تعارض مردمی در تخریب و حفاظت از جنگل‌ها و رویشگاه‌های طبیعی کشور کار را به‌جایی رسانده است که حالا براساس آمار رسمی سالانه 5 تا  8.5میلیون مترمکعب از درختان جنگلی کشور در زاگرس و هیرکانی تبدیل به زغال‌کباب، قلیان و تامین سوخت برای پخت‌وپز و گرما می‌شود.

سالانه نزدیک به 9 میلیون مترمکعب از درختان جنگل زغال می شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری،یعنی تنها در 10سال 85میلیون مترمکعب چوب از هزاران درخت جنگلی ایران تنها با هدف تبدیل آن به زغال استخراج شده است. این اعلام جدا از آماری است که به‌دلیل چرای حدود 25میلیون رأس دام غیرمجاز در جنگل‌های زاگرس و هیرکانی سرشاخه درختان را می‌جوند و نهال‌های تازه سر برآورده را می‌خشکانند.

در سوی دیگر اما دولت، فعالان محیط‌زیست و بخشی دیگر از مردم، سالانه با کاشت صدها هزار اصله درخت تلاش دارند تا چهره سبز ایران را بازگردانند و بر وسعت رویشگاه‌های جنگلی کشور بیفزایند؛ غافل از اینکه تلاش‌هایشان توسط گروه نخست که به بهره‌کشی از درختان جنگلی وابسته شده‌اند به باد می‌رود.

در تعارض میان تلاش برای سبزتر کردن ایران با کاشت درختان بیشتر و خشکاندن رویشگاه‌های جنگلی با تلاش برای بهره‌کشی بیشتر از رویشگاه‌های طبیعی ایران، اما به‌نظر می‌رسد کفه تخریب جنگل‌ها سنگین‌تر از تلاش‌هایی است که با هدف حفظ جنگل و احیای رویشگاه‌های جنگلی ایران در جریان است.

سالانه نزدیک به 9 میلیون مترمکعب از درختان جنگل زغال می شوند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha