مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه تنبلی چشم هیچ نشانه‌ای ندارد، گفت: زمانی که بینایی دو چشم متفاوت است، به صورت اتوماتیک مغز انسان بینایی را به چشم قوی‌تر انتقال می‌دهد و چشم ضعیف به مرور از کار می‌افتد و حتی به سراغ نابینایی و کم‌بینایی می‌رود.

تنبلی چشم، هیچ نشانه‌ای ندارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، محمد نصیری در نشستی خبری در خصوص اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم گفت: امسال در طرح تنبلی چشم عقب هستیم و اصلی‌ترین موضوع اطلاع‌رسانی است.

وی با تاکید بر کمک بیشتر حلقه‌های رسانه‌ای در این خصوص، ادامه داد: سال گذشته بهزیستی استان تهران براساس آمارها، در صدر ارائه خدمات بود، اگر امسال حوزه رسانه به ما کمک نکند می‌ترسیم نتوانیم رسالت خود را انجام دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: در همین راستا از خانواده‌ها خواست تا برای سلامتی فرزندشان به نزدیک‌ترین پایگاه پیشگیری از تنبلی چشم محل زندگی خود مراجعه کنند زیرا دیر آمدن منجر به نابینایی و کم‌بینایی خواهد شد.

نصیری با بیان اینکه تنبلی چشم هیچ نشانه‌ای ندارد، گفت: زمانی که بینایی دو چشم متفاوت است، به صورت اتوماتیک مغز انسان بینایی را به چشم قوی‌تر انتقال می‌دهد و چشم ضعیف به مرور از کار می‌افتد و حتی به سراغ نابینایی و کم‌بینایی می‌رود.

وی بر ضرورت انجام بینایی‌سنجی به صورت سالانه در سن سه تا شش سال تاکید کرد و گفت: اگر مشکل بینایی چشم کودک مشخص شود، خانواده فرصت دارد تا برای رفع نقص چشم کودک اقدام کند و حداکثر فرصت تا سن ۱۰ سالگی است.

وی با بیان اینکه درمان آمبلیوپ درصورت مداخله درست، ساده‌ است، گفت: از سال ۱۳۷۵ تاکنون که طرح پیشگیری از تنبلی چشم اجرا شده است، ۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در این طرح شرکت کرده‌اند، از این تعداد یک میلیون و ۸۸۶ هزار نفر دچار سایر اختلالات بینایی هستند و ۳۹۰ هزار نفر دچار آمبیلیوپ شناسایی شده است، به عبارتی از نابینایی ۳۹۰ هزار نفر پیشگیری شده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری در سطح کشور ۲ میلیون و ۶۰ هزار نفر در طرح پیشگیری از تنبلی چشم مشارکت کردند.

نصیری با اشاره به مشارکت ۱۰ هزار و ۲۴۲ نفر غربالگر و ۱۸۳۹ اوپتومتریست گفت: تاکنون ۶ درصد از این دو میلیون و ۶۰ هزار نفر در سطح کشور به پزشک ارجاع داده شده‌اند.

وی در خصوص هزینه‌های این طرح خاطرنشان کرد: برای آحاد مردم ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان با دستگاه و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان با e چارت برای غربال بینایی در نظر گرفته شده است. این درحالیست که برای افراد نیازمند و مناطق کم‌برخوردار و روستاها به صورت رایگان طرح ارائه می‌شود.

نصیری با بیان اینکه سال گذشته ۶۱۹ هزار نفر در استان تهران غربال شدند، یادآور شد: این درحالیست که از ابتدای امسال تاکنون ۲۶۷ هزار نفر غربالگری بینایی شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران تصریح کرد: جامعه هدف امسال برای غربالگری بینایی حدود ۷۰۰ هزار کودک ۳ تا ۶ سال در استان تهران است. از برنامه عقب هستیم و رسانه و تبلیغات می تواند کمک کند تا به هدف نهایی برسیم.

نصیری با اشاره به اینکه در استان تهران ۲۸۲۰ نفر در حال انجام غربالگری در ۶۰۰ پایگاه در حال فعالیت هستند، گفت: آدرس پایگاه‌ها در سایت سازمان بهزیستی مشخص شده است. همچنین افراد می توانند برای اطلاع از پایگاه‌ها با شماره تماس‌های ۸۸۷۸۷۱۹۸_ ۸۸۷۷۹۳۵۶_ ۷۷۵۱۰۰۶۷ تماس گیرند و نزدیکترین پایگاه‌ها به محل زندگی را جویا شوند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه ۱۸۳ اپتومتریست در سطح استان تهران با سازمان طرف قرار داد هستند، گفت: اگر اوپتومتریست تشخیص وجود اختلال داد پنج چشم پزشک برای خدمات بعدی در سطح استان تهران به صورت تخصصی ارائه خدمت می‌دهند.

وی همچنین نسبت به عدم همکاری برخی دستگاه‌ها گلایه کرد و گفت: سال گذشته همراه اول سامانه پیامکی را به صورت رایگان در اختیار ما قرار داد و براساس جامعه هدف اطلاع‌رسانی کردیم. تا این لحظه در کشور موفق به این کار نشدیم. از همین تریبون از همراه اول درخواست همکاری داریم.

وی همچنین از شهرداری برای افزایش پایگاه‌ها در سه ماهه زمستان و سرای محله‌ها خواست تا همکاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha