یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه افزایش استفاده از اینترنت باعث آسیب گسترده به سلامت روان شده باشد وجود ندارد. محققان میزان مطالعه سلامت روان میلیون‌ها نفر را با میزان استفاده از اینترنت و گوشی‌های هوشمند در ده‌ها کشور مقایسه کردند.آنها هیچ ارتباطی بین میزان استفاده از اینترنت و بهزیستی روانی افراد پیدا نکردند

اینترنت هیچ تهدیدی برای سلامت روانی ندارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی ممکن است به نظر برسد که گشت و گذار در وب می‌تواند سلامت روانی افراد را تحت تأثیر قرار دهد، اما یک مطالعه مهم جدید به این نتیجه رسیده است که استفاده از اینترنت هیچ تهدید بزرگی برای سلامت روانی افراد ایجاد نمی‌کند.

محققان استفاده از اینترنت و پهنای باند در سطح کشور را با رفاه ذهنی میلیون‌ها نفر در ده‌ها کشور مقایسه کردند و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه اینترنت باعث آسیب روانی گسترده می‌شود، به دست نیامدند.

اندرو پرزیبلسکی پروفسور رفتار انسانی و فناوری در موسسه اینترنت آکسفورد در بریتانیا، گفت: «ما خیلی سخت به دنبال یک موضوع مهم بودیم که فناوری و رفاه را به هم مرتبط کند و آن را پیدا نکردیم.

این تیم همچنین گروه‌های سنی خاص و همچنین جنسیت را با دقت بیشتری بررسی کردند و باز هم نتیجه نگرفتند - نگرانی‌هایی را که استفاده از اینترنت ممکن است به سلامت روانی جوانان و زنان آسیب برساند را رد کردند.

پرزیبلسکی در یک انتشار خبری در آکسفورد خاطرنشان کرد: «ما با دقت آزمایش کردیم که آیا چیز خاصی از نظر سن یا جنسیت وجود دارد یا خیر، اما هیچ مدرکی برای حمایت از ایده‌های رایج مبنی بر اینکه گروه‌های خاص بیشتر در معرض خطر هستند، وجود ندارد.

در واقع، محققان دریافتند که در دو دهه گذشته میانگین رضایت از زندگی برای زنان بیشتر افزایش یافته است.

برای این مطالعه، محققان داده‌های دو گزارش مختلف در مورد بهزیستی و سلامت روان را با میزان استفاده از اینترنت و گوشی‌های هوشمند مقایسه کردند.آنها داده های مربوط به سلامت روان 2 میلیون نفر از افراد 15 تا 89 ساله را در 168 کشور از سال 2005 تا 2022 بررسی کردند و دریافتند که تأثیر روانی افزایش استفاده از اینترنت بسیار اندک است.

آنها همچنین از داده‌های مربوط به اضطراب، افسردگی و خودآزاری استفاده کردند که بین سال‌های 2000 تا 2019 توسط حدود 200 کشور عضو سازمان بهداشت جهانی جمع‌آوری شده بود و آن را با استفاده از اینترنت در این کشورها مقایسه کردند.

علیرغم یافته‌هایشان، محققان اصرار دارند که شرکت‌های فناوری باید داده‌های بیشتری را ارائه دهند تا بتوان تأثیرات استفاده از اینترنت را بهتر درک کرد.

مطالعه با جزئیات بیشتر و شفافیت بیشتر از سوی همه ذینفعان، داده‌های مربوط به پذیرش فردی و تعامل با فناوری‌های مبتنی بر اینترنت بسیار مهم است. این داده ها وجود دارد و به طور مداوم توسط شرکت های فناوری جهانی برای بازاریابی و بهبود محصول مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، اما متأسفانه برای تحقیقات مستقل قابل دسترسی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha