معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از ارایه خدمات رایگان به بیماران مبتلا به HIV در شش مرکز تحت پوشش این دانشگاه که در استان تهران فعال هستند، خبر داد.

اسامی ۶ مرکز که در تهران خدمات رایگان به بیماران مبتلا به HIV ارایه می‌دهند

به گزارش سلامت نیوز از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کامبیز نعمتی کارشناس ایدز معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره اظهار داشت: ۶ مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در دانشگاه فعالیت دارند و به ارایه خدمات به صورت رایگان و محرمانه به بیماران HIV مثبت می‌پردازند.

به گفته وی، این مراکز مشاوره شش گانه در مرکز جامع سلامت دگمه چی، بیمارستان لقمان، بیمارستان مسیح دانشوری، بیمارستان شهدای تجریش، مرکز بوعلی و مرکز ورامین مستقر هستند.

نعمتی با اشاره به اینکه خدمات این مراکز در چهار حوزه مراقبت، درمان، پیشگیری و آموزش ارایه می‌شود و افزود: افراد مبتلا به ویروس HIV، از طریق سیستم بهداشتی کشور برای دریافت خدمات به این مراکز مشاوره معرفی می‌شوند و پس از ثبت(رجیستری)، کد یکتا در سطح کشور دریافت می‌کنند.

به گفته وی با توجه به ثبت نام انجام شده، از سوی وزارت بهداشت سهمیه دارو برای افراد در نظر گرفته می‌شود و دارو درمانی طبق پروتکل وزارت بهداشت به صورت رایگان آغاز شده و آزمایشات دوره‌ای نیز برای پیگیری روند درمان فرد انجام می‌شود.

کارشناس ایدز معاونت بهداشت دانشگاه ارایه رژیم‌های مختلف درمانی تحت نظارت پزشکان درمانگر ایدز، انجام واکسیناسیون هپاتیت و آنفلوانزا بر اساس پروتکل وزارت بهداشت و ارایه خدمات کاهش آسیب را از دیگر اقدامات این مراکز برشمرد.

نعمتی خاطرنشان کرد: در صورت موافقت بیمار مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در راستای پیشگیری و آموزش خدماتی را نیز به همراهان بیمار به صورت داوطلبانه ارایه می‌دهند.

آدرس مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری دگمه‌چی: خیابان رسالت، خیابان کرمان جنوبی، کوچه زرین قبایی، درمانگاه دگمه‌چی، مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری دگمه‌چی ۲۲۳۰۳۷۹۲-۰۲۱

مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری بوعلی: خیابان دماوند، بعد از میدان امام حسین، خیابان شهید منتظری، انتهای بلوار اسدی، پشت بیمارستان بوعلی، مرکز مشاوره بوعلی ۳۳۳۳۷۰۰۰-۰۲۱

مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مسیح دانشوری: نیاوران، دارآباد، بیمارستان مسیح دانشوری، مرکز مشاوره مسیح دانشوری ۲۷۱۲۲۵۵۲-۰۲۱

مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری: میدان حر، خیابان کمالی، بیمارستان لقمان حکیم، کلینیک مشاوره لقمان ۵۱۰۲۵۵۸۸-۰۲۱

مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری ورامین: ورامین، روبروی شبکه بهداشت و درمان ورامین، مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری ورامین ۳۶۲۸۰۰۳۹-۰۲۱

مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شمیرانات: بیمارستان شهدای تجریش، مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شمیرانات ۰۲۱-۲۵۷۱۹ داخلی ۳۰۹

تغییر روش‌های انتقال ویروس در دهه اخیر

به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا نیمه اول امسال ۲۳ هزار و ۹۰۲ بیمار مبتلا به ایدز شناسایی و ثبت شدند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۳۲۶ نفر خدمات مربوط به مراقبت و درمان این بیماری را دریافت کرده‌اند و ۱۷ هزار و ۳۷۷ نفر تحت درمان قرار دارند.

تعداد مبتلایان و کل موارد ثبت شده از ابتدا تاکنون، ۴۵ هزار و ۸۷۷ نفر بوده‌اند که مرگ ۲۱ هزار و ۹۷۵ نفر از آنها ثبت شده و پنج هزار و ۵۷۶ نفر برای دریافت خدمات به مراکز ارائه دهنده خدمت مراجعه نکرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: اگرچه ۸۱ درصد کل موارد ابتلا به این بیماری را مردان و ۱۹درصد را زنان تشکیل می‌دهند اما الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است؛ به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سه ماهه اول امسال، ۲۶درصد موارد ثبت را زنان و ۷۴درصد آنها را مردان تشکیل می‌دهند.

بر اساس این گزارش، ۵۵ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۵ تا ۳۹ بوده‌اند و ۷۵ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۰ تا ۴۵ بوده‌اند که الگوی انتقال سنی در سال‌های اخیر تغییری نکرده است.

تخمین زده می‌شود ۴۶ هزار و ۱۴۵ نفر در کشور مبتلا به ایدز هستند و علل ابتلا به این بیماری در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد (۵۶درصد)، رابطه جنسی ( ۲۶ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱.۷ درصد) بوده است.

راه انتقال در ۱۶.۳ درصد از این گروه نامشخص مانده و راه انتقال ۰.۲ درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صد درصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون بوده، این در حالی است که در بین مواردی که در سال ۱۴۰۱ تشخیص داده شده‌اند راه احتمالی انتقال در ۱۶ درصد موارد اعتیاد تزریقی، ۵۷ درصد روابط جنسی، یک درصد مادر به کودک و در ۲۶ درصد نیز راه احتمالی ابتلا بیان شده و از طرفی هیچ مورد ابتلای جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha