اطلاعات افراد در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها کافی نیست و ممکن است این دارو را، بدون اینکه بدانند، به دلیلی اشتباه مصرف کنند.

استفاده نابجا از آنتی‌بیوتیک عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر خواهد شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک از اثربخشی‌اش می‌کاهد و باکتری‌های مقاومی به وجود می‌آورد که ممکن است تا سال ۲۰۵۰، عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان باشند.

به گزارش اینسایدر پیپر، نتایج تحقیق بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که آنتی‌بیوتیک‌ها برای موارد مانند سرماخوردگی معمولی (۲۴ درصد)، علائم شبیه آنفلوانزا (۱۶ درصد)، گلودرد (۲۱ درصد) و سرفه (۱۸ درصد) تجویز می‌شوند.

این تحقیق در ۱۴ کشور، بیشتر در شرق اروپا و مرکز آسیا، انجام شده است.

در بیانیه سازمان جهانی بهداشت آمده است: «در حالی که مقاومت به آنتی‌بیوتیک پدیده‌ای طبیعی است، استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها ایجاد و گسترش ابرویروس‌ها را تسریع می‌کند، و درمان موثر عفونت‌ها را چالش‌برانگیزتر می‌کند.»

راب باتلر، مدیر قسمت بیماری‌های واگیردار بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت، در بیانیه‌ای گفت: «تمام کشورهای منطقه ما مقرراتی برای جلوگیری از استفاده اشتباه از آنتی‌بیوتیک‌ دارند... اجرای این مقررات بیشتر مشکل استفاده نابجا از آنتی‌بیوتیک را حل خواهد کرد.»

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است در صورتی که اقدام فوری صورت نگیرد، مقاومت به آنتی‌بیوتیک می‌تواند به مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ منجر شود.

این سازمان از تجویز اشتباه آنتی‌بیوتیک ابراز نگرانی کرد و افزود در ۱۴ کشوری که در این تحقیق بررسی شدند، یک‌سوم از حدود ۸۲۰۰ نفری که در نظرسنجی شرکت کردند بدون نسخه پزشک، آنتی‌بیوتیک مصرف کرده بودند.

در برخی کشورها، بیش از ۴۰ درصد آنتی‌بیوتیک‌ها بدون توصیه پزشک مصرف می‌شدند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین متذکر شد که اطلاعات افراد در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها به‌شدت اندک است، به این معنی که ممکن است بدون اینکه بدانند، آنتی‌بیوتیک را به دلیلی اشتباه مصرف کنند.

به گفته باتلر، این تحقیق نشان می‌دهد که آموزش و افزایش آگاهی افراد در این زمینه ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha