از رابطه گرفته تا خواب در اینجا به رایج‌ترین باورهای غلط در مورد افزایش سن اشاره شده است. یک نکته مسلم است و آن این که همگی ما روز به روز پیرتر می‌شویم، اما این واقعیت نباید ما را در آن چه می‌توانیم انجام دهیم و به دست آوریم و احساس مان نسبت به خودمان محدود کند. سن گرایی می‌تواند تاثیر جدی بر سلامت و رفاه افراد بگذارد.

۲۰ افسانه درباره پیری که توسط متخصصان رد شده‌اند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو به نقل از inews، نتایح تحقیقات نشان داده اند که کلیشه‌ های منفی مرتبط با افراد مسن از جمله تنهایی، سلامت ضعیف و انزوای اجتماعی باورهایی مضر هستند و نسل‌ های قدیمی ‌تر را در معرض خطر تبعیض قرار می ‌دهند. ما باید این کلیشه ها را از جامعه حذف کنیم.

در ادامه به افسانه‌های مختلف مرتبط با افزایش سن افراد می‌پردازیم که متخصصان مختلف آن‌ها را رد کرده اند:

۱-به اندازه سن‌تان به خواب نیاز ندارید


افراد مسن هنوز به هفت تا نه ساعت خواب با کیفیت خوب در شب نیاز دارند. نتایج مطالعات نشان می‌دهند که افراد مسن زودتر به رختخواب می‌روند و به سختی می‌خوابند و شب‌ها از خواب بیدار می‌شوند. هم چنین، افراد مسن تمایل دارند در طول روز بیش‌تر چرت بزنند که ممکن است زمان خواب شبانه را کاهش دهد. اگر یک فرد مسن از بی خوابی رنج می‌برد باید این موضوع را با پزشک عمومی خود در میان بگذارد. این یک تصور غلط رایج است که شما به اندازه سن تان به خواب نیاز ندارید. میزان خواب مورد نیاز از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما سن به خودی خود نیاز به خواب را کاهش نمی‌دهد. نیاز کلی به هفت تا نه ساعت خواب در شب هم چنان عاملی مهم است.


۲-برای تغییر شغل خیلی دیر شده است


تنوع سنی سنگ بنای هر فلسفه مترقی محیط کار است. هر سنی دیدگاه‌ها و تجربیات زندگی ارزشمندی را به همراه دارد. بسیاری از کسب و کارها با به کارگیری نامزدهای مسن‌تر از تغییرات شغلی حمایت می‌کنند، زیرا متوجه می‌شوند که این کار به ایجاد محیطی کمک می‌کند که در آن همه کارکنان احساس ارزشمند بودن و قدرتمند بودن داشته باشند. هیچ وقت برای تغییر شغل دیر نیست.

۳-کندن موهای خاکستری باعث افزایش تعداد آن می‌شود


هیچ مدرک علمی‌ای برای حمایت از این ادعا وجود ندارد. زمانی که فولیکول‌های مو تولید ملانین را متوقف می‌کنند مو خاکستری می‌شود ماده‌ای شیمیایی که به مو رنگ می‌دهد و در نتیجه رنگدانه‌های کمتری در مو تولید می‌شود و به تدریج از رنگ خاکستری به سفید تغییر می‌کند. کندن مداوم مو ممکن است به فولیکول آسیب برساند تا جایی که موها دیگر اصلا رشد نکنند.

۴-سالمندان نباید از وزنه استفاده کنند


وزنه زدن تراکم و قدرت استخوان را افزایش می‌دهد. هم چنین، وزنه زدن از بروز سارکوپنی (از دست دادن عضلات با افزایش سن) پیشگیری کرده و بر روی افزایش حساسیت به انسولین تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد وضعیت تعادلی بهتری می‌شود. صرفا باید اطمینان حاصل کنید که وزنه زدن را تحت نظارت مربی انجام می‌دهید.

۵-باروری در زنان در ۳۵ سالگی اصطلاحا از صخره سقوط می‌کند


علیرغم آن که نتایج مطالعات نشان داده اند که باروری با افزایش سن کاهش می‌یابد اغراق آمیز است که بگوییم در سن ۳۵ سالگی اصطلاحا از صخره سقوط می‌کند. زنان با تمام تخمک‌هایی که اکنون دارند به دنیا آمده اند. یک نوزاد دختر تازه متولد شده حدود یک میلیون تخمک دارد که در تخمدان هایش خوابیده است. با بالا رفتن سن این تخمک‌ها به طور طبیعی پوسیده می‌شوند به طوری که در سن بلوغ تنها حدود ۴۰۰۰۰۰ تخمک باقی می‌ماند. در مطالعه‌ای صورت گرفته مشخص شده که شانس باردار شدن در طول یک دوره ۱۲ ماهه تلاش برای زنان ۳۰ تا ۳۱ ساله ۸۷ درصد و برای زنان ۴۰ و ۴۱ ساله ۵۴ درصد است. همیشه مسیر عاقلانه آن است که در هر سنی که قرار دارید زودتر تلاش برای بچه دار شدن را انجام دهید.

۶-محصولات ضد پیری ساعت را به عقب باز می‌گرداند


وقتی از محصولات ضد پیری استفاده می‌کنید ممکن است نتایج سطحی مانند هیدراته‌تر شدن پوست را مشاهده کنید. با این وجود، هر مزیت ماندگاری به سرعت تجدید سلول‌های پوست شما (که با افزایش سن کندتر می‌شود) و نوع محصولات مراقبت از پوستی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. تغییرات قابل مشاهده در پوست خود را با گرفتن عکس‌هایی در محیطی همراه با نور در هر هفته به مدت چندین هفته برای نظارت بر تغییرات در بافت پوست تان انجام دهید.

۷-سالمندان رانندگی را متوقف کنند


رانندگی ایمن صرفا با سن تعیین نمی‌شود بلکه بیش‌تر به توانایی‌های شناختی و فیزیکی افراد بستگی دارد. برای بسیاری از افراد مسن داشتن گواهینامه رانندگی به آنان آزادی ادامه زندگی مستقل را می‌دهد. در بریتانیا پس از ۷۰ سالگی باید هر سه سال یکبار گواهینامه خود را تمدید کنید. برای بزرگسالانی که بالای ۷۰ سال سن دارند و از تناسب اندام و سلامت جسمانی برخوردار هستند دلیلی وجود ندارد که مجبور شوند رانندگی را متوقف کنند.

۸-حرکات ورزشی صرفا مختص افراد بسیار جوان هستند


تصویر معمولی یک بالرین یا یک رقصنده حرفه‌ای آن ورزش یک ورزشکار یا یک کودک با لباس صورتی است. این در حالیست که در سال ۲۰۱۷ میلادی آکادمی سلطنتی رقص بریتانیا کلاس‌های اموزش رقص باله را برای افراد بالای ۵۵ سال در سراسر جهان راه اندازی کرد تا به طور منظم به کلاس‌های باله، حضوری و آنلاین دسترسی داشته باشند. بله موقعیت سنی افراد بر قدرت، هماهنگی، تحرک و تعادل تاثیر می‌گذارد. با این وجود، افراد مسن نیز قادر به انجا حرکات باله هستند و به خاطر سپردن مراحل انجام آن حرکات تمرین خوبی برای مغز آنان است.

۹-افراد مسن همیشه حافظه خود را از دست می‌دهند


در حالی که کاهش حافظه و یادآوری با افزایش سن طبیعی است از دست دادن قابل توجه حافظه بخشی اجتناب ناپذیر از پیری نیست. بسیاری از سالمندان عملکرد عالی حافظه خود را حفظ می‌کنند و حافظه خود را از طریق ورزش بدنی، تعامل اجتماعی، تغذیه مناسب، خواب با کیفیت، مدیریت استرس و بازی‌های تمرینی مغز حفظ می‌کنند. مشکلات از دست دادن حافظه مانند زوال عقل بیماری هستند نه صرفا نتیجه افزایش سن. با افزایش سن تغییرات فیزیولوژیکی در مغز ما اتفاق می‌افتد که می‌تواند منجر به از دست دادن حافظه شود، اما راه‌هایی برای به تاخیر انداختن این تغییرات با تغذیه و تمرینات مغزی مانند پازل‌های روزانه همراه با مصرف مواد مغذی مانند ویتامین ب – ۱۲ و اومگا ۳ برای بهبود سلامت مغز وجود دارد.

۱۰-افراد مسن رابط جنسی ندارند

این طور نیست. نتیجه مطالعه‌ای در بریتانیا در سال ۲۰۱۶ میلادی نشان داد که ۸۶ درصد از مردان و ۶۰ درصد از زنان ۶۰ تا ۶۹ ساله گزارش دادند که از نظر جنسی فعال هستند. نتیجه مطالعه دیگری در سوئد نشان داد که ۱۰ درصد از افراد بالای ۹۰ سال گزارش کردند که رابطه جنسی دارند در حالی که ۵۰ درصد از افراد مسن گفتند که داشتن رابطه جنسی برای کیفیت زندگی آن‌ها مهم است.

۱۱-برای ترک سیگار خیلی دیر شده است


برای ترک عادت سیگار کشیدن، رفتن به باشگاه یا تقویت سلامتی تان هرگز دیر نیست. شما می‌توانید در هر سنی از مزایای سلامتی برخوردار شوید. ترک سیگار برای سلامت کوتاه مدت و بلند مدت تاثیری معجزه آسا برای تان دارد و اتخاذ یک برنامه ورزشی منظم و انتخاب عادات سالم‌تر مانند یک پاس گل برای احساس بهتر و زندگی طولانی‌تر است.

۱۲-طاس شدن ارثی است


طاس شدن یک نگرانی بسیار رایج است که ۵۰ درصد از مردان تا سن ۵۰ سالگی از آن رنج می‌برند. اگر مردان خانواده شما طاسی را تجربه کنند به احتمال زیاد استعداد ژنتیکی برای دچار شدن به آن را به ارث برده اید، اما همیشه هم به این صورت نیست. وراثت ژنتیکی ریزش مو از طرف مادر و پدر منتقل می‌شود بنابراین می‌تواند غیرقابل پیش بینی باشد. اقدامات پیشگیرانه برای کمک به کاهش ریزش مو وجود دارد.

۱۳-افراد مسن نمی‌توانند چیزهای جدید یاد بگیرند


شما برای یادگیری یک مهارت جدید آن قدر پیر نیستید و یادگیری مستمر هدف بیش تری را برای ما فراهم می‌کند و فرصت‌های بیش تری را در محل کار فراهم می‌سازد. شما می‌توانید در دوره‌های آموزشی، وبینارها و کارگاه‌های آموزشی شرکت کنید. هم چنین، شما می‌توانید در زمینه مهارت‌های موجودی که از پیش داشته باشید مهارت بیش تری کسب کنید و راهنمایی نیز راهی عالی برای یادگیری مهارت‌های جدید و گسترش آگاهی در بین نسل‌های مختلف است. این ایده که سالمندان نمی‌توانند چیزهای جدید بیاموزند کاملا نادرست است. افراد مسن توانایی خود را برای کسب مهارت‌ها و دانش جدید حفظ می‌کنند. در واقع، نتایج مطالعات نشان می‌دهند که اگر افراد مسن از تجربه زندگی خود استفاده کنند توانایی کسب اطلاعات جدید مشابه افراد جوان را دارند. سالمندان می‌توانند با موفقیت با فناوری‌های جدید، زبان‌ها، آلات موسیقی، سرگرمی‌ها و آموزش‌های پیشرفته با مغز خود سازگار شوند.

۱۴-افسردگی و تنهایی در افراد مسن طبیعی است


با افزایش سن برخی ممکن است احساس انزوا و تنهایی کنند، اما این بخش "عادی" پیری نیست و به عنوان یک جامعه ما باید جامعه‌ای امن و فراگیر برای بهبود جامعه پذیری در بین نسل‌ها ایجاد کنیم. افراد مسن پیرامون تان را تشویق کنید تا به باشگاه‌ها و گروه‌های محلی بپیوندند تا تعامل اجتماعی خود را افزایش دهند و دوستان جدیدی پیدا کنند.

۱۵-مجردها در سنین کهنسالی کمتر احتمال دارد که عشقی بیابند


وقتی فرزندان خانه را ترک می‌کنند برخی افراد متوجه می‌شوند که جدا از شریک زندگی خود زندگی کرده اند. برخی ممکن است شریک زندگی خود را به طرز غم انگیزی از دست داده باشند و بسیاری هنوز در جستجوی عشق هستند. بر خلاف تصور رایج افراد مسن می‌توانند افراد تازه‌ای را مالاقات کنند. روند آشنایی در این مرحله از زندگی بسیار ساده‌تر است: شما خودتان را بهتر می‌شناسید و دید واضح تری نسبت به آن چه می‌خواهید دارید.

۱۶-سالمندان باید از انجام ورزش‌های سنگین اجتناب کنند


آسیب‌ها اغلب از عدم تعادل بیولوژیکی ناشی می‌شوند و بسیاری از آسیب‌ها ناشی از چابکی، تعادل و مشکلات مربوط به هماهنگی هستند و نه مرتبط با ورزش شدید. دقیقا به همین دلیل است که تحرک و تمرینات قدرتی بسیار مهم هستند. هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم افراد بالای ۶۰ سال سن نمی‌توانند تمرینی را اغاز کنند. تناسب اندام خود را در هر سنی حفظ کنید و بدن تان را فعال و متحرک نگه دارید تا وضعیت عمومی بدن و ذهن تان بهبود یابد.

۱۷-با افزایش سن آرایش صورت زنان کاهش می‌یابد


این ایده که با افزایش سن آرایش کمتر بهتر است یک افسانه کامل است که به طور کامل نیازهای منحصر به فرد پوست را نادیده می‌گیرد.

۱۸-افراد مسن نمی‌توانند بر ترس غلبه کنند


سن نباید هرگز به عنوان مانعی برای غلبه بر ترس تلقی شود. اغلب افراد سال‌های زیادی را صرف مبارزه با ترس‌ها می‌کنند.

۱۹-یائسگی صرفا زنان بالای ۵۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد


سنی که زنان به یائسگی می‌رسند در کشورها و قومیت‌های گوناگون متفاوت است، اما در بریتانیا این میانگین ۵۱ سال است. با این وجود، حدود ۱۰ درصد از زنان به طور طبیعی در فاصله ۴۰ تا ۴۵ سالگی یائسگی را در مراحل اغازین آن تجربه می‌کنند و علائم معمولا به طور متوسط چهار تا هفت سال به طول می‌انجامد. واقعا مهم است که از اوایل سی سالگی خود را در مورد طیف وسیعی از علائم آموزش دهیم. از هر ۱۰۰ نفر دو نفر در سنین زیر ۴۰ سال وارد یائسگی می‌شوند بدون آن که هیچ دلیل زمینه قابل تشخیصی وجود داشته باشد.

۲۰-سی سالگی چهل سالگی جدید است و ...


شاید زمانی که جوان‌تر هستید فکر کنید ۴۵ سالگی یعنی متعلق به گذشته بودن. اما زمانی که به دهه چهارم عمرتان برسید می‌بینید که می‌توانید در آن زمان نیز در مسابقات ورزشی برنده شوید. در آن صورت و در صورتی که تناسب اندام تان را حفظ کنید بیش از هر زمان دیگری از جمله زمانی که در دهه دوم و سوم عمرتان بوده اید احساس قدرت خواهید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha