افزایش موارد کووید در فاضلاب ، برخی از دانشمندان را به این فکر انداخته است که آیا این ویروس اکنون روده مردم را هدف قرار داده است یا خیر.

شناسایی سطوح بی سابقه ویروس کرونا در فاضلاب شهری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دیلی میل، افزایش موارد کووید در فاضلاب، برخی از دانشمندان را به این فکر انداخته است که آیا این ویروس اکنون روده مردم را هدف قرار داده است یا خیر.

کووید به طور کلی افراد را از طریق بینی و دهان آلوده می کند و در دستگاه تنفسی تکثیر شده و گاهی اوقات به سمت ریه ها حرکت می کند اما برخی از ویروس شناسان معتقدند که ویروس کووید الزامات خود را برای ورود به سلول ها تغییر داده است، به این معنی که می تواند روده را راحت تر از قسمت های دیگر بدن آلوده کند.

دانشمندان در سراسر جهان، از جمله در ایالات متحده، آثار کووید را در مقادیر بسیار بالاتر در فاضلاب کشف کرده اند. نظارت بر فاضلاب در طول همه گیری برای ردیابی انواع جدید ویروس پیشگام شد و به مقامات هشدار اولیه در مورد شعله ور شدن آن را داد.

میکروب معده به مقدار زیاد در فضولات مدفوع افراد آلوده ریخته می شوند.

مارک جانسون، ویروس شناس مولکولی و پروفسور میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی در دانشگاه میسوری گفت: «مقادیر زیادی از این ویروس در فاضلاب اروپا وجود داشت و بسیاری از ما در فکر این بودیم که چه توضیحی ممکن است وجود داشته باشد؟ آیا این فقط موارد زیادی از ویروس بوده است یا اینکه آیا توضیح دیگری وجود دارد.؟»

به عنوان مثال، در اتریش، سطح کووید در فاضلاب از نزدیک به صفر در ژوئیه امسال به حدود 700 نسخه ژن در هر نفر رسیده است که نشان دهنده بار ویروسی آن است.

یکی از ایده‌ها این است که نوع جدید JN.1 شرایط خود را برای ورود به سلول‌ها، احتمالاً برای دور زدن ایمنی واکسن یا عفونت‌های قبلی، تغییر داده است.

پروفسور جانسون می گوید: «این امکان و تغییر سلولی ویروس وجود دارد که نوع تازه غالب JN.1 کووید بیشتر بر روده متمرکز شده است اما هنوز هیچ مدرک مستقیمی برای این نظریه وجود ندارد. » پروفسور جانسون افزود:« بسیاری از کروناویروس های دیگر نیز روده را آلوده می کنند، بنابراین جای تعجب نیست.»

وی گفت:«بسیاری از کروناویروس ها باعث مشکلات گوارشی می شوند که در گربه ها و خوک ها و در خفاش ها وجود دارد. آنها عفونت های تنفسی نیستند، بلکه عفونت های دستگاه گوارش هستند.»

JN.1، گونه‌ای از ویروس است که جدیدترین موارد افزایش یافته را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر سریع‌ترین نوع رشد را دارد؛ در حال حاضر 29 درصد از موارد کووید را تشکیل می دهد که افزایش شدیدی نسبت به کمتر از یک درصد در ابتدای نوامبر دارد.

این نوع از ویروس هم عفونی تر است و هم قادر به فرار از سیستم ایمنی نسبت به سایر سویه ها است اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نسبت به سایر انواعی از ویروس که در حال گردش هستند باعث بیماری شدیدتر شود.

با این حال، آخرین داده های CDC نشان می دهد که تقریباً هر ایالت حداقل سطوح «بالا کووید» را در فاضلاب گزارش می دهند. همچنین در شش ماه گذشته افزایش مداوم فعالیت ویروس در فاضلاب مشاهده شده است.در همین حال، بررسی فاضلاب در کشورهایی مانند اتریش، آلمان، سوئیس و سنگاپور افزایش یافته است. مطالعه نمونه‌های گرفته شده از فاضلاب برای یافتن انواع خاصی از کووید امیر حیاتی بود، زیرا اگر حتی فردی هیچ علامتی نداشته باشد، ویروس همچنان در فاضلاب وجود خواهد داشت. زیرا هر فردی که به یک از ویروس آلوده شود، قطعات ریز DNA آن را در سرویس بهداشتی خود دفع می کند.

استوارت تورویل، ویروس شناس استرالیایی معتقد است که JN.1 مسیر جدیدی را برای ورود به سلول ها طی می کند و سلول های روده را بیشتر ترجیح می دهد. JN.1 ترجیح بیشتری برای نسخه بدون شکاف پروتئین سطح سلولی ACE-2 دارد که می تواند منجر به عفونت های بافتی مختلف، مانند روده شود.

پروفسور جانسون بیان کرد: «دکتر تورویل مشاهده کرده است که دودمان جدیدتر نسخه کمی متفاوت از گیرنده را ترجیح می دهند که در دستگاه گوارش رایج تر است.» او افزود: «اما توضیح محتمل‌تر این است که ما در حال حاضر امواج ترکیبی از این ویروس را می‌بینیم.»

سازمان بهداشت جهانی JN.1 را در این هفته به عنوان یکی از موضوع های رایج علامت گذاری کرد و CDC گفت که می تواند بیمارستان ها و اورژانس های ایالات متحده را در شرایط بدی قرار بدهد و سرویس دهی را محدود کند.

پروفسور جانسون گفت: احتمال «عفونت‌های شدید دستگاه گوارش» ناشی از کووید وجود دارد.

ما شواهدی از افرادی پیدا می‌کنیم که سال‌ها آلوده شده‌اند و مقادیر دیوانه‌وار و زیادی از ویروس را دفع می کنند که می‌توانیم آنها را در سوله‌های فاضلاب با بیش از 100000 نفر شناسایی کنیم.» با این حال، هنوز افزایش متناظری در بستری شدن در بیمارستان یا علائم مربوط به معده وجود ندارد تا از این ایده حمایت کند که JN.1 بیشتر بر معده متمرکز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha