با وجود اعلام هشدارهای زرد و نارنجی در برخی استان‌ها در پی بارش برف و کولاک، همچنان تردد خودروها به‌خصوص اتوبوس‌های بین‌شهری و مسافران در بسیاری از این جاده‌ها چشمگیر و قابل توجه است.

هموطنان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، از طرفی به گفته رئیس سازمان امدادونجات کشور، کوهنوردان نیز به هشدارهای هواشناسی بی‌توجه هستند و با صعود به ارتفاعات برفی، به بیشترشدن حوادث کوهستان و جاده در این ایام دامن می‌زنند. این روزها با بارش برف در ارتفاعات شمال‌غربی کشور و همچنین رشته کوه‌البرز، علاوه بر کوهنوردان بسیاری از شهروندان برای برف‌بازی به جاده‌های پرخطر می‌روند.

محمودی، رئیس سازمان امدادونجات، با انتقاد از برخی کوهنوردان حرفه‌ای و علاقه‌مندان به کوهنوردی گفت: «متاسفانه با وجود اعلان هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارش برف و باران و ممنوعیت تردد در مناطق کوهستانی، شاهد حضور و صعود کوهنوردان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در این مناطق هستیم.»


او افزود: «با وجودی که امسال تاکنون شاهد بارش برف و باران زیاد نبودیم، اما تنها در دو روز گذشته ۱۳ حادثه کوهنوردی رخ داده است، در حالی که مراجع مختلف بارها احتمال وقوع حادثه و بارش برف و باران را به هموطنان اعلام کرده و از آنان خواسته بودند از صعود به کوهستان‌ها خودداری کنند.»


محمودی با بیان اینکه وقوع این حوادث تنها به کوهنوردان آسیب نمی‌رساند، افزود: «امدادگران هلال‌احمر و دیگر امدادگران ارگان‌های امدادی نیز برای رسیدن به محل حادثه ممکن است دچار آسیب شوند و از طرفی خانواده این کوهنوردان تا یافتن کوهنوردان حادثه‌دیده و انتقال آنها دچار نگرانی‌های زیادی می‌شوند.»


او گفت: «علاقه‌مندان به صعود به کوهستان می‌توانند با توجه به اینکه روزهای ممنوعیت صعود کم بوده و محدود به دو تا سه روز می‌شود، در این ایام از صعود به ارتفاعات خودداری کنند و برنامه خود را به روزهای آینده که شرایط آب‌وهوایی مساعدتر است، موکول کنند.»رئیس سازمان امدادونجات توجه‌نکردن به اعلان هشدارها را محدود به کوهنوردان ندانست و ادامه داد: «با وجود اعلام سازمان‌های امدادی در دو روز گذشته، ۸۶ اتوبوس مسافربری به دلیل بارش برف در جاده‌های کشور دچار مشکل شدند و امدادگران هلال‌احمر و سازمان راهداری مجبور به حضور در محل حادثه و اسکان سرنشینان ۱۳ اتوبوس در پناهگاه‌ها شدند، در حالی که با اعلام وضعیت قرمز و نارنجی باید از تردد اتوبوس‌ها جلوگیری شود. ارگان‌های مربوطه باید در این‌خصوص، جدی‌تر عمل کنند تا همه افراد در صورت اعلان هشدارهای هواشناسی قرمز و نارنجی از ترددها غیرضروری خودداری کنند.»

توصیه‌هایی برای پیشگیری از حادثه


سازمان امدادونجات و همچنین معاونت آموزش، از هموطنان می‌خواهند تا در روزهایی که هشدار هواشناسی اعلام می‌شود از تردد در جاده‌ها به‌خصوص جاده‌های کوهستانی خودداری کنند. طبق اعلام کارشناسان مرکز کنترل و هماهنگی عملیات به بیشترین حادثه‌ها در ایام زمستان مربوط به گردنه‌های برفی است.

شهروندان در پایین‌دست جاده‌های کوهستانی به دلیل عدم مواجهه با بارش شدید، تصور می‌کنند خطری در پیش‌رو ندارند و با وجود هشدارهای راهداری، به مسیر خود ادامه می‌دهند، در حالی که با افزایش ارتفاع در مناطق کوهستانی با لغزنده‌شدن جاده‌ها، کاهش وسعت دید، یخبندان و مشکلات دیگر روبه‌رو می‌شوند. گرفتارشدن در جاده‌های برفی همانا و احتمال تمام‌شدن سوخت و سرمازدگی همان.خودداری از ترددهای غیرضروری در ایام زمستان در شرایط جوی نامساعد، تنها مختص خودروها نیست و سازمان امدادونجات از کوهنوردان و افرادی که برای تفریح به کوهستان می‌روند نیز می‌خواهد تا در زمان اعلام هشدار، از حضور در کوهستان خودداری کنند.

تردد بدون تجهیزات ممنوع!


اگر در این ایام مجبور به رانندگی در جاده‌های کوهستانی هستید، حتما زنجیر چرخ، سوخت کافی و اضافی، آب و خوراکی‌های فاسدنشدنی، مواد قندی، پتو، داروهای ضروری دو برابر نیاز معمول، چراغ‌قوه و وسایل اضطراری دیگر را به همراه داشته باشید. تنها وقوع یک تصادف در گردنه‌ها کافی است تا خودروهای دیگر ساعت‌ها در مسیر مسدودشده باقی بمانند. با احتمال وقوع این اتفاق، هر وسیله‌ای که می‌تواند به بقا کمک کند، باید به همراه داشته باشید.


اگر به هوای دیدن برف زمستانه به ارتفاعات می‌روید، حتما لباس گرم به اندازه کافی،‌ آب و مواد خوراکی و تجهیزات کوهنوردی مناسب به همراه داشته باشید. داشتن سوت و چراغ‌قوه به شما کمک می‌کند که در صورت گرفتارشدن در منطقه کوهستانی، راحت‌تر به افراد حاضر در منطقه اعلام خطر کنید.

نحوه استفاده از زنجیر چرخ را یاد بگیرید


داشتن تجهیزاتی مثل زنجیر چرخ به تنهایی کافی نیست؛ بسیاری از رانندگان گرفتار در گردنه‌های برفی به این دلیل از ادامه راه باز می‌مانند که استفاده از زنجیر چرخ را بلد نیستند و نمی‌توانند آن را نصب کنند. سقوط به دره در جاده‌های لغزنده از چالش‌هایی است که جان رانندگان در زمستان را تهدید می‌کند.

توصیه‌هایی برای مواجهه با حادثه در زمستان

گاهی وقوع یک حادثه کوچک در جاده‌های کوهستانی در زمستان، به مسدودشدن چند ساعته جاده و ترددها می‌انجامد. این موضوع زمان رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه را نیز بیشتر می‌کند. خودروهایی که می‌خواهند از حاشیه جاده‌ها راه عبور را برای خود باز کنند نیز حوادث ثانویه را به بار می‌آورند و شرایط را پیچیده‌تر از قبل می‌کنند. به توصیه سازمان امدادونجات، اگر در جاده‌های کوهستانی حادثه‌ای رخ داد، سریع با ١١٢ تماس بگیرید و اگر امکان عبور از کنار حادثه را دارید، از توقف بی‌جا بپرهیزید.


اگر در جاده‌های برفی در ترافیک شدید گیر کردید، تا باز شدن مسیر و ادامه راه، خودرو را کنار جاده پارک و آن را خاموش کنید تا سوخت به پایان نرسد. در صورتی که خودرو شما در جاده‌های برفی دچار خرابی شد یا حادثه‌ای رخ داد، علایم هشداردهنده را چندمتر قبل از خودرو در کنار جاده قرار دهید تا برخورد خودروهای دیگر با شما منجر به سقوط خودرو به دره نشود.


در صورت وقوع حادثه در کوهستان نیز اولین کار تماس با ندای امداد است. سعی کنید لوکیشن دقیقی از محل حادثه را به دست تیم‌های عملیاتی و امدادی برسانید و اگر اقدامات اولیه پیش‌بیمارستانی را بلد نیستید، از جابه‌جاکردن فرد مصدوم خودداری کنید، چراکه جابه‌جایی فردی که آسیب نخاعی دیده ممکن است منجر به قطع نخاع‌ او برای همیشه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha