آزمایش‌های جدید پزشکی در اروپا نشان داده است که استفاده از یک پادتن (آنتی‌بادی) جدید برای نوزادان مبتلا به ویروس تنفسی شایع زمستانی می‌تواند نیاز به بستری شدن آنها در بیمارستان را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

روشی موثر برای ایمن‌سازی نوزادان در برابر بیماری تنفسی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا به نقل از بی بی سی، برخلاف واکسن‌هایی که سیستم ایمنی را وادار به ایجاد آنتی‌بادی می‌کنند، ماده‌ای موسوم به «نیرسویمب» (nirsevimab) این مرحله را دور می‌زند و باعث محافظت فوری در برابر عامل بیماری می‌شود.

آزمایش این شیوه روی ۸۰۰۰ نوزاد زیر ۱۲ ماه نشان داده است که روش فوق باعث کاهش ۸۳ درصدی در میزان بستری شدن در بیمارستان برای ویروس تنفسی RSV می‌شود.

این روش ایمن سازی در انگلیس، فرانسه و آلمان مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه آزمایش در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

این ویروس می‌تواند به عفونت‌های ریوی جدی منجر شود. ابتلای به این ویروس در انگلیس هر ساله ده‌ها هزار نوزاد را بیمار می‌کند و مرگ حدود ۳۰ نوزاد را در پی دارد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اخیرا با انتشار گزارشی درباره بیماری‌های تنفسی شایع‌شده در اروپا اعلام کرد که دامنه این عفونت در حال گسترش است.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت تاکید شده که سرمای هوا در سرتاسر کشورهای اروپایی به گردش پاتوژن‌ها یا همان عوامل بیماری‌زای تنفسی و بیمار شدن افراد بیشتر منجر شده است. بر اساس این اطلاعیه، بسیاری از این عوامل بیماری‌زا بر کودکان به ویژه خردسالان زیر پنج سال و گروه‌های در معرض خطر از جمله افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و اشخاص بالای ۶۵ سال تاثیر می‌گذارند.

RSV با نام کامل ویروس سین‌سیشال تنفسی در واقع یک ویروس فصلی است که چندین سال است در اروپا عود می‌کند و اوج آن عمدتا در ماه‌های پاییز، زمستان و بهار (اکتبر تا آوریل) است.

علائم شایع این ویروس شامل آبریزش بینی، کاهش اشتها، سرفه، عطسه، تب و خس‌خس سینه است. بیشتر عفونت‌های RSV در عرض یک تا دو هفته خود به خود برطرف می‌شوند اما در مواردی نیز این بیماری می‌تواند باعث عفونت‌های شدیدتری مانند برونشیولیت یا التهاب راه‌های هوایی کوچک در ریه و ذات‌الریه شده و به عفونت ریه‌ها بینجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha