عمل بینی یکی از جراحی‌های پرطرفدار است که به روش‌های باز و بسته انجام می‌شود. اگر شما نیز قصد عمل بینی دارید بهتر است قبل از انتخاب روش عمل خود، با تفاوت عمل بینی به روش بسته و باز و مزایا و معایب هر دو روش آشنا شوید. ما قصد داریم در این مقاله تفاوت عمل بینی به روش بسته و باز را بررسی کنیم و تفاوت‌های این دو روش را در مزایا و معایب و سوالاتی که پیرامون این عمل‌ها مطرح می‌شود را بیان کنیم تا با آگاهی بیش‌تر بتوانید مناسب‌ترین روش و بهترین جراح را برای خود انتخاب کنید. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت عمل بینی به روش بسته و باز

تفاوت عمل بینی به روش بسته و باز در نحوه جراحی را بدانید

اگر تمایل دارید بینی خود را عمل کنید بهتر است تفاوت عمل باز و بسته بینی را در نحوه جراحی بدانید. عمل بینی باز و بسته در نوع برش و تعداد برش تفاوت دارد. 

  • در عمل بینی به روش باز سه برش ایجاد می‌شود، دو برش در لبه داخلی دو حفره بینی و یک برش خارجی در ناحیه دیواره باریک بین دو حفره بینی ایجاد می‌شود. در جراحی به روش باز چون تعداد برش زیاد است پوست بینی از استخوان جدا می‌شود و بالا نگه‌داشته می‌شود و جراح به اسکلت بینی اشراف بیش‌تری دارد و می‌تواند با تسلط بیشتر تغییرات لازم را اعمال کند.  
  • در روش بسته دو برش در لبه داخلی دو حفره بینی ایجاد می‌شود و نیازی به برش سوم نیست. در روش بسته میزان اشراف جراح بر استخوان بینی کمتر است به همین دلیل، میزان تغییرات نیز در این روش جزئی‌تر است.

عمل بینی به روش بسته و باز چه تفاوتی در مزایا و معایب خود دارند؟

عمل بینی به روش بسته و باز مزایا و معایبی دارد و هر کدام باید در جای خود استفاده شود تا نتیجه بدست آمده راضی کننده باشد. در ادامه مطلب تفاوت عمل بینی به روش بسته و باز را در مزایا و معایب بررسی می‌کنیم.

  •  مدت زمان جراحی

مدت زمان عمل بینی بسته نسبت به باز کمتر است و این مورد مزیتی برای عمل بسته به حساب می‌آید.

  •  دوران نقاهت

از مزایای دیگر جراحی بینی به روش بسته نسبت به باز، دوران نقاهت این عمل است. در جراحی بینی به روش باز به علت تغییرات زیاد و برش‌های بیشتر دوران نقاهت نیز بیشتر است.

  • میزان تورم و کبودی

میزان کبودی و تورم در عمل باز بینی بیش‌تر از بسته است، چون تغییرات اساسی و بیشتری در عمل باز انجام می‌شود. از این جهت نیز عمل بسته نسبت به باز، مزیت دارد.

تفاوت عمل بینی به روش بسته و باز

  • عوارض جراحی

در جراحی باز بینی با توجه به بیش‌تر بودن تعداد برش و انجام تغییرات اساسی میزان درد، کبودی، تورم و ... بیشتر از جراحی بسته است. جای زخم نیز در عمل باز تا مدت زمان بیش‌تری دیده می‌شود و ممکن است به صورت خیلی کم باقی بماند. در حالی که در عمل بسته جای زخم خیلی کمتر دیده می‌شود و زود خوب می‌شود و جای زخم نیز باقی نمی‌ماند. در کل عوارض عمل بسته کمتر از باز است.

  • میزان دسترسی جراح

در جراحی بسته بینی جراح دسترسی کمی به فضای بینی دارد و باید تغییرات را از داخل سوراخ‌های بینی اعمال کند. ولی در عمل باز جراح دسترسی بیش‌تری به ساختار بینی دارد.  

  • ایجاد تغییرات اساسی

اگر نیاز به تغییرات اساسی در ساختار بینی باشد جراحی باز توصیه می‌شود و از جمله مزایای عمل باز این است که برای ایجاد تغییرات اساسی و اصلاحات زیاد و رفع مشکلات تنفسی عمل باز نسبت به بسته مزیت بیش‌تری دارد.

تفاوت جراحی بینی باز و بسته در کاندیداهای عمل چیست؟

تفاوت جراحی بینی باز و بسته می‌تواند باعث شود تا افراد با توجه به شرایط خود انتخاب کنند که کدام روش روی بینی آن‌ها اعمال شود. عمل جراحی باز و بسته بینی با توجه به مزایا و معایبی که دارند و همچنین کاربردی که دارند توسط کاندیداها انتخاب می‌شوند. البته این مسئله همیشه انتخابی نیست و با توجه به شرایط شما، پزشک توصیه های لازم را بیان می‌کند و گاهی فقط یک انتخاب دارید.

تفاوت عمل بینی به روش بسته و باز به مشکلات و میزان تغییراتی که انتظار دارید نیز بستگی دارد. به طور کلی می‌توان گفت، برای بینی‌های با شکل نامتقارن که نیاز به تغییرات زیادی دارند و یا برای رفع مشکلات تنفسی در اکثر مواقع شما باید به روش باز، بینی خود را جراحی کنید. در ضمن در صورتی که نیاز به عمل بینی ترمیمی داشته باشید حتما باید به صورت باز عمل را انجام دهید. در صورتی که شما نیاز به اصلاح جزئی دارید و تغییرات زیادی لازم ندارید مثلا نیاز دارید برآمدگی یا قوزهای پشتی کم بینی خود را برطرف کنید، عمل بسته بینی به شما توصیه می‌شود.  

عمل بینی به روش بسته و باز چه تفاوتی در مهارت مورد نیاز جراح دارد؟

تفاوت عمل بینی به روش بسته و باز می‌تواند در انتخاب جراح موثر باشد. به عبارتی، مهارت جراح در عمل بینی به روش باز و بسته اهمیت زیادی دارد. البته ممکن است پزشکان زیادی هر دو عمل را به خوبی انجام دهند. ولی در عمل بسته به علت دسترسی کم جراح به ساختمان بینی حساسیت کار هم بالاتر می‌رود و نیاز به ظرافت و دقت بیشتری دارد تا به ساختار بینی آسیب نرسد. در عمل باز نیز جراح باید مهارت خوبی داشته باشد تا جای زخم باقی نماند یا اینکه اگر جای زخم کاملا از بین نمی‌رود باید حتما به خوبی بخیه بخورد تا جای زخم بسیار کم باشد.   

تفاوت عمل بینی به روش بسته و باز

نتیجه‌گیری

عمل بینی در زمان حاضر یکی از پرطرفدارترین عمل‌ها به حساب می‌آید که به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که تفاوت‌هایی در نحوه جراحی با هم دارند. تفاوت عمل بینی به روش بسته و باز در نوع و تعداد برش حین جراحی است و با توجه به مشکل بیماران ، پزشک توصیه‌های لازم را ارائه می‌کند. اگر مشکلات بینی زیاد باشد و پیچیدگی عمل زیادی لازم داشته باشد عمل باز توصیه می‌شود و اگر اصلاحات مورد نیاز کم باشد عمل بسته توصیه می‌شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha