آندوسکوپی معده یکی از روش‌های کاربردی و مفید برای دیدن بخش داخلی معده است که به کمک تجهیزات مختلف انجام می‌شود. برای انجام این اقدام پزشکی به لوله‌های منعطف و بسیار ظریف با نام آندوسکوپ که به نوک آن یک لنز دوربین قرار گرفته، نیاز است. این اقدام باید توسط پزشک متخصص و حرفه‌ای انجام شود تا بتوان به بخش‌های درست از نقاط آسیب دیده معده دست پیدا کرد. دکتر صدرالدینی یکی از بهترین متخصصین حرفه‌ای در این زمینه است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به سادگی مشکلات ناحیه معده و گوارش خود را بیابید.

آندوسکوپی معده چگونه انجام می شود؟

آندوسکوپی معده چیست؟

از گذشته تا به امروز روش‌های درمانی با تغییرات چشمگیری همراه بوده اند، آندوسکوپی یکی از روش‌های مذکور است که به کمک آن می‌توان بخش‌های داخلی معده و گوارش را پوشش داد. این روش با کمک تجهیزات و وسایل پیشرفته و کاربردی، همچنین توسط پزشک حاذق انجام می‌شود.

طی انجام آندوسکوپی معده یا همان گاستروسکوپی، لنز دوربین و منبع نور به کمک لوله‌های فوق العاده نازک و منعطف؛ از راه دهان وارد معده خواهد شد. این اقدام تصویر شفافی از هر آن چه که در معده فرد بیمار می‌گذرد را نمایش خواهد داد و به کمک آن می‌توان بسیاری از بیماری‌های معده و گوارش را شناسایی کرد.

چه زمانی به آندوسکوپی معده نیاز پیدا می‌کنیم؟

با توجه به این که بیماری‌های معده بر روی عملکرد دیگر قسمت‌های بدن نیز تاثیر گذار است، در صورت بروز عوارض ناشناخته و تازه؛ انجام آندوسکوپی الزامی است. گاهی ممکن است پس از انجام آزمایش و معاینه پزشک تشخیص درست و قطعی برای دلایل آن وجود نداشته باشد و پزشک نتواند به درستی عامل اصلی بیماری را شناسایی کند، در چنین شرایطی انجام آندوسکوپی به منظور یافتن پاسخ قطعی و برطرف کردن حدس و گمان الزامی خواهد بود.

کاربردهای آندوسکوپی معده

بیماری‌های معده و گوارش تاثیر مستقیمی بر روی دیگر اعضای بدن دارند به همین دلیل توجه به سلامت این نواحی می‌تواند تضمینی بر سلامت دیگر بخش‌های بدن به شمار آیند. برای اطمینان از سلامتی معده، انجام آندوسکوپی روش فوق العاده‌ای خواهد بود. از دیگر کاربردهای آندوسکوپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آنالیز علائم

بیماری و مشکلات معده و گوارش با علائمی همراه هستند که گاهی در ظاهر دلیل منطقی برای بروز آن وجود ندارد. به کمک آندوسکوپی امکان ارزیابی و آنالیز علائم و نشانه‌های بیماری مانند درد در ناحیه فوقانی شکم، رفلاکس، حالت تهوع، استفراغ، مشکل در بلعیدن غذا و… توسط فوق تخصص گوارش وجود دارد.

نمونه برداری

به کمک آندوسکوپی می‌توان از معده فرد مراجعه کننده نمونه برداری کرد، این روش به هیچ عنوان درد یا عارضه‌ای به همراه ندارد. به کمک نمونه برداری می‌توان تومورهای خوش خیم و بد خیم را از هم تشخیص و در صورت تشخیص پزشک؛ اقدامات لازم را انجام داد.

درمان بیماری

از مهم‌ترین کاربردهای آندوسکوپی معده و دستگاه گوارش می‌توان به درمان ناهنجاری‌های و عارضه‌های دردناک اشاره کرد. پزشکان به کمک این روش می‌توانند در بخش‌هایی از معده که تحت کنترل است، تغییراتی اعمال کنند. خارج کردن پولیپ و توده‌های خوش خیم، درمان خونریزی، باز کردن نواحی تنگ شده و… از مهم‌ترین کاربردهای این اقدام درمانی به شمار می‌آید.

تشخیص بیماری

به کمک این روش می‌توان بسیاری از بیماری‌های معده را به خوبی تشخیص داد. با توجه به این که مقاومت بدن افراد در برابر درد کاملا متفاوت است نمی‌توان از روی ظاهر افراد به بیماری آن‌ها پی برد. با ارسال لوله آندوسکوپ به داخل معده امکان تشخیص بیماری‌های متعدد از جمله التهابات داخلی، انواع تومور و زخم، خونریزی‌های گوارشی و… وجود دارد.

0c2b7a3a-b3f6-4854-82ab-5f205ff256d9.jpg

مزایای آندوسکوپی معده

پس از بررسی کاربردهای متعدد آندوسکوپی برای معده به راحتی می‌توان گفت که با کمک این روش امکان نجات بیماران متعددی فراهم شده است. آندوسکوپی معده به پزشکان و متخصصین کمک می‌کند تا دسترسی ساده‌ای به بافت داخلی بدن داشته باشند. از دیگر مزایای استفاده از این روش درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تشخیص تمام علائم طبیعی و غیر طبیعی از هم وجود دارد و پزشکان می‌توانند با بررسی ساده به نتایج متعدد و مهمی دست پیدا کنند.
  • امکان نمونه برداری برای تشخیص بیماری‌های متعدد معده و دستگاه گوارش مانند سرطان، التهاب داخلی، خونریزی و… وجود دارد.

مراحل انجام آندوسکوپی معده

از مهم‌ترین اقدامات برای انجام آندوسکوپی دستگاه گوارش و معده، توجه به آمادگی‌های پیش از آن است. پیش از هر کاری دقت کنید که در زمان انجام آندوسکوپی، معده باید کاملا خالی باشد، پس ۶ ساعت قبل خوردن و آشامیدن را کنار بگذارید. مصرف برخی از داروها نیز ممکن است روند آندوسکوپی را مختل کنند از این رو باید آمادگی‌های لازم را از پزشک متخصص بپرسید.

آندوسکوپی قسمت معده یک روش کم تهاجمی است و حتی نیاز به بیهوشی و بی‌حسی ندارد. برای این که بیمار در حین آندوسکوپی اختلال ایجاد نکند از طریق سرم برای او آرامبخش تزریق می‌شود. تزریق آرام بخش برای همه مراجعه کنندگان الزامی نیست و گاهی تنها به بی‌حسی ناحیه گلو اکتفا می‌کنند.

بیمار به پهلو روی تخت قرار می‌گیرد و متخصص با دقت لوله آندوسکوپ را به داخل دهان او هدایت می‌کند. طی ورود دوربین به داخل معده تمام مسیر توسط پزشک چک شده و هر گونه عارضه یا بیماری ثبت خواهد شد.

نتایج آندوسکوپی معده چه زمانی مشخص می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از آندوسکوپی برای معده، دریافت گزارش و نتیجه به صورت آنی است. مراجعه کنندگان پس از جدا شدن دستگاه می‌توانند گزارش کامل آندوسکوپی را دریافت کنند، البته در صورتی که از این روش برای نمونه برداری استفاده شده باشد نتایج کلی آن با طی دو هفته آینده مشخص خواهد شد. در صورت دریافت گزارش لحظه‌ای و مشاهده هر گونه مشکل یا بیماری، پزشک متخصص نکات لازم را گوشزد و دارو مناسب را تجویز می‌کند.

dad7ebc7-84c1-4668-9309-2ad39a93819e.jpg

نتیجه‌گیری

آندوسکوپی معده یکی از اقدامات پزشکی برای تشخیص بیماری است، به کمک این روش می‌توان به بخش‌های داخلی دستگاه گوارش و معده دسترسی پیدا کرد. این روش درمانی باید حتما توسط پزشک متخصص انجام شود، زیرا بی‌احتیاطی در زمان آندوسکوپی به بخش‌های دیگر آسیب می‌رساند. استفاده از این روش نتایج دقیق و واضح را در اختیار پزشک قرار می‌دهد تا بر اساس آن بتوان بهترین روش درمانی را انتخاب کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت دکتر صدرالدینی مراجعه نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha