نایب رئیس فدراسیون اقتصاد سلامت ایران گفت: حذف ناگهانی ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برخی از اقلام تجهیزات پزشکی بدون در نظر گرفتن مبالغ ریالی جایگزین آن، می‌تواند تبعات بسیار خطرناکی داشته باشد.

حذف ناگهانی ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی خطرناک است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فانا، ابوالفتح صانعی در نشست خبری فدراسیون اقتصاد سلامت ایران درباره آخرین وضعیت اختصاص ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی و زمان احتمالی حذف این ارز توضیح داد: در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی چند کالای خاص مانند پیسمیکرها و استنت‌ها در حوزه قلبی، پروتزها در حوزه ارتوپدی، بخشی از لنزها در حوزه چشمی و نوار تست قند خون جزو معدود اقلامی هستند که همچنان ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند اما ارز سایر اقلام تجهیزات و ملزومات پزشکی نیمایی شده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد این اقلام تا زمانی که ارز ترجیحی وجود دارد، همین ارز را دریافت خواهند کرد. تخمین درستی درباره میزان ارز ترجیحی باقیمانده نداریم چون این ارز برای یک نوبت تعریف شده که مابه‌التفاون را آن سازمان برنامه و بودجه می‌دهد و میزان این ارز هم محدود است اما اختصاص آن منوط به امسال یا سال آینده نیست بلکه منوط به وجود این ارز است. برآورد ما این است که هم‌اکنون حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون یورو ارز ترجیحی وجود دارد که به این اقلام اختصاص داده می‌شود.

صانعی با اشاره به اینکه این احتمال وجود دارد که برخی از این اقلام یا همه آنها در آینده نزدیک وارد تالار دوم ارزی شوند، عنوان کرد: این موضوع خیلی خطرناک است و اگر ناگزیر باشیم مسیر حذف ارز ترجیحی این کالاها را برویم، باید این حذف با شیبی ملایم انجام شود و اگر این کار به صورت ناگهانی و بدون در نظر گرفتن شرایط انجام شود، معضلات زیادی ایجاد خواهند شد. حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی روی وضعیت کالاهای موجود در گمرک که منتظر ورود به کشور هستند و همچنین قراردادهای بخش خصوصی و دولتی تاثیر می‌گذارد و از همه مهمتر اینکه مگر حوزه درمان پولی دارد که بتواند این کالاها را با چند برابر قیمت بیشتر بخرد؟ از ۲۰ سال پیش حوزه درمان همواره از کمبود اعتبار و بودجه رنج برده و وضعیت بهتر که نشده هیچ، بدتر هم شده است. ما نگران این هستیم که نگاه‌های کلان در کشور وزارت بهداشت را به سمتی هُل بدهند که به آزادسازی ناگهانی ارز تجهیزات پزشکی راضی شود در حالی که عوارض این تصمیم بیشتر از منافع آن است.

نایب رئیس فدراسیون اقتصاد سلامت ایران خاطرنشان کرد: بودجه تجهیزات و ملزومات پزشکی را وزارت بهداشت باید تامین کند و اگر در صورت حذف ارز ترجیحی، مبالغ ریالی جایگزین آن تعیین تکلیف شود، مشکلی پیش نخواهد آمد. این در شرایطی است که وزارت بهداشت هم‌اکنون نیز در اداره بیمارستان‌هایش به شدت دچار مشکل است و مشخص نیست که از چه منابعی می‌خواهد مبالغ ریالی جایگزین را در صورت چند برابر شدن بودجه تجهیزات و ملزومات پزشکی تامین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha