دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 363553

مناسب‌ترین زمان در شرایط غیراورژانس، وقتی است که معیارهای بالینی و آزمایشگاهی برای بلوغ جنین به اثبات رسیده باشد و معمولا وقتی این اتفاق می‌افتد که سی و نه هفته کامل از تاریخ آخرین قاعدگی خانم باردار گذشته باشد.

تفاوتهای میان سزارین و زایمان طبیعی

دکتر سمیرا غفاری متخصص زنان و زایمان در وبسایت خود نوشت : در این مقاله سعی داریم تفاوت بین سزارین و زایمان طبیعی رو توضیح بدیم و مزایا و مشکلات هر دو نوع زایمان را بطور کامل بررسی کنیم.در ضمن با مطالعه این مقاله می توانید بدانید مراحل هر دو نوع زایمان شامل چه مراحلی است.
اما در ابتدا به توضیح مختصری از زایمان طبیعی و زایمان سزارین می پردازیم.


زایمان طبیعی چیست؟

در این روش اکثرا بدون نیاز به هرگونه داروی شیمیایی، مادر در شرایط ایده‌آل زایمان بوده و می‌تواند با تحمل فشار و دردهای زایمان به‌راحتی شاهد تولد نوزادش باشدزایمان طبیعی یک امر فیزیولوژیک است و تولد نوزاد به‌صورت طبیعی و بدون مداخله جراحی است و دارای سه مرحله است که تقریباً بین 8 تا 14 ساعت طول می کشد تا نوزاد متولد شود. با این حال، می توان زایمان طبیعی را زودتر انجام داد. انقباضات رحم پس از کامل شدن رشد کودک شروع می شود. هنگامی که انقباضات شروع می شودو در هر 10 دقیقه سه انقباض انجام می شود. بنابراین باز شدن دهانه رحم به تدریج آغاز می شود.
درد زایمان طبیعی،منظم بوده و با گذشت زمان به تدریج شدیدتر میشود

زمانی که دهانه به اندازه 10 سانتی متر باز شد، فرآیند خروج از کانال رحم برای نوزاد آغاز می شود و پس از خروج جفت از کانال رحم، این روند تکمیل می شود. دوره طبیعی بارداری حدود 280 روز از آخرین دوره قاعدگی است. تولدهای زودتر از 37 هفته را نارس می گویند. برای زایمان طبیعی ، ساختار استخوانی رحم و جنین باید هماهنگ باشد. عامل دیگری که به این موارد اضافه می شود، روانشناسی مادر است. مادر باید با زایمان طبیعی سازگار باشد.

چه افرادی نمی توانند زایمان طبیعی داشته باشند؟

  • ناسازگاری سفالوپلویک
  • استرس جنینی (نامناسب بودن ضربان قلب جنین )
  • پرولاپس بند ناف
  • تبخال فعال
  • زگیل درکانال زایمان
  • سزارین در زایمان های قبلی(البته اگر فقط یک مورد سزارین باشد و ۲ سال گذشته باشد امکان زایمان طبیعی هست)
  • ناهنجاری های مادرزادی در نوزاد :که زایمان طبیعی رو دشوار بکند
  • مادر مبتلا به سرطان دهانه رحم باشد
  • حاملگی های دوقلویی و چندقلویی

سزارین چیست؟

سزارین یک روش جراحی است که در آن با یک برش از طریق شکم مادر و رحم برای خروج نوزاد استفاده می‌شود.اگر زایمان طبیعی خطری برای نوزاد و مادر داشته باشد، پزشک متخصص سزارین را به زایمان طبیعی ترجیح می دهد.

تفاوت زایمان طبیعی با سزارین

• میزان خونریزی مادر در زایمان طبیعی حدودا نصف زایمان به روش سزارین است بطوریکه در زایمان طبیعی مادر تقریبا ۵۰۰ سی سی خون از دست می دهد اما در زایمان سزارین این مقدار به اندازه یک تا یک ونیم لیتر خون است.
• در زایمان به روش سزارین برش روی شکم ایجاد میشود و یک نوع عمل جراحی به حساب می آید و عوارضی چون چسبندگی رحم و چسبندگی های داخلی شکم و ایجاد عفونت و درد بیشتر برای مادر را به همراه دارد.
• در زایمان سزارین مادران به دلیل بیهوشی یا بی حسی نخاعی ، بلافاصله بعد از زایمان نمیتوانند شیردهی نوزاد را شروع کنند

در زایمان طبیعی با توجه به اینکه نوزاد از کانال زایمان عبور میکند احتمال مشکلات تنفسی به نسبت سزارین کمتر میباشد

مدت نقاهت بعد از زایمان،در زایمان طبیعی به مراتب کمتر از سزارین میباشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha