جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 364084

سینوزیت یک مشکل رایج تنفسی است که در فصول سردسال شایع می شود و برآورد شده که عامل اصلی غیبت کارمندان از محل کار خود در سراسر جهان است و در کشورهای پیشرفته چهار درصد از کل بودجه صرف معالجه این بیماری می شود.

 مهمترین علائم سینوزیت

به گزارش ایرنا، سینوزیت یک مشکل رایج تنفسی است که به دلیل التهاب یا تورم بافت پوشاننده سینوس‌ها ایجاد شده و سبب مسدود شدن و پر شدن آن‌ها می‌شود؛ در حالت عادی در سینوس‌ها هوا جریان دارد، زمانی که داخل سینوس با مخاط پر می‌شود، باکتری‌ها شروع به رشد می‌کنند و این موضوع موجب بروز عفونت سینوسی می‌شود

به حفره های هوایی که در استخوان صورت در قسمت‌های گونه، پیشانی و اطراف بینی قرار دارند، سینوس گفته می شود؛ این حفره های کوچک هوا به وسیله پوشش نرم سلولی که به آن مخاط می گویند احاطه شده است که به طور معمول ترشحات اندکی دارند و از طریق حلق یا بینی تخلیه می شوند. اگر سینوس ها ملتهب و متورم شوند، در تخلیه ترشحات اختلال ایجاد می شود، صورت و نواحی اطراف بینی متورم شده و تنفس عادی مختل می شود.

در فصول سرد سال به دلیل خشکی مجاری تنفسی، التهاب سینوسی بیشتر رواج دارد.

 مهمترین علائم سینوزیت

دکتر علی گلجانیان تبریزی متخصص گوش و حلق و بینی درباره عفونت سینوزیت می‌گوید: حدود چهار درصد از کل بودجه درمان در کشورهای پیشرفته صرف درمان سینوزیت می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مهمترین علائم سینوزیت را درد پیشانی و صورت، کاهش حس بویایی، گرفتگی بینی، ترشحات سبز رنگ بینی، احساس پری و سنگینی صورت و تب بالای ۳۸.۵ درجه عنوان کرد.

وی افزود: شست و شو با سرم نمکی، تجویز آنتی بیوتیک‌ها توسط پزشک و تجویز قطره بینی توسط پزشک از مهم ترین راه های درمان سینوزیت است.

وی با بیان اینکه انواع سینوزیت را می‌توان بر حسب زمان به سه نوع مزمن، تحت حاد و حاد تقسیم کرد، یادآور شد: در بسیاری از کشورها سینوزیت مهمترین علت غیبت کارمندان از محل کار محسوب می‌شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: افراد در صورت عدم کاهش تب و بهبود علائم ۴۸ ساعت پس از شروع درمان باید مجدد به پزشک مراجعه کنند.

وی این هشدار را هم بیان کرد که عوارض چشمی و مغزی در کودکان زیر ۲ سال بسیار شایع است و در صورت ابتلا باید به سرعت آن را درمان کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه هشدار داد: عوارض چشمی و مغزی این بیماری در کودکان زیر دو سال بسیار شایع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha