دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰

 مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه در آبان را با افت 0.1 واحد درصدی نسبت به مهر، 2.2 درصد اعلام کرده که نشان می دهد این رقم در محدوده نوسانات اندک خود از خرداد تاکنون باقی مانده است.

تورم کوتاه نمی آید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، با این حال این سوال مطرح می شود که تورم ماهانه از این کمتر نمی شود؟مرکز آمار، تورم ماهانه آبان را با 0.1 واحد درصد کاهش نسبت به مهر، 2.2 درصد، تورم نقطه ای را بدون کاهش 39.2 درصد و نرخ تورم 12 ماهه را با 0.6 واحد درصد کاهش 44.9 درصد اعلام کرد. جزئیات بیشتر در این زمینه نشان می دهد که تب قیمت خوراکی ها در این ماه نسبت به مهر مقداری بیشتر و در مقابل تب کالاهای غیرخوراکی مقداری کمتر شده است. نکته قابل تامل در این میان، باقی ماندن نرخ تورم ماهانه در محدوده 2 تا 2.5 درصد است که از خرداد تاکنون وجود داشته است.سوالی که وجود دارد این است که آیا تورم ماهانه به یک هسته سخت رسیده است.

کاهش اندک تورم ماهانه

به گزارش خراسان، تازه ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت قیمت ها، دیروز منتشر شد. داده های موجود در این گزارش حاکی از این است که در آبان امسال، تورم ماهانه با 0.1 واحد کاهش نسبت به مهر، به 2.2 درصد رسیده است. همچنین در بازه زمانی فوق، افزایش قیمت کالاهای خوراکی نسبت به مهرماه سرعت گرفته، به طوری که تورم ماهانه این دسته از کالاها از 0.5 به یک درصد رسیده است، اما کالاهای غیر خوراکی روندی معکوس داشته و کاهش تورم ماهانه از 3.3 درصد در مهر به 2.7 درصد در آبان را تجربه کرده اند.

طبق گزارش مذکور، در ماه گذشته گروه های آموزش، مسکن (که شامل اجاره بها و خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی است، به همراه آب ، برق ، گاز و سایر سوخت ها) و سبزی ها و حبوبات به ترتیب با 4.3، 4 و 3.6 درصد، بیشترین تورم ماهانه را به ثبت رساندند. از سوی دیگر گروه های میوه و خشکبار، روغن ها و چربی ها و ارتباطات به ترتیب با منفی 1.2 درصد، منفی 1.1 درصد و صفر درصد تورم ماهانه، در قعر این فهرست قرار گرفتند.

ثبات تورم نقطه ای و ادامه افت تورم سالانه

گزارش مرکز آمار در بخش دیگر تورم نقطه ای یعنی رشد شاخص قیمت در آبان امسال نسبت به آبان سال قبل را 39.2 درصد گزارش کرده که نسبت به رقم مشابه در ماه گذشته، ثابت مانده است. بر این اساس، گروه های کالایی هتل و رستوران، پوشاک و کفش و تفریح و فرهنگ دارای بیشترین تورم نقطه ای بوده و به ترتیب تورم نقطه ای 56.4، 47.6 و 44.6 درصدی داشته اند. گروه های ارتباطات با 16.8 درصد، کل خوراکی ها با 36.3 درصد و مبلمان و لوازم خانگی با 36.4 درصد، سه گروه کالایی با کمترین تورم نقطه ای در آبان بوده اند.

طبق این اعلام، نرخ تورم سالانه که تغییرات قیمت ها در دو سال منتهی به هر ماه را بررسی می کند، در آبان کاهشی بوده و از 45.5 درصد در مهر به 44.9 درصد در آبان رسیده است.

تورم کوتاه نمی آید جاخوش کردن تورم ماهانه در کانال 2 درصد

بررسی آمارهای تورم در بازه زمانی بلندمدت تر نشان می دهد تورم ماهانه که از اردیبهشت امسال به کانال 2 درصد کاهش یافته، تاکنون در همین محدوده باقی مانده است.(رقمی که میانگین 10 ساله همین شاخص نیز به حساب می آید) به تبع این شرایط، تورم نقطه ای نیز که از تیر امسال وارد کانال 39 درصد شده، در همین محدوده تاکنون باقی مانده است. با این اوصاف هم اینک این سوال مطرح می شود که آیا تورم به هسته خود رسیده و قابلیت کاهش بیشتر ندارد؟

در خور ذکر است که در ادبیات متاخر اقتصادی، تورم به اجزایی نظیر هسته و پوسته تقسیم بندی می شود. هسته سخت تورم به طور خلاصه ناظر به اجزایی از تورم است که قیمت آن ها تحت نوسانات زیاد، به طوری که محاسبه نرخ تورم را دچار انحراف کند، تغییر نمی کند. (بر عکس پوسته تورم)

با این اوصاف، به نظر می رسداز آن جایی که یکی از عوامل اصلی و بلند مدت تورم در اقتصاد ایران، رشد نقدینگی است و این رشد در سایه ناترازی های رخ داده در نظام بانکی، نسبت قابل دفاعی با واقعیات اقتصادی کشور نداشته است، تا زمانی که لااقل این روند ادامه داشته باشد، هسته سخت تورم در کشور ما تغییر زیادی نخواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha