سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای اجرای پروژه‌ای با مشارکت کشور نروژ، دستگاه‌های تنفسی و اقلام ضروری مورد استفاده در تحقیقات مرتبط با درمان مسمومیت با متانول، مونواکسیدکربن و گازهای بیهوشی را به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اهدا کرد.

افزایش مرگ ناشی از مسمومیت الکلی در 2 ماه نخست امسال

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، پروژه‌ای که با اجرای آن، هم نتایج مطالعات بالینی در حوزه مسمومیت در اختیار سایر نظام‌های سلامت دنیا قرار می‌گیرد و هم این امکان را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهد تا مراکز درمان مسمومیت در کشور را تقویت کند. این در حالی است که مسئله مسمومیت‌ها و مرگ ناشی از آنها در کشور ما اهمیت قابل‌توجهی دارند؛ چون بیشترین مسمومیتی که طی سال‌های اخیر منجر به فوت شده، مسمومیت ناشی از موادمخدر و الکل بوده است.

در سال۱۴۰۱ حدود 9500مورد مسمومیت منجر به مرگ در ایران ثبت شده که ۶۰درصد از این موارد مسمومیت، در نیمه‌اول سال و بقیه موارد در نیمه‌دوم سال بوده است. گزارش‌های رسمی هم نشان می‌دهد که تلفات گازگرفتگی در نیمه اول امسال بیش از 22درصد و مرگ ناشی از مصرف الکل هم بیش از 8درصد افزایش داشته است.


کاهش آسیب‌های مسمومیت در کشور


هدف از اجرای برنامه مشترک درمان مسمومیت از سوی سازمان جهانی بهداشت، بیمارستان آموزشی اسلو در نروژ و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تولید جهانی دانش و تقویت همکاری میان مؤسسات علمی در سطح جهان است و انجام کارآزمایی‌های بالینی در حوزه درمان مسمومیت، به‌ویژه ناشی از متانول و مونواکسید کربن، با اجرای این پروژه یکی از نیازهای عمده مراقبت درمانی در منطقه را پاسخ خواهد داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم اهدای این دستگاه‌های تنفسی و آنتی‌دوت‌های متانول، با تقدیر از دولت نروژ و بیمارستان اسلو به‌خاطر پشتیبانی درمان مؤثر مسمومیت در ایران، تأثیر مثبت آن بر تحقیقات در کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: «اقلام اهدایی سازمان جهانی بهداشت، نه‌ تنها به مطالعات بالینی در حوزه مسمومیت کمک می‌کند، بلکه این امکان را به وزارت بهداشت خواهد داد تا مراکز درمان مسمومیت در کشور را تقویت کند.»

علیرضا زالی 2فاکتور گاز مونواکسیدکربن و الکل سمی را مهم‌ترین عوامل مسمومیت‌ها در کشور عنوان و تأکید کرد: «استفاده از بخاری‌هایی که با روش‌های غیراستاندارد نصب می‌شوند و مسمومیت با مشروبات تقلبی و جعلی حاوی متانول بیشترین دلیل مراجعه مسمومان را به‌خود اختصاص می‌دهد. بر این اساس، همکاری ایران با نروژ در زمینه درمان مسمومیت‌ها و درمان‌های اکسیژنی راه‌حل مؤثری برای کاهش نارسایی اندام و یا مرگ‌ومیر ناشی از مسمومیت خواهد بود.»‌


ارائه خدمات به نروژ برای درمان سرطان


زالی با اشاره به زمینه‌های همکاری مشترک سلامت‌محور بین ایران و نروژ بیان کرد: «توجه به اولویت‌های نظام مراقبت اولیه در سلامت و اجرای مدلی متمرکز در دستور کار حوزه درمان و بهداشت کشور است. در این‌باره افزایش همکاری‌های علمی بین 2 کشور در حوزه پیشگیری و درمان بیماری‌های غیرواگیر، مشکلات قلبی و عروقی، معلولیت‌ها و در نتیجه کاهش مرگ‌ومیر و افزایش کیفیت زندگی ضرورت دارد.»

زالی با تأکید بر اینکه در نروژ یکی از سرطان‌هایی که شیوع بالایی دارد، سرطان ریه است؛ از وجود ظرفیت‌های ویژه درمانی در این حوزه، در کشور خبر داد و گفت:‌ «بیمارستان مسیح دانشوری در حوزه درمان و پیشگیری از سرطان‌های ریه، دستاوردهای ارزشمندی در اختیار دارد و برای تعامل 2کشور برای دسترسی به آخرین یافته‌های علمی در این حوزه اعلام آمادگی می‌کنیم تا ضمن ارتقای روابط دوطرفه بین ایران و نروژ بتوانیم گام‌های مؤثری برای ارائه خدمات با کیفیت‌تر سلامت برداریم.»‌

افزایش مرگ ناشی از مسمومیت الکلی در 2 ماه نخست امسال

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha