مدیرعامل انجمن دیابت ایران با بیان اینکه استفاده از نسل جدید انسولین می‌تواند کیفیت زندگی بیماران دیابتی را افزایش دهد، اظهار داشت: پوشش بیمه ای برای این دارو ضروری است.

نسل جدید انسولین می‌تواند کیفیت زندگی بیماران دیابتی را افزایش دهد

به گزارش سلامت نیوز از انجمن دیابت ایران، امیر کامران نیکوسخن روز سه شنبه با تاکید بر عدالت در دسترسی همه بیماران دیابتی به داروهای مورد نیاز اظهار داشت: دیابت، یک بیماری پیچیده‌ است که بسترساز بیماری‌های زیادی می شود و به همین دلیل راه‌های زیادی نیز برای درمان دیابت وجود دارد.

این متخصص غدد با بیان اینکه روش درمان برای هر بیمار دیابتی با بیمار دیگر دیابتی تفاوت دارد، اظهار داشت: ما نمی‌توانیم بگوییم هر بیمار دیابتی که به ما مراجعه کرد با یک روش درمان می‌شود.

وی اظهار داشت: داروهایی که در زمینه دیابت وجود دارد به صورت خوراکی و تزریقی و با توجه به شرایط خاص هر بیمار تجویز می شود.

نیکوسخن تصریح کرد: در سال‌های اخیر مطالعات زیادی در حوزه داروهای دیابتی انجام و اتفاقات مهمی در روش درمان بیماران دیابتی ایجاد شده و حتی داروهای جدیدی به خانواده داروهای دیابتی پیوسته‌اند، تا ۱۰ سال پیش، یک راهکار مشخص وجود داشت و همه درمان‌ها به یک شکل انجام می‌شد، در حالی که اکنون هر دیابتی باید درمان خودش را داشته باشد.

به گفته وی، بیماران دیابتی باید به گزینه‌های درمانی دسترسی داشته باشند و برای این موضوع چند هدف ‌داریم اول آنکه بتوانیم دیابت را مدیریت تا از عوارض دیابت جلوگیری کنیم، چراکه خطرناک‌تر از خود دیابت، عوارضی است که دیابت به همراه می‌آورد.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران خاطر نشان کرد: کنترل چربی، فشارخون و عوارض بلندمدتی که دیابت ایجاد می‌کند، سبب می‌شود که پزشک برای انتخاب دارو برای هر فردی به یک روش اقدام کند به همین دلیل باید امکان دسترسی به انواع داروها برای بیمار فراهم باشد و از سوی دیگر باید این قدرت مانور وجود داشته باشد که با انتخاب داروهای مختلف بتوانیم کیفیت زندگی بیمار را افزایش دهیم.

نیکوسخن افزود: در روند کنترل و درمان بیماری دیابت، سادگی درمان بسیار اهمیت دارد و هرچه درمان ساده‌تر باشد کیفیت زندگی بیمار افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: اکنون داروهایی تولید شده‌اند که شرایط را برای بیماران تا حد زیادی تسهیل کرده، به‌طور مثال تا پیش ‌از این، بیمار دیابتی ناچار بود در چند وعده دارو مصرف کند تا میزان قند خونش کنترل شود اما حالا با طولانی تر شدن اثر داروها، میزان مصرف داروها به‌ یک‌بار در روز کاهش ‌یافته‌ است.

وی تصریح کرد: در گذشته گاهی بیمار ناچار بود چند دارو را با هم مصرف کند اما در حال حاضر سه دارو در یک دارو تلفیق شده است.

این متخصص غدد یادآور شد: موضوعی که اکنون در مورد داروهای دیابتی داریم، مشکل اضافه‌وزن و افت قند خون است؛ ما باید این دو مورد را به حداقل برسانیم تا جلوی مشکلات اضافه‌وزن و افت قند خون را بگیرد.

نیکوسخن ادامه داد: در شرایط کنونی داروهایی به بازار وارد شده‌اند که هم قند خون را کنترل می‌کند و هم جلوی عوارض قلبی و عروقی و کلیوی فرد را می‌گیرد.

نیکوسخن اظهار داشت: این داروها افت قند خون کمتری ایجاد می‌کنند و یک‌بار مصرف در طول روز برای بیمار کافی است. باید این عدالت برای بیماران وجود داشته باشد که همه به آن دسترسی داشته باشند تا بتوانند راحت‌تر زندگی کنند.

وی در خصوص اینکه شرکت‌های دارویی در این حوزه نقش مهمی دارند، ادامه داد: تحقیقات گسترده‌ای توسط شرکت‌های تولیدکننده داروهای دیابتی انجام می‌شود. شرکت‌هایی هستند که بتوانند داروهایی وارد ایران کنند و شرکت‌های داخلی هم هستند که این داروها را در کشور تولید می‌کنند.

نیکوسخن تصریح کرد: دولت هم باید این را بداند که اگر پزشک، دارویی را به بیمار تجویز می‌کند حتماً این دارو می‌تواند به زندگی بهتر او کمک کند و برای کمک به بهبود شرایط، بهترین کار این است که این داروها تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی در مورد فواید انسولین‌های نسل جدید گفت: انسولین نسل جدید هم افت قند خون کمتری ایجاد می‌کند و هم راحت‌تر استفاده می‌شود.

وی با یادآوری اینکه ایرانی‌ها در یک وعده کربوهیدرات زیادی مصرف می‌کنند، افزود: اکنون انسولین‌های نسل جدید هم انسولین طولانی اثر و هم سریع الاثر را در یک تزریق برای بیمار فراهم کرده‌اند که این می‌تواند در افزایش کیفیت زندگی بیمار تأثیرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha