زمانی که شریک زندگی‎‎مان از هوش هیجانی کافی برخوردار نباشد، با چالش‎های جدید و منحصر‎به‎فردی مواجه می‏شویم. احتمالا در ازدواج با افراد هوش هیجانی پایین انجام مکالمات سازنده و افزایش برآورده کردن نیازهای عاطفی کار سخت و دشواری باشد. مواجهه با شریک زندگی که هوش هیجانی پایینی دارد می‎تواند باعث شود که در مورد رابطه خود مطئن نباشید. ما نمی‎توانیم شریک زندگی خودمان را تغییر دهیم اما می‎توانیم آثار ازدواج با آن‎ها را بررسی کرده و نحوه برخورد خود با این افراد را تغییر دهیم.

ازدواج با افراد هوش هیجانی پایین چه چالش‎هایی دارد؟

ازدواج با افراد هوش هیجانی پایین چه نتایجی دارد؟

هر فردی دارای ویژگی‎های خوب و بد بسیاری است و هیچ کسی نیست که از عیوب شخصیتی و اخلاقی مبرا باشد. افراد افرادی که هوش هیجانی پایین دارند شما را با چالش‎های جدیدی روبرو می‎کنند که از جمله آن‎ها می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

از سمت پارتنر خود احساسات زیادی دریافت نخواهید کرد

همسری که فاقد هوش هیجانی است گاهی دور یا کاملا جدا از شما به نظر می‏رسد. احتمالا در چنین موقعیتی این سوال در ذهن ما ایجاد می‏شود که آیا آن‎ها هم همین حس را در مورد شما دارند یا نه. واقعیت این است که این افراد احساسات زیادی دارند اما در نشان دادن آن به مشکل برمی‎خورند. علت این اتفاق، عدم ارتباط با خود و ناآگاهی آن‎ها از احساسات موجود در بدن‏شان است.

گاهی در ازدواج با افراد با هوش هیجانی پایین ممکن است احساسات آن‎ها را شدید و کنترل‏نشده دریافت کنید. این احساسات را می‎توان نوعی احساسات پردازش‎نشده دانست که در طول زمان ایجاد شده و همسر ما به طور کامل از آن بی‎خبر بوده است و حالا یکباره و شدید آزاد می‏شود.

پارتنر شما با عصبانیت و اضطراب زیادی دست‎وپنجه نرم‎ خواهد کرد

اضطراب و خشم به عنوان سپر دفاعی عمل کرده و از فرد در برابر غم و ترس محافظت می‎کند. همسری که فاقد هوش هیجانی است به خاطر عدم اعتماد به توانایی خود در تحمل انواع غم و ترس دارای سطح بالایی از اضطراب و خشم خواهد بود. این واکنش‎ها به صورت ناخودآگاه عمل می‎کند و به خود شخص ارتباطی ندارند.

پارتنر شما نسبت به احساسات دیگران بی‎اعتناست

نحوه رفتار ما با دیگران بازتابی از رابطه ما با خودمان است. پارتنری که فاقد هوش هیجانی است، احساسات خود را نادیده می‏گیرد و به همان ترتیب نسبت به احساسات دیگران نیز بی‎اعتنا خواهد بود. آن‎ها توانایی زیادی در منطق و حل مسئله دارند و زمانی که بتوانند کارهایی به این شکل انجام دهند، به تعامل نیز گرایش بیشتری خواهند داشت. همین توانایی کم در همدلی می‎تواند شکاف زیادی در روابط نزدیک آن‎ها داشته باشد.

این نادیده انگاشتن احساسات دیگران، خصوصا در شریک عاطفی و همسر بیش از پیش نمایان می‏شود. در ازدواج با افراد هوش هیجانی پایین  احساس می‎کنیم که نیازهای عاطفی ما شنیده نمی‏شود یا مورد حمایت قرار نمی‎‏گیریم. نتیجه این اتفاق این است که حتی زمانی که از نظر فیزیکی با هم وقت می‎گذرانید باز هم احساس تنهایی خواهید داشت.

ازدواج با افراد هوش هیجانی پایین چه چالش‎هایی دارد؟

چند نکته برای داشتن رابطه موثرتر در ازدواج با افراد هوش هیجانی پایین

اجبار همسر یا پارتنر برای تغییر دادن خود (خصوصا زمانی که برای این تغییر آماده نیست) می‎تواند او را از خودش دور کند. در نتیجه به جای این کار بایستی بفهمید که چگونه می‎توانید بدون به خطر انداختن خودتان و او نیازهای عاطفی‎تان را تا حد ممکن برآورده نمایید. در اینجا به تعدادی از این نکات اشاره خواهیم کرد:

از او در مورد بهترین روش برقراری ارتباط سوال کنید

ارتباط کلامی فقط یکی از راه‎های گفتن تجربیات عاطفی خود به دیگران است. برای اینکه بتوانیم احساسات خود را در قالب کلمات به دیگران انتقال دهیم نیاز به هوش هیجانی بالایی داریم. در ازدواج با افراد هوش هیجانی پایین می‎توانید از آن‎ها بپرسید که روش متفاوت آن‎ها در برقراری ارتباط چیست. برای مثال ممکن است که همسر شما با نوشتن احساسات خود راحت‎تر باشد.

سوالات بله و خیر بپرسید

احتمالا بعد از ازدواج با افراد هوش هیجانی پایین متوجه این موضوع می‏شوید که آن‎ها از خودآگاهی کمتری برخوردار هستند. این موضوع باعث می‏شود که در بیان احساسات دچار مشکل شوند در نتیجه در مقابل سوالاتی که جواب به آن‎ها نیاز به شرح و بسط بسیاری دارد، مقاومت خواهند کرد. برای مثال ممکن است از آن‎ها بپرسید که «روزت چطور بود؟» و آن‎ها فقط به پاسخ کوتاه «خوب» بسنده کنند. در چنین مواقعی سوالات بله یا خیر می‏‎تواند شناسایی عاطفی آن‎ها را آسان‎تر کند.

ارتباط خود را با تجارب مشترک عمیق‎تر کنید

تجربیات مشترک بخش جدایی‎ناپذیر از یک رابطه رضایت‎بخش است. تجارب مشترک مانند ایجاد یک روتین روزانه با شریک زندگی‎تان می‎تواند احساس امنیت بیشتری در شما ایجاد کند. تجربیات جدید مانند امتحان کردن یک رستوران جدید، پیاده‎روی در یک مسیر زیبا و مواردی از این قبیل می‎تواند ازدواج با افراد هوش هیجانی پایین را لذت‎بخش‎تر کند. عموما سطح بالایی از هوش هیجانی برای لذت بردن از تجارب مشترک لازم نیست و بسیاری از افرادی که دچار هوش هیجانی پایین هستند با انجام کارهایی مانند یادآوری زمان پرداخت صورت‎حساب یا اتو کردن لباس‎های‎تان، محبت خود را به شما نشان می‎دهند.

باور کنید که این شرایط خارج از کنترل شماست

این باور که این شرایط خارج از کنترل شماست می‎تواند به آرام‎تر شدن شما کمک کند. پیشنهاداتی که در بالا به آن‎ها اشاره کردیم، مشکلات ازدواج با افراد هوش هیجانی پایین را به طور کامل حل نمی‎کند اما می‎تواند آن را کاهش دهد. از بین بردن این چالش‎ها زمانی که شریک زندگی‎مان فاقد هوش هیجانی است، نیاز به تلاش زیادی دارد و می‎توان به کمک تراپیست درمان هوش پایین هیجانی را انجام داد.

ازدواج با افراد هوش هیجانی پایین چه چالش‎هایی دارد؟

سخن پایانی

همان‏طور که مشاهده کردید، ازدواج با افراد هوش هیجانی پایین می‎تواند چالش‎های جدیدی برای شما داشته باشد. اما نکته اصلی اینجاست که در چنین شرایطی هم یک رابطه می‎تواند دوام زیادی داشته باشد اگر بتوانید راه‎های ابتکاری برای گرد هم آمدن و ارتباط بدون نیاز به بحث درباره احساسات داشته باشید. انواع مختلف تست هوش هیجانی و هوش تجاری می‎تواند به بررسی این شرایط کمک کند تا رابطه معنادار و پایدار را ایجاد و از آن نگهداری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha