یک مطالعه جدید نشان می‌دهد زنانی که بیش از ۶ ساعت در روز می نشینند، پیش از یائسگی با احتمال بیشتر ابتلا به فیبروم‌های رحمی روبرو هستند.

سبک زندگی بی تحرک احتمال فیبروم رحمی را افزایش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث دی نیوز، تیمی به سرپرستی دکتر «کیونگ مِنگ»، از دانشگاه پزشکی کونمینگ چین، می‌گویند که در مجموع، زنان کم‌تحرک بیشتر در معرض خطر دو برابری ایجاد توده‌های اغلب دردناک و مضر رحمی قبل از یائسگی بودند.

منگ خاطرنشان کرد: «چاقی مرتبط با سبک زندگی بی تحرک می‌تواند یکی از عوامل این رابطه باشد، زیرا مطالعات نشان داده‌اند که چاقی یک عامل خطر برای فیبروم‌های رحمی است».

این تیم افزود که سبک زندگی بی تحرک و چاقی با افزایش سطح استروژن در گردش و همچنین هورمون‌های دیگری که در ایجاد فیبروم نقش دارند، مرتبط است. در نهایت، کم تحرکی می‌تواند منجر به کمبود ویتامین D شود که یکی دیگر از عوامل خطر برای این ارتباط است.

به گفته تیم مطالعه، فیبروم های رحمی تومورهای خوش خیمی هستند که در بین زنان بسیار شایع است. محققان خاطرنشان کردند: آنها گاهی اوقات هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند، اما در بسیاری از موارد می‌توانند باعث خونریزی غیرطبیعی، درد در اندام‌های لگنی و شکمی، و پیامدهای نامطلوب باروری شوند. گاهی اوقات فیبروم ها آنقدر شدید می‌شوند که عمل هیسترکتومی برای برداشتن آنها توصیه می‌شود.

در مطالعه جدید، تیم منگ داده‌های بیش از ۶۶۰۰ زن از سراسر چین را که بین ۳۰ تا ۵۵ سال سن داشتند، تجزیه و تحلیل کردند.

رفتار بی تحرک شامل نشستن یا دراز کشیدن و فعالیت‌هایی مانند تماشای صفحه نمایش، بافتنی، مطالعه یا بازی‌های رومیزی بود.

در مجموع، ۸.۵ درصد از زنان در این مطالعه به فیبروم مبتلا شدند که با افزایش سن زنان شایع‌تر شد.

در میان عوامل دیگر، وزن بالا و داشتن دو یا چند فرزند با افزایش خطر فیبروم مرتبط است.

طبق نتایج، این خطر در بین افرادی که ۶ ساعت یا بیشتر در روز بی تحرک بودند، ۵ برابر بیشتر از افرادی بود که کمتر از دو ساعت در روز بی تحرک بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha