کارشناس و مدیرعامل یک گروه گردشگری گفت: سفر بخشی از گردشگران خارجی به ایران، به دلیل آلودگی هوا دچار مسأله شده و در سفرهای داخلی هم تغییر مقصد به وجود آمده است.

تاثیر آلودگی هوا بر سفر به ایران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محسن قادری درباره نقش تغییرات آب و هوایی و همچنین آلودگی هوا در گردشگری، اظهار کرد: مدتی پیش بود که تصویری از کوه‌های ایران و ترکیه در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد که ناشی از تفاوت میزان بارش نزولات جوی (برف و باران) در یک رشته‌کوه مرزی در ایران و ترکیه بود که واکنش‌های زیادی را بین مردم و عکس‌العمل‌های متفاوتی را از مسئولان در پی داشت.

این کارشناس و مدیرعامل یک گروه گردشگری در تهران اضافه کرد: گذشته از پاسخ‌های علمی، امروزه در گردشگری میزان بارش برف و همچنین مساعد بودن آب و هوا عاملی برای توسعه گردشگری شده است؛ به دیگر سخن، ظرفیتی برای جذب گردشگر است. به عنوان نمونه کوه آلپ برای اسکی در سوئیس و هوای سرد و شفق قطبی در روسیه یک ویژگی خاص برای جذب گردشگر است. همچنین ترکیه کشور همسایه و دارای مرز مشترک با ایران، گذشته از اینکه با چه میزان بارش در سال نسبت به ایران مواجه است، با آب و هوا و سواحل و دریا مقصدی جذاب برای مسافران با سلیقه‌های مختلف شده است.

قادری گفت: در هنگام سفر، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ممکن است مشکلات جدی برای سلامتی داشته و می‌تواند یک تهدید جدی باشد و از سویی، کیفیت آن تجربه سفر را کاهش دهد. در نتیجه، ورود گردشگران به چنین مقاصدی ممکن است کاهش یابد و بسیاری از گردشگران ممکن است برنامه سفر خود را به این مکان‌ها لغو کنند. تأثیر کیفیت هوا در این میان، معضل آلودگی هوا و پیامدهای آن برای توسعه گردشگری بسیار حیاتی است، به‌ویژه آن‌که گردشگران در مقایسه با ساکنان مقاصد آلوده، نسبت به اثرات حاد این آلودگی حساسیت بسیار بیشتری نشان می‌دهند. در نتیجه، ممکن است تأثیر منفی بر قصد گردشگران برای بازدید از یک مقصد خاص داشته باشد و آن مقصد را دیگر جذاب نکند.

این کارشناس گردشگری بیان کرد: این موضوع در مطالعات و تحقیقاتی که قبلا انجام شده، تأیید و ثابت شده است که وضعیت آلودگی هوا ممکن است بر سطح جذابیت توریستی از نظر گردشگران تأثیر بگذارد.

این فعال گردشگری در ادامه درباره تأثیر آلودگی هوا روی گردشگری ایران گفت: آلودگی هوای تهران که امسال به نسبت سال‌های گذشته طولانی‌تر بوده و زودتر هم آغاز شده است (سال‌های گذشته در دی‌ماه و امسال از اواخر مهرماه) سبب شد در زمان پیک گردشگری، سفر گردشگران خارجی از جمله چینی‌ها به ایران دچار مسأله شود. حتی برخی سفارتخانه‌ها نسبت به سفر در این زمان تذکر داده‌اند. در سفرهای داخلی نیز تغییراتی در مقصد ایجاد شده است.

قادری افزود: همچنین آلودگی هوای تهران بر سفر گردشگران سلامت تأثیر گذاشته است و برخی از آنها با اذعان به اینکه شرایط هوای آلوده تهران بر تشدید بیماری آنها و گذران دوره نقاهت تأثیرگذار است، کشور دیگر یا زمان دیگری را برای درمان خود برگزیده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha