سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 366807

امسال پس از گذشت 3سال، سازمان حفاظت محیط‌زیست، علاوه بر مناطق قرق اختصاصی، 106 پروانه در مناطق دوگانه (حفاظت‌شده و پناهگاه حیات‌وحش) تحت پوشش سازمان حفاظت محیط‌زیست، سهمیه شکار چهارپا تعیین کرد.

 پایان 3 سال ممنوعیت شکار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری،رشد 3 تا 8برابری جمعیت حیات‌وحش در قرق‌های اختصاصی باعث شده‌ که امسال 71سهمیه برای 4قرق منصورآباد، دربید، علی‌آباد و روباز درنظر گرفته شود. براساس قوانین «حفاظت و بهسازی» و «شکار و صید»، بهره‌برداری پایدار از حیات‌وحش اصولا با جلب مشارکت جامعه محلی داخل و حاشیه مناطق حفاظت‌شده و پناهگاه‌های حیات‌وحش انجام می‌شود به شرط اینکه افزایش جمعیت در این مناطق رخ داده باشد. اما امسال سازمان دلیل دیگری نیز علاوه بر این داشت؛ دلیلی که در سال‌های قبل چندان به آن اشاره نمی‌شد؛ فشار شکارچیان قانونمدار که 3سال بود برخی از آنها تخلف نکرده بودند.

معصومه صفایی، کارشناس دفتر مدیریت و حفاظت حیات‌وحش: سهمیه مناطق قرق اختصاصی براساس سرشماری پاییز سال گذشته، روند رو به رشد جمعیت‌ یا تثبیت جمعیت نسبت جنسی و سنی، تعداد قوچ‌ یا کل‌ بالای 5سال و چندین شاخص دیگر تعیین می‌شود. سهمیه مناطق دوگانه (مناطق حفاظت‌شده و پناهگاه حیات‌وحش) نیز به درخواست ادارات کل استان‌هاتعیین شده است. با توجه به تعداد کم پروانه شکار برای هر منطقه، سهمیه‌های امسال توجیه فنی ندارد؛ بدین معنا که مثلا حذف 4‌ رأس در یک گله نسبت جنسیتی را تغییر نمی‌دهد.

حتی رشد جمعیت که در همه قرق‌های اختصاصی صورت گرفته، با حذف این تعداد کل و قوچ هم تغییر چندانی نخواهد کرد. در واقع سازمان حفاظت محیط‌زیست، به‌دلیل اینکه به‌شدت تحت فشار جامعه شکارچی‌ها بود، اقدام به صدور پروانه به‌صورت قرعه‌کشی کرد. پروانه شکار مثل سوپاپ اطمینانی است که فشار را از روی زیستگاه‌ها برمی‌دارد.

با توجه به‌ وجود تعداد بالای سلاح‌های مجاز و غیرمجاز شکاری و غیرشکاری در کشور، باید یک راه‌ قانونی پیش روی افراد قانونمند گذاشت. اصلی‌ترین فشار به حیات‌وحش، تعداد سلاح‌ها و فشنگ‌های بی‌شماری است که هر سال تولید می‌شود. از مراجع تولید سلاح بارها خواهش کرده‌ایم خط تولید سلاح شکاری را به سمت سلاح ورزشی ببرند و شکارچیان را به باشگاه‌های تیراندازی هدایت کنند.

 پایان 3 سال ممنوعیت شکار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha