رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه تعدادی از بیمارستان‌های تهران حکم متروپل‌های آینده را دارند، گفت: تهران اوضاع خوبی در حوزه بیمارستان داری ندارد.

بیمارستان‌هایی که حکم متروپل‌های آینده را دارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، دومین همایش دانشجویی «مدیریت خطر حوادث و بلایا در نظام سلامت» در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با حضور علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیدعلی حسینی رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: این برنامه در قالب یک کار دانشجویی پیش بینی شده و واقعیت این است هر جا که کارها به دست جوانان و آیندگان سپرده شود، نتیجه بهتری دارد.

وی در ادامه بیان کرد: دانشگاه علوم توانبخشی یک دانشگاهی است که با ماموریت خاص در نظام سلامت و سایر حوزه‌ها مسؤلیت‌هایی در ابعاد مختلف محول شده و گروه‌های آموزشی در مراکز تحقیقاتی مشغول به کار علمی شده‌اند.

حسینی در خصوص دستاوردهای دانشجویان این دانشگاه بیان کرد: خوشبختانه دانشجوهای ما در رنکینگ‌های داخلی و خارجی جزو دانشگاه‌های خوب و موفق بوده است.

وی در ادامه گفت: سالانه دانشگاه علوم توانبخشی و نظام سلامت ۵۰۰ تا ۶۰۰ مقاله در مجلات خارجی مقالات‌ علمی چاپ می کند و جزو رتبه‌های برتر در مجله تایمز است.

حسینی در ادامه تأکید کرد: در بهمن ماه امسال جشنواره ملی فناوری‌های توانبخشی برگزار خواهد شد.

آمار حوادث افزایشی است

در ادامه حمیدرضا خانکه دبیر بورد سلامت در بلایا و فوریت‌ها و مدیر گروه سلامت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: وقتی به آمار حوادث نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که آمار رو به افزایش است و از سال ۱۹۹۰ به بعد شاهد افزایش بوده‌ایم؛ اما در یک دوره که همزمان با زمان کرونا بود آمار حوادث کاهشی بود ولی دوباره افزایشی شد.

وی در خصوص علت کاهش آمار تلفات و تعداد کشته‌ها نسبت به گذشته توضیح داد: آمار تلفات و کشته‌های حوادث نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده زیرا سواد عمومی نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.

وی در خصوص پیش بینی تلفات و خسارت‌های حوادث گفت: آمار تلفات در حادثه‌ای مانند زلزله قابل پیش بینی است اما آمار در سایر حوادث مشخص نیست.

برداشت غیرمجاز از چاه‌های مجاز

در ادامه علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص دانشگاه علوم توانبخشی گفت: این دانشگاه بیش از یک دهه است که نقش ویژه‌ای در رهبری نظام سلامت و حوادث و بلایا داشته و کارهای علمی انجام می‌دهد. نظام سلامت بسیار جلوتر از وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم است.

وی در ادامه در خصوص انواع بلایا و مخاطرات بیان کرد: همچنان مخاطرات قدیمی مثل زلزله و سیل سرجایش است و امروزه مخاطرات جدیدی را تجربه می‌کنیم که هنوز مسؤولین آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

نصیری کم‌آبی و و بی آبی های اخیر کشور را جزو مخاطرات جدید دانست و گفت: امروزه مقوله بی‌آبی و کم‌آبی استان‌های کشور یکی از مخاطرات است‌.

وی در ادامه بیان کرد: چطور می‌شود که آب سد به این زودی تمام شود؟ هر روز چاهای جدیدی حفر می‌شود که من به این اقدام می‌گویم: «برداشت غیرمجاز از چاه‌های مجاز.»

وی در خصوص آلودگی هوای شهر تهران گفت: در چندسال گذشته شاهد بودیم که شن‌های عراق، اردن و... و در ریه‌های مردم تهران تنفس می‌شد و شاهد طوفان‌های شدید بودیم‌. همچنین یک تهدید دیگری که داریم تهدیدهای سایبری است.

بیمارستان‌های تهران وضع خوبی ندارند

نصیری نداشتن سهم نگهداشت در حوزه سلامت را یکی دیگر از آسیب‌ها دانست و گفت: ما یک سری آسیب پذیری‌های کالبدی هم داریم. به عنوان مثال در انواع و اقسام حوزه سلامت سهم نگهداشت زیرساخت‌ها را نمی‌پردازیم. یک روز شاهد نشت لوله آب بیمارستان و روز دیگر شاهد نشت لوله نیروگاه هستیم‌ و به زیرساخت‌ها توجه نمی‌کنیم.

وی در خصوص وضعیت بیمارستان‌های شهر تهران گفت: تهران اوضاع خوبی در حوزه بیمارستان داری ندارد. در نظام سلامت وضع بیمارستان‌ها خراب است. نیمی از بیمارستان‌های شهر تهران در ۵ منطقه شهرداری قرار گرفته و سایر ساختمان‌ها در وضعیت A. B. C. D قرار گرفته‌اند.

وی در خصوص این ساختمان‌ها توضیح داد: ساختمان‌های A و B جزو ساختمان‌های مقاوم هستند، ساختمان‌های C نیاز به رسیدگی دارند و ساختمان‌های D حکم متروپل را دارند و باید درشان بسته شود. متاسفانه اکثر بیمارستان‌های شهر تهران جزو ساختمان‌های گروه D هستند.

وی در خصوص یارانه‌های شهر تهران گفت: شهر تهران یکی از محروم ترین شهرهای کشور از لحاظ سرانه هاست.

وی در خصوص ظرفیت‌های کشور گفت: در حوزه ظرفیت‌ها، ظرفیت‌های خوبی داریم زلزله بم یک تهدیدی بود که تبدیل به فرصت شد.

وی در پایان در خصوص عدالت اجتماعی گفت : عدالت این نیست که ما بسته‌های غذایی یکسان را به افراد مختلف با نیاز ‌های مختلف بدهیم. بلکه عدالت این است خدمات درست به افراد با نیازهای گوناگون داده شود به عنوان مثال خدمات سلامت به فرد سالم و فردی که دارای معلولیت است مطابق نیاز داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha