رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به میزان شیوع ۱۰ درصدی دیابت در ایران، گفت: به علت افزایش روزافزون بیماری دیابت، اضافه وزن و چاقی، به تامین کمتر از ۵ درصد انرژی روزانه از قندهای ساده تاکید شده است.

شیوع  ۱۰ درصدی دیابت در ایران/ تاکید بر تامین ۵ درصد انرژی از مواد قندی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر سیما اورنگ با تاکید بر لزوم کاهش مصرف قند و شکر اظهار کرد: شیوع دیابت در ایران حدود ۱۰ درصد (از هر ۱۱ نفر ۱ نفر) گزارش شده است و پیش‌بینی می‌شود که ۴ میلیون نفر نیز از ابتلای خود به دیابت بی‌خبر باشند.

وی افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود نیمی از افرادی که هر ساله به علت قندخون بالا فوت می‌کنند، کمتر از ۷۰ سال سن دارند. طبق گزارش این سازمان، بزرگسالان مبتلا به دیابت، دو تا سه برابر بیشتر در معرض سکته قلبی و مغزی قرار دارند.

لزوم دریافت تنها ۵ درصد انرژی روزانه از قندهای ساده

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، کمتر از ۱۰ درصد انرژی روزانه باید از قندهای ساده تامین شود اما در حال حاضر به علت افزایش روزافزون بیماری دیابت، اضافه وزن و چاقی، بر تامین کمتر از ۵ درصد انرژی روزانه از قندهای ساده تاکید شده است.

وی افزود: مصرف زیاد قند و شکر، شربت‌ها و نوشیدنی‌های شیرین موجب بروز سرطان، بیماری‌های قلبی - عروقی، اضافه وزن، چاقی و دیابت، پوسیدگی دندان و موارد دیگر می‌شود.

اورنگ عنوان کرد: بسیاری از مواد غذایی دارای شکر افزوده هستند. این نوع شکر برای افزایش طعم به محصولاتی که در کارخانه‌ها یا در خانه تولید می‌شوند، افزوده می‌شود. مهم‌ترین منابع شکر افزوده، نوشابه‌های گازدار، ماءالشعیر، آب‌میوه‌های صنعتی، شیرکاکائو، بستنی، انواع بیسکویت، کیک و شیرینی و شکلات‌ها هستند.

وی افزود: زنان در روز نباید بیش از ۱۰۰ کالری معادل ۶ قاشق چای‌خوری و مردان نباید بیش از ۱۵۰ کالری معادل ۹ قاشق چای‌خوری قند و شکر مصرف کنند. این مقدار شامل قند پنهان در مواد خوراکی مثل عسل، مربا، بستنی، نوشابه و آب میوه، شیرینی و شکلات هم می‌شود.

قند پنهان

اورنگ با اشاره به مقدار قند پنهان در مواد غذایی عنوان کرد: یک قاشق غذاخوری سس گوجه‌فرنگی حدود ۴ گرم شکر معادل حدود یک قاشق چای‌خوری، یک قوطی نوشابه شیرین شده با شکر ۳۰ گرم معادل ۱۰ قاشق چای‌خوری و دو قاشق غذاخوری شکلات نیز حدود ۲۱ گرم شکر معادل ۷ قاشق چای‌خوری شکر دارد.

توصیه‌های خودمراقبتی برای کاهش مصرف قند و شکر

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه عادت کردن ذائقه به مواد شیرین به طور معمول از دوران کودکی شروع می‌شود، گفت: توصیه می‌شود مصرف مواد غذایی دارای قندهای ساده مانند شیرینی، شکلات، آب‌نبات، مربا، انواع شربت‌ها، نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی کاهش یابد و به جای مصرف نوشابه‌های شیرین، آب‌میوه‌های صنعتی و نوشابه‌های گازدار از آب، دوغ، کفیر، آب‌میوه طبیعی و مواد غذایی مانند آن‌ها استفاده شود.

وی افزود: برای آگاهی از میزان قند و شکر در مواد غذایی آماده، به برچسب روی بسته‌بندی آن‌ها توجه و محصولاتی انتخاب شود که حاوی کمترین مقدار قند افزوده هستند. هنگام پخت و تهیه غذا نیز مقدار شکر مصرفی کاهش یابد.

اورنگ عنوان کرد: در میان‌وعده‌ها باید از میوه‌های تازه یا بیسکویت‌های سبوس‌دار به جای کیک‌ها و شیرینی‌های تر که پرچرب و شیرین هستند، استفاده شود. هنگام تهیه کیک‌ها و شیرینی‌های ساده خانگی نیز به جای شکر از میوه‌های تازه، بخارپز یا پخته‌شده استفاده شود.

وی افزود: همراه چای نیز از چند دانه توت خشک، انجیر خشک، کشمش و یا سایر خشکبارها به جای قند و شکر استفاده شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: بهترین راه کم کردن مصرف شیرینی‌ها، نخریدن یا کمتر خریدن آن‌ها است. سعی شود خرید انواع شیرینی، کلوچه، شکلات، کیک و مواد قندی محدود و منحصر به مناسبت‌های خاص شود و از انبار کردن مواد غذایی دارای قند در کابینت آشپزخانه جدا پرهیز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha