شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 365020

تستوسترون، هورمون جنسی اولیه در مردان و زنان، نقش مهمی در تنظیم میل جنسی دارد. سطوح بالاتر تستوسترون به طور کلی منجر به افزایش میل جنسی می شود، در حالی که سطوح پایین تر ممکن است منجر به کاهش میل جنسی شود.

چگونه میل جنسی را کاهش دهیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ehproject، میل جنسی بخشی طبیعی و سالم از زندگی انسان است. با این حال، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که فردی بخواهد میل جنسی خود را کاهش دهد. خواه به دلیل شرایط شخصی، دلایل پزشکی یا ... باشد می تواند روش های مختلفی را برای کمک به کاهش میل جنسی امتحان کند.

قبل از پرداختن به روش‌های کاهش میل جنسی، درک چگونگی عملکرد رفتار جنسی ضروری است. اثر متقابل پیچیده ای از عوامل فیزیکی، روانی و هورمونی بر تحریک جنسی و میل به فعالیت جنسی تأثیر می گذارد.

تستوسترون، هورمون جنسی اولیه در مردان و زنان، نقش مهمی در تنظیم میل جنسی دارد. سطوح بالاتر تستوسترون به طور کلی منجر به افزایش میل جنسی می شود، در حالی که سطوح پایین تر ممکن است منجر به کاهش میل جنسی شود.

چگونه میل جنسی را فوراً کاهش دهیم؟

اگر به دنبال روش های فوری برای کاهش میل جنسی خود هستید، چند تکنیک وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

  • محرک هایی مانند تصاویر، فیلم ها یا افراد خاص را شناسایی کنید و از آنها دوری کنید.
  • برای کاهش یا تغییر جهت میل جنسی خود، در تمرینات بدنی با شدت بالا شرکت کنید.
  • تکنیک های تمدد اعصاب مانند یوگا و مدیتیشن را تمرین کنید.
  • داروهای گیاهی مانند بابونه یا گل ساعتی را امتحان کنید که سطح تستوسترون و استرس را کاهش می دهد.

۶ راه برای کاهش میل جنسی

اینکه چگونه میل جنسی خود را کاهش دهید می تواند به محرک های شما و علت افزایش میل جنسی شما بستگی داشته باشد. از آنجایی که همه افراد متفاوت هستند، ممکن است مجبور شوید چند تکنیک را امتحان کنید تا بهترین گزینه را برای خود پیدا کنید

حواس خود را پرت کنید

یکی از راه های موثر برای کاهش میل جنسی این است که حواس خود را از افکار و میل جنسی منحرف کنید. درگیر شدن در فعالیت هایی که ذهن و بدن شما را به خود مشغول می کند می تواند به منحرف کردن توجه شما از رفتار جنسی کمک کند.

می‌توانید سرگرمی‌ها را دنبال کنید، با دوستان و عزیزان وقت بگذرانید، یا تفریح مورد علاقه خودتان را دنبال کنید. با تغییر جهت دادن تمرکز خود به سایر جنبه های زندگی، می توانید به تدریج از برجسته شدن افکار و میل جنسی خود بکاهید.

رژیم غذایی خود را تنظیم کنید

رژیم غذایی شما می تواند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد؛ برخی غذاها و نوشیدنی ها می توانند رفتار جنسی را افزایش یا کاهش دهند. برای کاهش میل جنسی خود، مصرف غذاهایی را که باعث افزایش سطح تستوسترون می شوند، کاهش دهید که می تواند منجر به افزایش میل جنسی شود. برخی از این غذاها عبارتند از صدف، شکلات تلخ و غذاهای تند.

از سوی دیگر، ترکیب غذاهای آرام بخش، مانند چای بابونه، سبزیجات برگ دار و غلات کامل می تواند به کاهش تحریک جنسی کمک کند.

داروها را در نظر بگیرید

اگر روش‌های طبیعی نتایج مطلوب را ارائه نکنند، مشورت با یک متخصص برای بحث در مورد گزینه‌های دارویی ممکن است مفید باشد.

داروهایی مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) یا آنتی آندروژن‌ها می‌توانند با تأثیر بر سطح هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز به کاهش میل جنسی کمک کنند. این داروها به افزایش سطح سروتونین در مغز کمک می کنند،که در اصل یک انتقال دهنده عصبی که خلق و خو، اشتها و میل جنسی را تنظیم می کند است. با افزایش سطح سروتونین، SSRI ها می توانند میل و برانگیختگی جنسی را کاهش دهند.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که این داروها را فقط باید تحت نظارت یک پزشک مصرف کنید.

از یک درمانگر جنسی کمک بگیرید

گاهی اوقات، میل جنسی بالا می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی باشد، مانند اعتیاد جنسی، اختلال بیش‌جنسی یا اختلال عملکرد جنسی. در چنین مواردی، جستجوی یک درمانگر جنسی و یا مشاور سلامت روان می‌تواند برای یافتن راه‌حل طولانی‌مدت بسیار ارزشمند باشد.

درمانگران جنسی و رابطه‌ای در رسیدگی به رفتارها، تمایلات و نگرانی‌های جنسی تخصص دارند. از طریق درمان، افراد می توانند دلایل اصلی تمایل جنسی خود را کشف کنند و مکانیسم های مقابله ای را برای کاهش میل جنسی خود به روشی سالم و پایدار بیاموزند.

از محرک ها اجتناب کنید

محرک هایی مانند کافئین و نیکوتین می توانند برانگیختگی را افزایش داده و به میل جنسی بیشتر منجر شوند. این مواد بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارند و می توانند ضربان قلب و فشار خون را افزایش داده و میل جنسی را افزایش دهند. با کاهش یا حذف مصرف این مواد، افراد ممکن است کاهش میل جنسی را تجربه کنند.

در عوض، جایگزین های سالم تری مانند چای های گیاهی یا نوشیدنی های بدون کافئین را انتخاب کنید. این تغییر سبک زندگی ساده می تواند به کاهش میل جنسی کمک کند.

مدیتیشن یا یوگا را امتحان کنید

مدیتیشن و یوگا می توانند با کاهش استرس و اضطراب، بهزیستی کلی را افزایش دهند. انجام منظم این تکنیک ها می تواند به تنظیم سیستم عصبی خودمختار کمک کند که می تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد جنسی داشته باشد و به کاهش میل جنسی کمک کند.

با کاهش استرس و اضطراب، افراد می توانند کنترل بهتری بر افکار و احساسات خود از جمله انرژی جنسی به دست آورند. علاوه بر این، تمرین‌های تمرکز حواس مانند مدیتیشن می‌تواند به افراد کمک کند تا از بدن و احساسات خود آگاه‌تر شوند، تجارب جنسی خود را افزایش داده و به آن‌ها اجازه می‌دهند در صورت تمایل، میل جنسی خود را کاهش دهند.

مدیتیشن منظم یا جلسات یوگا همچنین می تواند به افراد کمک کند تا عزت نفس و تصویر بدن خود را بهبود بخشند و منجر به دیدگاه مثبت تری نسبت به رابطه جنسی می شود.

نکاتی برای زندگی جنسی سالم

کاهش میل جنسی به معنای سرکوب یا نادیده گرفتن نیازهای جنسی شما نیست. این در مورد یافتن تعادلی است که برای شما مفید باشد. در اینجا چند نکته برای حفظ یک زندگی جنسی سالم وجود دارد:

  • با شریک جنسی خود در مورد خواسته ها، مرزها و نگرانی های خود آشکارا صحبت کنید.
  • اشکال جایگزین صمیمیت و لذت، مانند ماساژهای حسی یا تجربیات مشترک را بررسی کنید.
  • بر ارتباط عاطفی و صمیمیت تمرکز کنید که می تواند به همان اندازه رضایت بخش باشد.
  • تکنیک‌ها و فعالیت‌های جنسی متفاوتی را که با خواسته‌ها و سطح راحتی فعلی‌تان هماهنگ است، آزمایش کنید.
  • مراقبت از خود و بهزیستی کلی را در اولویت قرار دهید، زیرا بدن و ذهن سالم می تواند بر رضایت جنسی تأثیر مثبت بگذارد.

مواردی که برای سلامت جنسی مضر هستند

در حالی که شما باید راه هایی را برای کاهش میل جنسی خود در صورتی که باعث آسیب در زندگی روزمره شما می شود، بررسی کنید، شناخت رفتارها و موادی که می تواند به سلامت جنسی شما آسیب برساند و باعث اختلال عملکرد جنسی شود نیز بسیار مهم است.

مشاهده پورنوگرافی، درگیر شدن در رفتارهای جنسی پرخطر، یا ایجاد وسواس ناسالم با افکار جنسی می تواند بر میل جنسی و رفاه کلی تأثیر منفی بگذارد. حفظ یک رویکرد سالم و متعادل نسبت به تمایلات جنسی ضروری است و حتما در صورت بروز هرگونه نگرانی از متخصص کمک بگیرید.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر متوجه شدید که میل جنسی زیاد شما با زندگی روزمره، روابط یا رفاه کلی شما تداخل دارد، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با پزشک مشورت کنید. متخصص می تواند تعیین کند که آیا شرایط پزشکی زمینه ای یا عدم تعادل هورمونی به افزایش میل جنسی شما منجر می شود یا خیر.

یک متخصص همچنین می‌تواند در مورد گزینه‌های درمانی مناسب شما را راهنمایی کند یا شما را به یک متخصص جنسی یا متخصص غدد، ارجاع دهد. آنها همچنین می توانند داروهایی را برای کمک به شما در تنظیم هرگونه عدم تعادل هورمونی تجویز کنند و با شما همکاری کنند تا بهترین انتخاب دارویی و دوز را برای شما تعیین کنند.

آیا میل جنسی کم می تواند نشانه ای از یک بیماری باشد؟

بله، میل جنسی کم به طور بالقوه می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد، مانند عدم تعادل هورمونی، اختلالات تیروئید، یا عوارض جانبی برخی داروها. مهم است که با یک متخصص مشورت کنید تا دلایل پزشکی بالقوه را رد کنید.

آیا مکمل های طبیعی یا درمانی برای کاهش میل جنسی وجود دارد؟

در حالی که برخی از مکمل‌های طبیعی ادعا می‌کنند میل جنسی را کاهش می‌دهند، اثربخشی و ایمنی آنها به خوبی ثابت نشده است. می توانید داروهای گیاهی مانند بابونه و گل ساعتی را امتحان کنید، اما برای موارد شدید بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

آیا استرس و اضطراب می تواند بر میل جنسی تأثیر بگذارد؟

بله، استرس و اضطراب می تواند تأثیر قابل توجهی بر میل جنسی داشته باشد. سطوح بالای استرس می تواند تعادل هورمونی را مختل کند و بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد. مدیریت استرس از طریق تکنیک های تمدد اعصاب و مراقبت از خود می تواند به کاهش میل جنسی کمک کند.

آیا پس از کاهش میل جنسی می توان آن را افزایش داد؟

بله، افزایش میل جنسی پس از کاهش عمدی آن ممکن است. با اجرای استراتژی‌های مناسب و پرداختن به مسائل اساسی، افراد می‌توانند سطح تمایل جنسی خود را بازیابند.

خطرات احتمالی استفاده از دارو برای کاهش میل جنسی چیست؟

در حالی که می توانید از دارو برای کاهش میل جنسی بیش فعال استفاده کنید، اما می تواند عوارض جانبی بالقوه ای مانند خستگی و تغییرات خلقی نیز داشته باشد. مهم است که در مورد خطرات و مزایای دارو با یک متخصص صحبت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha