یک مطالعه جدید در مورد زنان تحت هورمون درمانی که از استاتین نیز استفاده می کنند، نشان می دهد که ممکن است خطر لخته شدن خون را کاهش دهد.

استاتین ها در کاهش خطر لختگی خون ناشی از هورمون درمانی موثرند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث لاین، این یافته‌ها ممکن است راه را برای روش‌های جدید درمانی برای علائم یائسگی در بین زنانی که قبلاً تصور می‌شد کاندیدای هورمون درمانی نباشند، هموار کند.

مطالعات قبلی نشان داده اند که هورمون درمانی با خطر بیشتر لخته‌های جدی خون به نام ترومبوآمبولی وریدی مرتبط است.

اکنون، یک مطالعه جدید به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا استفاده از استاتین می‌تواند بر خطر ابتلاء به ترومبوآمبولی وریدی در زنانی که تحت هورمون درمانی هستند تأثیر بگذارد.

این مطالعه زنان بالای ۵۰ سال را که در حال انجام هورمون درمانی بودند، مورد بررسی قرار داد. نتایج نشان داد زنانی که استاتین مصرف نمی‌کردند، در مقایسه با زنانی که به همراه هورمون درمانی، استاتین مصرف می‌کردند، با خطر بیشتر ابتلاء به ترومبوآمبولی وریدی روبرو بودند.

دکتر «سوزان ولر»، محقق ارشد از دانشگاه تکزاس، می‌گوید: «حدود یک دهه پیش، ما در برخی از آزمایشات بالینی بزرگ متوجه شدیم که استاتین ها که برای جلوگیری از انواع بیماری‌های قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته‌ها استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد خطر ابتلاء به ترومبوآمبولی وریدی را کاهش می‌دهد.»

وی در ادامه افزود: «در این مطالعه، ما می‌خواستیم بررسی کنیم که آیا همین ارتباط در زنان، با و بدون هورمون درمانی وجود دارد. با استفاده از یک بانک اطلاعاتی بزرگ بیمه درمانی، دریافتیم که استاتین ها با کاهش قابل توجه و معنی دار خطر ابتلاء به ترومبوآمبولی وریدی همراه هستند.»

برای درک بهتر رابطه بین استاتین ها، هورمون درمانی و خطر لخته شدن خون، تحقیقات بیشتری لازم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha