مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت درباره طرح مطالعاتی جدید وزارت بهداشت در زمینه شناسایی بیماری‌های اسکلتی و عضلانی گروه سنی کودکان و نوجوانان توضیح داد.

طرح جدید وزارت بهداشت برای شناسایی بیماری‌های اسکلتی کودکان و نوجوانان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر کوروش اعتماد به یکی از طرح‌های مطالعاتی جدید وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در این طرح که از ابتدای امسال آغاز شده است به بررسی اختلالات عضلانی و اسکلتی کودکان و نوجوانان می‌پردازیم. در واقع می‌خواهیم فراوانی شیوع این اختلالات در این گروه سنی را بررسی کنیم زیرا هرچه این اختلالات در سنین پایین‌تر شناسایی شوند شانس انجام مداخلات درمانی موثر هم افزایش می‌یابد.

وی افزود: فاز مطالعاتی این طرح در یک شهر کشور در گروه مذکور انجام شده است و نتایج جالبی هم به دست آمده که نیازمند بررسی بیشتر است.

او درخصوص چگونگی انجام این طرح توضیح داد: عکسی عادی و ساده از کودک یا نوجوان تهیه می‌شود تا وضعیت ایستادن و ستون فقرات وی با استفاده از هوش مصنوعی بررسی شود که آیا اختلالی دارد یا خیر؟ با این کار شاهد افزایش دسترسی‌ها و کاهش هزینه‌ها هستیم.

اعتماد ادامه داد: در صورتی که مشخص شود کودک یا نوجوانی مشکلاتی دارد به متخصص ارتوپدی ارجاع داده می‌شود تا برای گام‌های بعدی درمان بررسی شود. در این فاز اقدامات درمانی برای افراد رایگان است و هزینه‌ها توسط یک گروه خیر انجام می‌شود.

وی افزود: امیدواریم به زودی با نهایی شدن نتایج، شاهد اجرای این طرح در کل کشور باشیم. پیش از این، چنین طرح مشابهی نداشتیم که هم تشخیص اولیه بیماری را آسان‌تر کند و هم دسترسی‌ها را افزایش دهد و دیگر لازم نباشد بیمار یا پزشک جابه‌جا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha