مشاهدات میدانی نشان‌دهنده افزایش این نوع سرطان در کشور بویژه در خانم‌هاست چرا که در سال‌های اخیر مصرف سیگار در خانم‌ها افزایش بیشتری پیدا کرده است.

افزایش ۱۹۰ درصدی مصرف سیگار در خانم‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران دبیر انجمن متخصصان ریه ایران درباره افزایش بیماری‌های ریوی همچون آسم و برونشیت مزمن در جامعه هشدار داد و گفت: افزایش مصرف سیگار و آلودگی هوا، دو معضل جدی است که طی 5 تا 10 سال آینده سبب افزایش بیماری های ریوی در کشور خواهد شد.


دکتر فرید رشیدی با اشاره به افزایش مصرف سیگار و همچنین آلودگی هوا در کشور، افزود: چالش‌های مختلفی در این دو حوزه گریبانگیر جامعه می‌شود. افزایش مصرف سیگار و آلودگی هوا در سال‌های اخیر سبب افزایش بیماری‌های ریوی طی 5 تا 10 سال آینده خواهد شد و این آمار زنگ خطری برای جامعه و بویژه مسئولان است.


به گفته این متخصص ریه، آمار دقیقی از سرطان ریه در کشور وجود ندارد اما مشاهدات میدانی نشان‌دهنده افزایش این نوع سرطان در کشور بویژه در خانم‌هاست چرا که در سال‌های اخیر مصرف سیگار در خانم‌ها افزایش بیشتری پیدا کرده است.


دبیر انجمن متخصصان ریه ایران با بیان اینکه بیماری آسم و برونشیت مزمن به چالش‌های جدی نظام سلامت در کشور تبدیل شده است، افزود: دو چالش جدی که در آینده با آن رو به رو هستیم، افزایش هزینه‌های درمان و اشغال تخت‌های بیمارستانی است چرا که مصرف سیگار طی چندسال اخیر از نظر سنی به دهه دوم و سوم رسیده و در میان بانوان نیز بین نوجوانان و جوانان رشد قابل توجهی داشته است. افزایش مصرف سیگار نه تنها برای فرد بلکه برای اطرافیان او نیز خطرناک است بویژه برای کودکان که ریه حساس تری دارند.


وی با اشاره به ضرورت آگاه‌سازی جامعه نسبت به عوارض و خطرات مصرف سیگار گفت: افرادی که به سمت مصرف دخانیات سوق پیدا می‌کنند، به شبکه‌های ارتباط جمعی دسترسی خوبی دارند و باید با فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی عوارض مصرف دخانیات را به افراد جامعه بویژه جوانان و نوجوانان گوشزد کنیم که این امر همت مسئولان و رسانه‌ها را می‌طلبد.

افزایش ۱۹۰ درصدی مصرف سیگار در خانم‌ها

به گفته عدنان خسروی، رئیس بخش آنکولوژی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، شایع‌ترین علت ایجاد سرطان ریه مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود دخانیات از جمله سیگار، قلیان، تنباکو و تریاک است. حال، متخصصان ریه با هشدار در زمینه کاهش سن مصرف سیگار در بین جوانان، از افزایش ابتلا به بیماری های ریوی در زنان می‌گویند؛ دکتر حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در خصوص آمار مصرف سیگار در کشور گفته است: «متأسفانه ۱۴ درصد جمعیت بالای 18 سال کشور اهل دخانیات هستند که ۲ درصد این افراد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.»

در همین زمینه، بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اعلام اینکه طی تحقیقات صورت گرفته در بازه زمانی 1395 تا 1400مصرف روزانه سیگار در زنان در رده سنی 18 تا 24 سال، حدود 190 درصد افزایش پیدا کرده است، به ایسنا گفت: «از میان ۵ عامل خطر بروز بیماری‌های غیرواگیر، دخانیات مهم‌ترین عامل خطر بیماری‌های غیرواگیر همچون سرطان محسوب می‌شود.» در ادامه این مطلب آمده است، افزایش آمار مصرف محصولات دخانی مختص بانوان نیست و با توجه به تحقیقات صورت گرفته، مصرف روزانه سیگار در آقایان در سال 1400 حدود ۴۶ درصد افزایش داشته است. چندی پیش هم محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات از رشد مصرف سیگار در زنان خبر داد و گفت: مصرف سیگار حتی برای دختران ۱۲ تا ۱۵ سال نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha