دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹

مطالعات جدید نشان می‌دهد «درد» می‌تواند به اشکال مختلف برای افرادی که با «مولتیپل اسکلروزیس» (ام‌اس) مبارزه می‌کنند، ظاهر شود و یک نوع آن می‌تواند در ورزش کردن نیز اختلال ایجاد کند.

دردهای ناشی از ام‌اس یکسان نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، یک دسته از دردهایی که بیماران ام اس تجربه می کنند، شرایطی است که نویسندگان این مطالعه آنها را دردناک می نامند که بر اثر آسیب خاص در بافت ها ایجاد می شود. شکل دیگر درد نوروپاتیک است که به دلیل از بین رفتن غلاف محافظ میلین در اطراف اعصاب ایجاد می شود و مشخصه بیماری است.

ورزش کردن با این دو نوع درد هنوز امکان‌پذیر است اما گروهی از متخصصان دانشگاه میشیگان گزارش می‌دهند که نوع سومی به نام «درد گسترده با ویژگی‌های نوسی پلاستیک» یا WPNF، می‌تواند مانع ورزش درمانی برای افراد مبتلا به ام‌اس شود.

«لیبک ابو»، سرپرست این تیم تخصصی توضیح داد: درد گسترده با ویژگی های نوسی پلاستیک یک درد مزمن است که توصیف دقیق آن می‌تواند چالش برانگیز باشد.

ابو در بیانیه خبری دانشگاه در تشریح این شرایط گفت در یک فرد مبتلا به ام اس، این نوع درد از سیگنال های پردازشی تغییریافته در سیستم عصبی مرکزی ناشی می شود.

بنابر اعلام نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، در مطالعه جدید، تیم میشیگان ۹۳۸ فرد مبتلا به ام اس را در مورد سطوح روزانه درد و فعالیت بدنی مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه نشان داد بیمارانی که سطوح بالایی از درد گسترده با ویژگی های نوسی پلاستیک را گزارش کردند، در مقایسه با افرادی که سطوح پایین‌تری داشتند، کمتر فعال بودند.

این یافته ها اخیرا در مجله «درد» منتشر شده است.

ابو گفت: نیاز فزاینده ای برای در نظر گرفتن نوع دردی که بیماران ام اس تجربه می کنند قبل از ارائه برنامه ورزشی وجود دارد.

او امیدوار است پزشکان و فیزیوتراپیست هایی که از افراد مبتلا به ام اس مراقبت می کنند، برنامه های ورزشی متناسبی را برای کمک به افرادی که با این نوع درد مبارزه می کنند، تنظیم نمایند.

عوارض ام‌اس در اکثر موارد در هر دو جنس زن و مرد مشابه است و افزون بر مشکلات بینایی و حرکتی، موارد زیر را در برمی‌گیرد:

* دوبینی

* مشکل تعادل

* خستگی

* سردرد

* سرگیجه

* مشکل مثانه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha