متخصصان حوزه بهداشت و درمان تاکنون به دفعات درباره عوارض خوددرمانی با آنتی بیوتیک هشدار داده اند اما آمارها گویای مصرف بی رویه این نوع دارو در کشورمان است،تاجایی که  ایران را تبدیل به دومین مصرف کننده آنتی بیوتیک در جهان کرده است.

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در ایران بیداد می‌کند

به گزارش سلامت نیوز، اطلاعات نوشت: ضرورت عدم مصرف خودسرانه دارو موضوعی است که همواره از سوی متخصصان حوزه پزشکی مورد توجه قرار دارد که آمارهای موجود در زمینه برخی داروها نظیر آنتی بیوتیک ،از مصرف زیاد آن در کشورمان حکایت دارد به نحوی که عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مصرف 16 برابری آنتی بیوتیک در ایران در مقایسه با استاندارد جهانی آن خبر می دهد.

متخصصان حوزه بهداشت و درمان تاکنون به دفعات درباره عوارض خوددرمانی با آنتی بیوتیک هشدار داده اند اما آمارها گویای مصرف بی رویه این نوع دارو در کشورمان است،تاجایی که ایران را تبدیل به دومین مصرف کننده آنتی بیوتیک در جهان کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این باره می گوید: طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، ایران رتبه دوم مصرف آنتی بیوتیک را در جهان دارد و بر اساس آمار، مردم ایران 16 برابر متوسط جهانی، آنتی بیوتیک مصرف می کنند.

حمید سلگی درگفتگو با مهر می افزاید: استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک در دوران کرونا بسیار گسترده و سبب شد ایران جزو پرمصرف‌ترین کشورها قرار بگیرد، در حالی که کرونا یک بیماری ویروسی بود و در عفونت‌های ویروسی نباید آنتی بیوتیک تجویز شود، اما در اوایل شیوع کرونا چون یک بیماری ناشناخته بود بسیای از کادر درمان اقدام به تجویز آنتی بیوتیک می‌کردند که عوارض ناپایداری بر بیماران گذاشت .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه می دهد: در همین باره طرح پژوهشی «ارزیابی عفونت‌های ثانویه یا همزمان باکتریایی در بیماران کووید ۱۹بستری در بیمارستان امین اصفهان و مصرف بی‌جا و خودسرانه آنتی بیوتیک» انجام گرفت که در پی نتایج این پژوهش یکی از عفونت‌های حاصل از مصرف بالای آنتی بیوتیک تا ۹۰درصد از طریق آموزش، تغییر نگرش و دیدگاه پرستاری و نظارت کنترل شد.

وی تاکید می کند: وضعیت ما متأسفانه در مصرف آنتی بیوتیک خوب نیست و به طور معمول بسیاری از مردم وقتی دچار سرماخوردگی می‌شوند که معمولاً هم در فصل زمستان عامل آن ویروس هست، خودسرانه یا با تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند .

سلگی ادامه می دهد: مصرف انواع آنتی بیوتیک باکتری‌های مفید بدن ما را از بین می‌برند و حتی ضعیف‌تر و مستعد عفونت‌های بیشتری می‌کنند که لازم است از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک خودداری و از توصیه آن به دیگران پرهیز و برای تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشکان اصرار نشود .

متخصص باکتری شناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، می گوید: برای عفونت‌های ویروسی نباید آنتی بیوتیک تجویزکرد و صرفاً مصرف یک مُسَکن تجویز و باید توصیه برای مصرف آب میوه و سوپ شود.مصرف آنتی بیوتیک زمانی مجاز است که علت اولیه عفونت ویروسی باشد و بعد عفونت باکتریال افزون شود.

وی با بیان این که نتیجه کاربردی یک پژوهش نشان می دهد عفونت‌های مقاوم در بیمارستان از ۲۰درصد تا ۸۰درصد متأسفانه مرگ و میر دارد، تاکید می کند: از عفونت‌های بیمارستانی نباید غافل شد چون هزینه‌های آن هم سرسام‌آور است؛ اگر مریض در بیمارستان یک عفونت بگیرد، درمان این عفونت‌های مقاوم حداقل بین ۲۰تا ۶۰هزار دلار هزینه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha