عفونت و بیماری با این ویروس قرار دارند و اخیرا مشخص شده است که این ویروس منجر به اتفاقات دیگری در سلامت انسان می‌شود؛ به طوری که عامل ۹۰ درصد سرطان‌های مقعد در هر دو جنس، ۴۵ تا ۹۰ درصد از سرطان‌های ناحیه حنجره و دهان در سر و گردن ناشی از آن است.

عضو مرکز تحقیقاتی ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: حدود ۸۰ درصد سرطان‌های دستگاه تناسلی مردان ممکن است ناشی از ابتلا به ویروس اچ پی وی باشد ولی در بسیاری از موارد خود به خود با دخالت سیستم ایمنی بدن از بین می‌رود.

جزایری با بیان اینکه دارویی برای درمان این بیماری هنوز وجود ندارد، افزود: سیر بیماری این ویروس به این ترتیب است که احتمال بهبودی در ۷۰ درصد موارد وجود دارد و در ۳۰ درصد بیماران نیز سبب ایجاد تغییراتی در سطح سلول شده و به سمت سرطانی شدن پیش می‌رود البته ژنتیک، تغذیه مناسب و استفاده از دخانیات و الکل نیز نقش اساسی در پیشرفت و ایجاد ضایعات سرطانی دارد.

وی افزود:ویروس اچ پی وی ۱۴ نوع پرخطر دارد و بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، در آینده نیز ممکن است انواع دیگری به این ویروس اضافه شود و تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.

عضو مرکز تحقیقاتی ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه انواع ۶ و ۱۱ ویروس اچ پی وی عامل بروز بیش از ۹۵ درصد زگیل‌های تناسلی، مقعدی و دهانی هستند، تصریح کرد: این ویروس ۹۰ درصد موارد از طریق رابطه جنسی و ۱۰ درصد از طریق عوامل دیگر که هنوز مشخص نیست، انتقال می‌یابد و بر اساس باور عمومی که این ویروس می‌تواند از استخر هم منتقل شود، صحت ندارد.

جزایری با اشاره به اینکه تولید داخلی واکسن اچ پی وی در کشور انجام می‌شود، اظهار داشت: افراد به غیر از بیماران خاص و کسانی که مبتلا به نقص سیستم ایمنی بدن هستند، می‌تواند از واکسن ایرانی اچ پی وی استفاده کنند و البته غربالگری سرطان دهانه رحم نیز باید انجام شود.

وی گفت: برخورداری از سبک زندگی سالم در افرادی که به این ویروس مبتلا هستند، ضروری است و نوشیدن آب، دوری از استرس، ورزش، استفاده از میوه و سبزیجات که سرشار از آنتی اکسیدان هستند همچنین پرهیزی از مصرف غذاهای آماده و عدم استعمال مواد دخانی نیز در اولویت قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha