آمارهای سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که با وجود هشدار پزشکان درباره مضرات سیگارهای الکترونیکی، تنها ۳۴ کشور فروش این سیگارها را ممنوع کرده‌اند.

فقط ۳۴ کشور فروش سیگارهای الکترونیکی را ممنوع کرده‌اند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سیگار الکترونیکی از جمله دخانیاتی است که در سال‌های اخیر در میان جوانان به شدت افزایش یافته است و حتی برخی شرکت‌های تولیدکننده با ادعای اینکه با این محصول می توان سیگار را ترک کرد، جوانان را به استفاده از سیگارهای الکترونیکی ترغیب می کنند.

در سیگارهای الکترونیکی نوعی محلول مایع به کار می رود که دود حاصل از تبخیر آن که بر اثر گرما ایجاد می شود، توسط فرد استنشاق می شود؛ در این محلول علاوه بر نیکوتین، از طعم دهنده‌ها نیز استفاده می شود. کارشناسان نظام سلامت بارها هشدار داده اند که استفاده از سیگارهای الکترونیکی می‌تواند به سلامت ریه‌ها آسیب وارد کند.

بر اساس جدیدترین گزارش سازمان جهانی بهداشت، سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین، بسیار اعتیادآور هستند و برای سلامت مضر هستند و این سازمان از کشورها خواسته است برای محافظت از کودکان و افراد غیرسیگاری، اقدام فوری برای کنترل سیگارهای الکترونیکی انجام دهند.

این سازمان در گزارش خود تاکید کرده است که سیگارهای الکترونیکی در ترک مصرف دخانیات موثر نیستند و در عوض، شواهد هشداردهنده‌ای در مورد اثرات نامطلوب آنها بر سلامت افراد وجود دارد.

طبق این گزارش فقط ۳۴ کشور فروش سیگارهای الکترونیکی را ممنوع کرده‌اند در حالی که ۸۸ کشور حداقل سنی برای خرید سیگارهای الکترونیکی ندارند و ۷۴ کشور هم هیچ مقرراتی برای این محصولات مضر ندارند.

اثرات طولانی‌مدت این محصولات بر سلامت هنوز به طور کامل شناخته نشده اما ثابت شده است که این محصولات مواد سمی تولید می‌کنند که برخی از آنها باعث سرطان می‌شوند و برخی نیز خطر ابتلا به اختلالات قلبی و ریوی را افزایش می‌دهند.

استعمال بخار روغن در «سیگارهای ویپ»

پیشتر علیرضا اسلامی نژاد عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به افزایش مصرف سیگارهای الکترونیک (ویپ) در کشور هشدار داده و گفته بود: بخار متصاعد از این دستگاه‌ها، بخار آب نیست بلکه ناشی از سوختن مایع روغنی آن است.

وی با رد این ادعا که بخار متصاعد شده از سیگارهای الکترونیک، بخار آب است، گفت: بخار متصاعد از این دستگاه‌ها، بخار ناشی از سوختن مایع روغنی آن است.

وی با اشاره به اینکه سیگارهای الکترونیک به منظور ترک سیگارهای استنشاقی وارد بازار شد، افزود: مصرف سیگارهای الکترونیک رو به افزایش است که این امر در سنین پایین نگرانی‌هایی ایجاد کرده زیرا افراد تصور می‌کنند این قبیل دستگاه‌ها مضرات کمتری نسبت به سیگارهای استنشاقی دارند، در صورتی که با وجود نبود مطالعات کافی، سیگارهای الکترونیک هم تهدیدی برای سلامت مصرف کننده محسوب می‌شود.

اسلامی نژاد رقابت شرکت‌های دخانیاتی را در روند افزایشی استفاده از سیگار الکترونیکی موثر دانست و تاکید کرد: سیگارهای الکترونیک ممکن است به عنوان وسیله کمکی برای ترک سیگار مورد قبول باشد ولی نباید جایگزین آن شود و در طولانی مدت مورد استفاده قرار گیرد؛ چراکه به طور قطع عوارضی را به همراه دارند.

وی ادامه داد: در مورد عوارض سیگارهای الکترونیک تحقیقات بسیاری در حال انجام است و مقالاتی هم منتشر شده که نشان می‌دهد این دستگاه‌ها به هیچ وجه بدون خطر نیستند. حتی می‌توان با قطعیت گفت مواجهه با دود آن‌ها نیز عاری از ضرر نیست؛ به ویژه مدل‌هایی که از مایع اسانسی برای کام‌دهی استفاده می‌شود.

این فوق تخصص ریه تصریح کرد: انواع مختلف سیگارهای الکترونیک وجود دارد که هرکدام به نوعی نیکوتین را تامین می‌کند، اما اغلب آنها با حرارت منجر به سوختن مایعی می‌شود و بخار متصاعد آن ناشی از سوختن مایع روغنی آن است؛ بنابراین دود این دستگاه‌ها بخار آب نیست.

وی در پایان با تاکید بر اینکه سیگارهای الکترونیک هم مانند سیگار معمولی اعتیادآور است، گفت: دستگاه‌های الکترونیکی هم با جبران نیکوتین سیگار می‌توانند منجر به ترک یا جایگزینی شوند. مایع یا سیگار مخصوص تمامی این دستگاه‌ها حاوی نیکوتین است؛ بنابراین اعتیادآور هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha