در این مقاله در مورد مزایای مشاوره انلاین نسبت به مشاوره حضوری صحبت خواهیم کرد. همچنین 5 راهکار افزایش کیفیت جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی را ارائه خواهیم داد.

مزایای مشاوره آنلاین روانشناسی نسبت به مشاوره حضوری

امروزه با افزایش استفاده از اینترنت و بسترهای ارتباطی آنلاین، خدمات روانشناسی هم تونستن راه خودشون رو به این بستر باز کنن. مشکلاتی مانند کمبود وقت، نبود تراپیست های متخصص در محل زندگی، ترافیک های طاقت فرسا، راحت نبودن با مشاوره حضوری و ... باعث شدن که مشاوره آنلاین به یک گزینه محبوب برای مراجعان تبدیل بشن.

توی این مقاله قراره در مورد مزیت های مشاوره آنلاین نسبت به مشاوره حضوری، تاثیرگذاری مشاوره آنلاین روانشناسی و همنیطور راه های افزایش کیفیت مشاوره آنلاین صحبت کنیم. همچنین علاوه بر مزایا برخی از معایب رو هم توضیح میدیم. با ادامه این مقاله همراه باشید!

مشاوره آنلاین چیست؟

مشاوره آنلاین روانشناسی به هرگونه رواندرمانی یا خدمات روانشناسی گفته میشه که از طریق اینترنت و بستر های ارتباطی دیجیتال یا آنلاین انجام میشه. شما با استفاده از هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت و برقراری ارتباط ویدیویی داره (مانند تلفن همراه هوشمند، تبلت یا رایانه شخصی)، میتونید از مشاوره آنلاین استفاده کنید.

با وجود سختی ها و معایبی که مشاوره های حضوری دارن، استفاده از روانشناسی آنلاین روز به روز در حال گسترشه که توی ادامه این مقاله در مورد مزایای اون و استاندارهاش توضیحاتی ارائه میدیم.

مزایای مشاوره آنلاین نسبت به مشاوره حضوری چیست؟

دلایل زیادی وجود داره که مراجعان ترجیح میدن از مشاوره آنلاین به جای مشاوره حضوری استفاده کنن. برخی از مزایای مشاوره آنلاین نسبت به مشاوره حضوری عبارت اند از:

صرفه جویی در وقت و هزینه

از اونجایی که درمانگران در مشاوره آنلاین هزینه سربار کمتری صرف میکنن (مانند اجاره فضای اداری) در نتیجه هزینه تمام شده مشاوره کمتر خواهد شد که برای مراجع ها به صرفه تر خواهد بود. همچنین به دلیل دسترسی راحت تر به مشاوره آنلاین (در خانه و اتاق خود) در وقت خود صرفه جویی خواهد کرد و زمان رفت و آمد و ترافیک را نخواهید داشت.

این مزیت از مهم ترین مزایایی هستش که باعث شده استقبال نسبت به مشاوره آنلاین روانشناسی نسبت به مشاوره حضوری روبه افزایش باشه.

درمانگران بیشتر با رویکردهای درمانی متفاوت

با افزایش استفاده از مشاوره های آنلاین، پلتفرم های سلامت روان هم راه خودشون رو در ارائه خدمات به افراد و معرفی درمانگر های مختلف با رویکردهای متفاوت باز کردن. به عنوان مثال جوونه به عنوان یک پلتفرم سلامت روان با بیش از 50 تراپیست متخصص، به مراجعان خود در زمانه های مختلف روانشناسی خدمات ارائه می دهد.

اگر شما نیاز به رواندرمانی داشته باشید در صورت انتخاب گزینه مشاوره حضوری، باید زمان و حتی هزینه زیادی رو صرف این کنید که تراپیست با رویکرد مناسب خودتون رو پیدا کنید و حتی ممکنه موفق به این کار نشید. اما با وجود پلتفرم هایی که توی این زمینه در حال فعالیتن، اون ها میتونن با ارزیابی اولیه شما درمانگری که مناسب شماست رو معرفی کنن و حتی در صورت عدم رضایت اون رو تعویض کنن.

گزینه مناسب برای مناطق کم امکانات

یکی از بهترین گزینه ها برای کسانی که توی مناطق دور افتاده یا کم امکانات زندگی می کنن و به درمانگران مجرب و متخصص دسترسی ندارن، استفاده از مشاوره آنلاین روانشناسی هست.

دسترسی آسان برای افراد با محدودیت های فیزیکی

از دیگر مزایای مشاوره آنلاین نسبت به مشاوره حضوری اینه که امکان دسترسی به افراد ناتوان یا محصور در خانه را فراهم می کنه. افرادی که به دلایل مختلف مانند بیماری جسمی یا روانی قادر به ترک خانه خود نیستن، مشاوره آنلاین را جایگزین مفیدی برای روان درمانی حضوری میدونن.

حریم خصوصی در مشاوره آنلاین روانشناسی

یکی از نگرانی مراجعان روانشناسی آنلاین رعایت نشدن حریم خصوصی و حفط اطلاعات شخصی آن ها می باشد. اما جای نگرانی نیست زیرا درست مانند مشاوره روانشناسی حضوری، تمامی قوانین و رعایت حریم خصوصی بین مراجع و درمانگر در مشاوره آنلاین هم برقرار است.

آیا مشاوره آنلاین روانشناسی تاثیر گذار است؟

تحقیقات نشون داده مشاوره آنلاین میتونه به اندازه همون درمان حضوری موثر باشه. یک تحقیق دیگر همچنین نشون داده که درمان شناختی رفتاری آنلاین (CBT) به اندازه درمان حضوری در درمان افسردگی متوسط مؤثر است. بررسی دیگری نشان داده که مشاوره آنلاین به همان اندازه به عنوان یک درمان چهره به چهره برای اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال اضطراب فراگیر مؤثر است. حتی نشان داده شده است که درمان آنلاین در کاهش رفتارهای قمار مشکل ساز موثر است.

راه های افزایش کیفیت جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی

مزایای مشاوره آنلاین روانشناسی نسبت به مشاوره حضوری

( راه های افزایش کیفیت جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی:alt text)

با رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت می تونید کیفیت جلسات مشاوره فردی آنلاین خودتون رو افزایش بدید تا تاثیرگذاری اون به اندازه جلسات حضوری بالا بره:

1- اتصال مناسب اینترنت

قبل از برگزاری جلسه مشاوره حتما و حتما اتصال به اینترنت و حجم اون رو بررسی کنید تا هنگام برگزاری به مشکل نخورید و تمرکزتون از بین نره.

2- حضور در مکانی خلوت

حتما توی اتاق یا جایی باشید که خلوت باشه و کسی جز خودتون حضور نداشته باشه.

3- اطلاع به اطرافیان

اگر نیاز بود قبل از برگزاری جلسه آنلاین حتما به اطرافیان یا اعضای خانواده اطلاع بدید تا فضای مناسب و سکوت مورد نیاز رو در اختیار شما قرار بدن. خیلی مهمه که توی مکانی خلوت حضور داشته باشید تا هم تمرکز شما و هم تمرکز درمانگر از بین نره.

4- به موقع سر جلسه حاضر شوید!

حتما سر ساعتی مقرر توی جلسه مشاوره حاضر بشید تا دغدغه ذهنی دیر کردن توی جلسه مشاوره اذیتتون نکنه و مشاوره به صورت کامل برگزار بشه.

5- در حالت مناسب و استاندارد بشینید

اگر توی حالت مناسب قرار نداشته باشید درمانگر نمیتوه وضعیت شما رو در حین برگزاری مشاوره آنلاین پایش کنه. پس حتما گوشی یا لپتاپ رو روبروی خودتون و درحالت ثابت بزارید و روی یک صندلی بشینید تا درمانگر شما رو درست ببینه.

معایب مشاوره آنلاین نسبت به مشاوره حضوری

با اینکه مزایای زیاد مشاوره آنلاین اون رو به یک انتخاب مناسب برای مراجع ها تبدیل کرده اما برخی معایب هم وجود دارن که باعث میشه افراد هنوز هم مشاوره حضوری رو ترجیح بدن. یکی از این معایب رعایت نکردن استاندارهای جلسه و به دنیال اون عدم تسلط درمانگر به زبان بدن مراجع هست که با رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت به این مشکل روبرو نخواهید شد.

همچنین درسته که رشد و گسترش استفاده از اینترنت باعث افزایش مشاوره های آنلاین شدن، اما متاسفانه بعضی افراد به دلیل عدم دسترسی به اینترنت یا کم بودن سرعت اینترنت باعث میشه مشاوره کیفیت لازم رو نداشته باشه. پس عدم برخورداری از اینترنت با سرعت مناسب برای برقراری ارتباط ویدیویی میتونه یکی از معایب مشاوره آنلاین نسبت به مشاوره حضوری باشه.

آیا مشاوره آنلاین روانشناسی برای شما انتخابی مناسب است؟

مزایای مشاوره آنلاین روانشناسی نسبت به مشاوره حضوری

( آیا مشاوره آنلاین روانشناسی انتخابی مناسب است؟:alt text)

ما توی این مقاله به مزایای مشاوره آنلاین نسبت به مشاوره حضوری پرداختیم و دیدیم که در صورت رعایت استاندارهای برگزاری جلسه آنلاین، شما میتونید درمان مناسب رو درست به اندازه مشاوره حضوری دریافت کنید.

اگر وقت کافی برای حضور توی مطب روانشناس رو ندارید، اگر از ترافیک های خیابون های شهر خسته شدید، اگر درمانگر متخصص توی محل زندگی یا شهرتون وجود نداره و یا اگر به دلایل شخصی از مشاوره حضوری ترس دارید، مشاوره آنلاین روانشناسی یک انتخاب مناسب برای شماست. لطفا تعلل نکنید و هر چی زودتر برای مراقبت بهتر از روان خودتون به یک تراپیست متخصص مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha