تهران بارانی شده است و پس از چند روز غیرحضوری بودن مدارس، روز شنبه بچه‌ها به مدرسه رفتند، این در حالی است که بعد از آلودگی‌های پی‌درپی هوا در تهران، اصفهان و خوزستان، باران تا حدودی شرایط را در این شهرها تغییر داده است.

آیا باران آلودگی هوا را از بین می‌برد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، اما آیا باران می‌تواند شرایط را در این کلانشهرهای آلوده برطرف کند یا باز هم در زمستان امسال مدارس همچنان غیرحضوری برگزار می‌شوند.رئیس اداره کل هواشناسی استان تهران از وزش باد و کاهش آلودگی هوا همچنین بارش برف و باران در ارتفاعات و نقاط مرکزی و غرب تهران خبر داد.


مازیار غلامی با توجه به هشدارهای صادرشده مبنی‌بر وزش باد شدید و نفوذ سامانه بارشی به استان درباره وضعیت کیفیت هوای استان تهران می‌گوید:‌ «هشداری درباره ناپایداری جوی و نفوذ سامانه بارشی به استان صادر شد. فعالیت آنها موجب وزش باد شدید به‌ویژه در ارتفاعات و بارش باران و برف می‌شود. بر این اساس، عصر روز شنبه به‌ویژه در مناطق جنوبی و ارتفاعات پدیده وزش باد مورد انتظار بود که اتفاق افتاد، اما تمام نقاط استان را درگیر نمی‌کند. از شنبه‌شب به میزان کمی سرعت باد افزایش پیدا کرده و از اواخر وقت امشب تا دوشنبه به نسبت روزهای گذشته آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند.»


او درباره بارش باران و برف در استان تهران توضیح می‌دهد: «عمده بارش‌ها در نیمه‌شمالی استان پیش‌بینی می‌شود، اما نواحی مرکزی و جنوبی استان نیز می‌توانند بارش‌های کمتری را نسبت به ارتفاعات تجربه کنند. به دلیل اینکه عمده بارش‌ها در ارتفاعات رخ می‌دهد نیز اداره کل هواشناسی استان تهران هشداری را صادر کرد که در برخی نقاط به دلیل اینکه بارش‌ها و وزش باد به‌صورت لحظه‌ای شدید می‌شود، بالا آمدن آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها را به همراه خواهد داشت.

در چنین شرایطی مردم باید از قرار گرفتن در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.»رئیس اداره کل هواشناسی استان تهران تاکید می‌کند: «بارش‌ها در ارتفاعات به‌صورت برف پیش‌بینی می‌شود، بنابراین افرادی که از محورهای کوهستانی عبور می‌کنند، باید لباس گرم، زنجیر چرخ، آذوقه و تجهیزات کافی به همراه داشته باشند.»


غلامی با تاکید بر اینکه در تمام مناطق کوهستانی، بارش‌ها به‌صورت برف است، تصریح می‌کند: «در حوزه شمیرانات، لواسانات، غرب و شمال‌غرب تهران برف بیشتری می‌بارد.»اما با این وجود، براساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای شنبه ۲دی‌ماه ۱۴۰۲ پایتخت در اکثر مناطق در شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار داشت، همچنین میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون که آلاینده اصلی تهران روی ١٤٠ بود.


بر اساس شاخص کیفیت هوا (AQI)، زمانی که شاخص عددی بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ را نشان دهد، کیفیت هوا در شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس» است.‌ بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، در هفته پیش‌رو با توجه به پیش‌بینی بارش باران در پایتخت به‌تدریج از بار آلایندگی هوا کاسته خواهد شد.»بر اساس جدول رنگ‌بندی شرکت کنترل کیفیت هوا، ایستگاه‌های سبزرنگ شرایط «پاک»، زردرنگ شرایط «قابل قبول»، نارنجی‌رنگ شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس»، قرمزرنگ شرایط «ناسالم» و بنفش‌رنگ شرایط «بسیار ناسالم» را نشان می‌دهد.

اصفهان هنوز آلوده است


اصفهان اما شرایطش زیاد تغییر نکرده است، با وجود آنکه مدارس حضوری شده و بچه‌ها در سر کلاس درس حاضر شده‌اند، اما آلودگی همچنان مهمان ناخوانده اصفهانی‌هاست. آلودگی هوا ناشی از دود صنایع، خودروها و دیگر منابع آلاینده از یک‌سو و ریزگردوگرد غبار از سوی دیگر، ریه‌های همگان را در دیار نصف‌جهان می‌آزارد، این چالش سال‌هاست مشکلات فراوانی را برای شهروندان و به‌خصوص افراد سالخورده، کودکان و بیماران به‌وجود آورده است.


بنا به نظر کارشناسان، آلودگی هوا دست‌کم ۴۴۱میلیون دلار در سال به استان اصفهان خسارت وارد می‌کند، آلودگی هوا، امروزه به‌عنوان بحران محیط‌زیستی و قاتل خاموش مطرح است که سالانه جان میلیون‌ها نفر را می‌گیرد.کلانشهر اصفهان با حدود ۲میلیون نفر جمعیت کمترین تعداد روزهای هوای پاک و همچنین میزان بارش سالانه را در مقایسه با سایر کلانشهرها دارد، تردد روزانه بیش از ۸۰۰هزار دستگاه خودرو، صنایع کوچک و بزرگ بسیاری که آن را احاطه کرده‌اند و شرایط جغرافیایی و اقلیمی این شهر، کلاف آلودگی هوای این خطه را پیچیده‌تر ساخته است.عامل انسانی یکی از عوامل اصلی به‌وجود آورنده و تشدیدکننده آلودگی هوا و گردوغبار محسوب می‌شود و استفاده بی‌رویه و نادرست صنعتی، کشاورزی و سوخت‌های فسیلی می‌تواند این آلودگی را دوچندان کند.


آنچه امسال بر گستره آلودگی اصفهان اضافه کرد، تحقق نیافتن پیش‌بینی‌های هواشناسی درباره بارش‌های پاییزی بود، بارش‌های سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ (اول مهر تا ۲۸ آذر جاری) در استان اصفهان تنها ۲۳ میلی‌متر گزارش شده و در حالی وارد زمستان می‌شویم که ۹۸درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است، همین امر و خشکی ۹۸درصدی تالاب بین‌المللی گاوخونی و رودخانه زاینده‌رود افزایش انتشار ریزگردها را به همراه دارد.

گسترش پوشش گیاهی، راهکاری مناسب برای کاهش آلودگی هوا


آنطور که صاحب‌نظران معتقدند توسعه پوشش گیاهی از راهکارهای مناسب کاهش آلودگی هوا به شمار می‌رود، موضوعی که در کشورهای پیشرفته به‌طور جدی جزو برنامه‌های اصلی سیاستمداران است و در کشور ما باید بیشتر به آن بها داده شود.یکی از طرح‌های مفید و فراگیر که اثرات آن را می‌توان در سال‌های آینده مشاهده کرد «طرح ملی کاشت یک‌میلیارد درخت» است که در دولت سیزدهم مصوب شده و اکنون در حال اجراست، طبق اعلام رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، اجرای طرح کاشت یک‌میلیارد درخت به ۱۸۰هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، آغاز اجرای طرح مردمی کاشت یک‌میلیارد درخت، در اصفهان همزمان با سراسر کشور، در مشارکت با سازمان‌های مردم‌نهاد، برخی صنایع و نهادهای مختلف از ۱۱ آذر امسال آغاز شد.

جلوگیری از افزایش آلودگی هوا، تولید اکسیژن، کاهش فرسایش خاک و کنترل ریزگردها و گردوغبار از مزایای اجرای طرح‌های مرتبط با توسعه پوشش گیاهی و به‌خصوص طرح ملی کاشت یک‌میلیارد درخت به شمار می‌رود، لذا همکاری عمومی و جدیت در اجرای به‌موقع این پروژه سود همگانی به همراه دارد و تا حدودی روند صعودی مشکلات فعلی ناشی از ریزگرد و آلودگی هوا را متوقف می‌کند.

جذب ۶۸ تن گردوغبار توسط یک هکتار جنگل


به گفته رئیس اداره جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان، گسترش هر هکتار جنگل دست‌کاشت جذب ۶۸ تن گردوغبار و تبدیل ۲.۵ تن گاز کربنیک و تبدیل آن به اکسیژن را به همراه دارد.

گسترش پوشش گیاهی، رهایی‌بخشِ اصفهان از آلودگی هوا


بابک حقیقی اظهار می‌کند: «کاهش آلاینده‌ها، تولید اکسیژن، جلوگیری از انتشار گازهای سمی و گردوغبار، تعدیل آب‌وهوای منطقه، کاهش درجه دما، کاهش فرسایش خاک و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی از مزایای اثربخش توسعه پوشش گیاهی است.»به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان، نیز این استان در راستای طرح مذکور، ۳۵درصد از تعهد خود را در اراضی بیابانی و ۶۵درصد را در مناطق بدون نیاز به آبیاری اجرا می‌کند.


ابوطالب امینی اضافه کرد: «بر همین اساس و در پیوند با طرح مورد نظر از سال گذشته تا پایان امسال افزون‌بر ٤میلیون اصله نهال در استان تولید و برمبنای برنامه در شهرستان‌های مختلف به‌ویژه در مناطق بیابانی کاشته می‌شود.»استان اصفهان ۱۰.۷میلیون هکتار زمین دارد که بیش از ۹۰درصد آن معادل حدود ۹.۸میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی، حدود ۴۰۳هزار هکتار را جنگل، ۶میلیون هکتار را مرتع و ٣میلیون هکتار را بیابان تشکیل داده است.


جنگل‌های استان اصفهان به‌طور عمده در دو شهرستان فریدونشهر با ۴۰هزار هکتار و سمیرم با ۲۵هزار هکتار قرار دارد و سرانه جنگل در این منطقه کمتر از یک‌دهم هکتار است، اما با وجود سطح کم، تنوع گونه‌ای خوبی (۳۵ گونه درختی و درختچه‌ای) دارد.این استان از نظر تقسیم‌بندی نواحی رویشی در دو ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha