به دلیل مشکلاتی که برای فرهنگیان پیش آمده و همچنین از آنجایی که دلتنگ شغل معلمی بودم، تصمیم گرفتم که در دو روستا تدریس کنم.

بی‌انگیزگی معلمان با خلف وعده در پرداخت اضافه حق‌التدریس‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، قرار بود هر دو ماه یکبار، اضافه تدریس‌ها را پرداخت کنند، اما حالا خلف وعده کردند و مشکلات زیادی برای تأمین خرج و مخارج بسیاری از فرهنگیان در زندگی‌شان ایجاد شده‌است تصور کنید در یک اداره، تعدادی از کارمندان اضافه کاری می‌کنند و آنقدر حجم کار زیاد است که حتی به کارمندان بازنشسته هم گفته می‌شود برای کمک بیایند و برای آن‌ها هم اضافه کار در نظر می‌گیرند، اما پایان ماه که می‌رسد مبالغ اضافه‌کاری این کارمندان پرداخت نمی‌شود و بدتر اینکه هر ماه به آن‌ها وعده ماه‌های آینده را می‌دهند.

در چنین شرایطی کارمندان چه حس و حالی خواهند داشت؟ آیا میلی به ماندن برای اضافه کاری و انجام کارهای عقب مانده دارند؟ اصلاً آن‌هایی که بازنشسته شدند رغبتی برای کمک به اداره‌شان خواهند داشت؟ این ماجرایی است که برای فرهنگیان بارها و بارها تکرار شده و آن‌ها با خلف وعده مسئولان مواجه شده‌اند. این فرهنگیان فقط به عشق شغل معلمی و اینکه بچه‌ها از درسشان عقب نمانند سرکلاس درس حاضر می‌شوند، اما آنطور که خودشان می‌گویند انگیزه کافی برای ادامه کار ندارند.

معلمان می‌گویند چرا باید حق‌التدریس آن‌ها بعد از ماه‌ها و آن هم خرد خرد پرداخت شود. معلمان، خودشان را با سایر کارکنان دولت مقایسه می‌کنند و می‌گویند همه کارکنان دولت، اضافه کاری خود را ماهانه و همراه با فیش حقوقی‌شان دریافت می‌کنند و به ندرت پیش خواهد آمد که اضافه کاری این ماه‌شان به ماه بعد موکول شود، اما شغل معلمی را کم اهمیت‌تر از سایر شغل‌ها می‌بینند، چراکه حق و حقوق‌شان به موقع پرداخت نمی‌شود.

خلف وعده‌ها بی‌انگیزه‌مان کرد

یکی از معلمان بازنشسته که در روستاهای استان کردستان به دانش‌آموزان درس می‌دهد، درباره عدم پرداخت اضافه حق‌التدریس مهر و آبان به «جوان» می‌گوید: «به دلیل مشکلاتی که برای فرهنگیان پیش آمده و همچنین از آنجایی که دلتنگ شغل معلمی بودم، تصمیم گرفتم که در دو روستا تدریس کنم. قرار بود هر دو ماه یکبار، اضافه تدریس‌ها را پرداخت کنند، اما حالا خلف وعده کردند و مشکلات زیادی برای تأمین خرج و مخارج بسیاری از فرهنگیان در زندگی‌شان ایجاد شده‌است.»

او ادامه می‌دهد: «نه یک معلم و دو معلم، بلکه معلمان زیادی هستند که هیچ انگیزه‌ای برای اضافه تدریس ندارند. آن‌ها می‌بینند که هر سال وعده پرداخت به موقع اضافه حق‌التدریس‌ها محقق نمی‌شود و دیگر امیدی به وعده وعید مسئولان ندارند.»این معلم بازنشسته اظهار می‌دارد: «سال گذشته هم همین ماجرا تکرار شد و هر بار مسئولان می‌گفتند که به زودی اضافه حق‌التدریس‌ها واریز می‌شود، اما در نهایت نزدیک سال نو این کار انجام شد.»

او می‌افزاید: «برخی از تصمیمات و اقدامات مسئولان، فرهنگیان را از شغلی که درآن با عشق کار می‌کنند، دلسرد کرده‌است. خلف وعده‌ها معلمان را بی‌انگیزه می‌کند و وقتی معلم دیگر حاضر نشود که سر کلاس درس برود، مشکلات زیادی برای آموزش و پرورش کشور ایجاد خواهد شد.»

همچنین یکی دیگر از معلمان در استان اردبیل درباره مشکلات عدم پرداخت اضافه حق‌التدریس‌ها این‌گونه توضیح می‌دهد: «قرار بر این بود که هر دو ماه یکبار اضافه حق‌التدریس‌ها واریز شود، اما آبان‌ماه تمام شد و این پول واریز نشد. ما چشم‌مان آب نمی‌خورد که این واریزی در آذرماه هم انجام شود.» او ادامه می‌دهد: «یکی از دلایلی که امسال کمبود معلم نسبت به سال‌های گذشته بیشتر و مشهودتر شد، همین خلف‌وعده‌هاست، چراکه دیگر کمتر معلمی حاضر می‌شود اضافه حق‌التدریس داشته‌باشد و این‌ها نظام آموزش و پرورش کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.»

تذکر رئیس دولت و رئیس مجلس افاقه نکرد

متأسفانه پرداخت اضافه حق‌التدریس معلمان تبدیل به تراژدی‌ای شده که انگار قرار نیست به نتیجه برسد. هنوز از یادها نرفته‌است که رئیس‌جمهور در هفته معلم گفته بود باید اضافه‌کاری‌های فرهنگیان به صورت ماهانه و به موقع پرداخت شود. اردیبهشت ماه امسال سیدابراهیم رئیسی در مراسم گرامیداشت مقام معلم در دانشگاه فرهنگیان با بزرگداشت روز معلم و شهید مطهری گفت: «تکریم معلمان، حفظ کرامت و شأن معلمان و کیفیت کار معلمان و معیشت معلمان مورد توجه است.

در افکار عمومی اینگونه تصور شد که رتبه‌بندی معلمان مساوی با معیشت آنهاست که این مسئله فقط یک بخش از رتبه‌بندی است و همه مسائل فقط معیشت نیست. البته نیاز معیشتی معلم باید برطرف شود، اما منزلت، کرامت و شأن معلم حتماً باید حفظ و بر کیفیت کار معلم افزوده‌شود. بنابراین دانشگاه فرهنگیان و رشته معلمی با سایر رشته‌ها فرق می‌کند. ما می‌خواهیم بچه‌های این کشور را دست معلمان بدهیم. کسانی که شرایط لازم را داشته‌باشند، حتماً باید تبدیل وضعیت شوند. پسندیده نیست که حقوق معلمان حق‌التدریس با تأخیر پرداخت شود. باید در زمان خودش این حقوق پرداخت شود، این وظیفه دستگاه‌های اداری است.»

حتی رئیس مجلس هم به ماهانه پرداخت‌شدن اضافه حق‌التدریس‌ها تأکید کرده‌بود. شهریور ماه سال گذشته محمدباقر قالیباف در توییتی در صفحه شخصی خود نوشت: «با تصویب مجلس در فرایند بررسی بودجه ۱۴۰۱ تمامی پرداخت‌های مشابه حقوق و دستمزد مانند حق‌التدریس، حق‌الزحمه، ساعتی و حق نظارت باید به صورت ماهانه پرداخت شود و بساط حقوق‌های چند ماه یک‌بار که فشارهای غیرقابل تحمل معیشتی بر گروه‌هایی از مردم وارد می‌کند، به طور کامل جمع خواهد شد.»

حال این دو مقام مسئول کشور که نقش مهمی در تعیین سیاست‌ها و نظارت بر آن‌ها را دارند، می‌توانند این مسئله را پیگیری کنند و مسئولان مربوطه را مورد بازخواست قرار دهند که چرا این تذکرات به نتیجه نرسیده‌است. به طور حتم پیگیری این مسئله، نقش مهمی در بازگشت انگیزه به معلمان و بهبود شرایط آموزش و پرورش کشورمان دارد که باید جدی‌تر مورد توجه قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha