پسوریازیس، یک بیماری خودایمنی است و زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های پوست 10 برابر سریع‌تر از حد طبیعی تکثیر شوند.

چگونه با تشدید پسوریازیس در زمستان مقابله کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث شاتز، در فصل سرما، بیشتر مشکلات زمستانی به دلیل کندی روند بهبود تشدید می شود. یکی از بسیاری از مشکلات پوستی که می تواند در زمستان تشدید شود، پسوریازیس است. اگر تابستان به دلیل تعریق زخم های پسوریازیس دردناک بشود، ماه های زمستان نیز می تواند به دلیل کندی اثر داروها و سایر درمان ها باعث تاخیر در بهبودی شود. اگر در فصل زمستان برای مقابله با پسوریازیس تلاش می کنید، ادامه مطلب را بخوانید.

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک اختلال پوستی است که در آن سلول های پوست 10 برابر سریعتر از حد طبیعی تکثیر می شوند که منجر به ایجاد لکه‌هایی روی پوست می‌شود که می‌تواند قرمز با پوسته‌های سفید باشد. پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که باعث ایجاد پلاک های ضخیم و پوسته پوسته روی پوست می شود. یک سلول طبیعی پوست در عرض 28 تا 30 روز رشد می کند و می افتد اما در پسوریازیس، سلول های پوست در 3 تا 4 روز رشد می کنند و سلول ها به جای افتادن، روی پوست انباشته می شوند.

علائم رایج پسوریازیس چیست؟

1. لکه های روی پوست که ممکن است قرمز باشد و اطراف آن را پلاک های سفید یا نقره ای احاطه کرده اند.
2. پوست خشک، ترک خورده و پوسته پوسته
3. خارش روی ضایعات
4. درد در اطراف لکه ها

چه چیزی باعث پسوریازیس می شود؟

در حالی که علت دقیق پسوریازیس دقیقاً مشخص نیست، مشخص است که سیستم ایمنی و ژنتیک نقش مهمی دارند. گلبول های سفید خون به نام سلول های T به اشتباه به سلول های پوست شما حمله می کنند و در نتیجه سرعت تولید سلول های پوست را افزایش می دهند. به این ترتیب، سلول‌های جدید پوست رشد می‌کنند تا به سرعت روی سطح پوست جمع شوند. این بیماری بیشتر روی دست ها، پاها، گردن، پوست سر، پشت، آرنج و زانو دیده می شود.

چرا علائم پسوریازیس در زمستان تشدید می شود؟

علائم پسوریازیس بیشتر در زمستان به دلیل هوای خشک تشدید می شود. هوای خشک باعث از بین رفتن رطوبت پوست و در نتیجه خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می شود. همچنین، قرار گرفتن کمتر در معرض نور خورشید در فصل زمستان باعث شعله ور شدن علائم می شود. مردم تمایل دارند در زمستان دوش های طولانی تر و گرم تری بگیرند که باعث خشکی بیشتر پوست می شود. همچنین در زمستان سطح رطوبت کاهش می یابد که منجر به خشکی پوست نیز می شود. همه ی این دلایل باعث می شود در زمستان علائم پسوریازیس را شدید تر احساس کنید.

چگونه پسوریازیس را در زمستان مدیریت کنیم؟

در حالی که مدیریت این عارضه پوستی دشوار است، برخی درمان‌های ساده وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از بدتر شدن پسوریازیس در زمستان انجام دهید:

1. پوستتان را مرطوب کنید

مرطوب کردن منظم و مکرر به حفظ رطوبت پوست کمک می کند. می توانید از مرطوب کننده های حاوی سرامید، اسید هیالورونیک، کره، گلیسیرین یا ویتامین E و غیره استفاده کنید.

2. به محصولات عطری نه بگویید

عطرها یا رایحه ها می توانند به پوست آسیب برسانند و باعث تشدید شرایط پوستی موجود شوند. برای تحت کنترل نگه داشتن مشکلات پوستی مانند پسوریازیس از پاک کننده ها و شوینده ها، مرطوب کننده و سایر محصولات بهداشتی بدون عطر استفاده کنید.

3. روتین بعد از حمام را فراموش نکنید

پس از حمام، پوست را با هوله تمیز کاملا خشک کنید و بلافاصله روی پوست کرم مرطوب کننده بزنید تا بهتر و عمیق تر جذب پوستتان شود.

4. از دستگاه بخور هوا استفاده کنید

یک محیط خشک می تواند باعث پسوریازیس شود، بنابراین می توانید با استفاده از دستگاه بخور هوا، محیطی مرطوبی را در اتاق خود داشته باشید.

5. هوشمندانه انتخاب کنید

پنبه به عنوان یک پارچه طبیعی کمتر باعث ایجاد واکنش های شیمیایی و در نتیجه تشدید علائم پسوریازیس می شود. پنبه نسبت به سایر پارچه ها می تواند عرق بیشتری را ب خود جذب کند. پارچه‌های عایق‌تر مانند مصنوعی، نایلون یا پلی‌استر می‌توانند باعث شوند که و در نتیجه پسوریازیس را تشدید کنند.

6. سبک زندگی سالم داشته باشید

نوشیدن آب زیاد به حفظ سطح رطوبت در پوست کمک می کند که می تواند علائم پسوریازیس را کاهش دهد. همچنین نوشیدن آب بیشتر نیز می تواند با دفع تمام سموم به تسکین التهاب در بدن کمک کند.

در کنار سبک زندگی سالم، رژیم غذایی خود را چک کنید و مراقب آنچه می خورید باشید. علاوه بر این مراقب مصرف کافئین خود باشید زیرا می تواند محرکی برای پسوریازیس باشد.

7. استرس را مدیریت کنید

استرس یکی از دلایل اصلی است که می تواند این بیماری پوستی را تشدید کند. سعی کنید با داشتن یک سبک زندگی سالم، مدیتیشن روزانه یا تکنیک‌های تنفس عمیق که به شما کمک می‌کند با چالش‌های روزمره کنار بیایید و بتوانید علائم پسوریازیس را کنترل کنید.

تکنیک‌های مدیریت استرس می‌توانند استرس و توجه را از علائم پسوریازیس مانند خارش مداوم دور کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha