میلیون ها نفر در سراسر دنیا درگیر شایع ترین شکل آرتریت یعنی استئوآرتریت (آرتروز) می باشند. در واقع، 80 درصد از بزرگسالان بالای 55 سال درجاتی از آن را تجربه می کنند. بیماران مبتلا به استئوآرتریت از درد، التهاب، محدودیت عملکرد مفاصل و کاهش انعطاف پذیری رنج می ‌برند. این بیماری هنگامی رخ می ‌دهد که غضروفی که انتهای استخوان ها را محافظت می کند به مرور زمان و به دلایل مختلف تحلیل می ‌رود.

کدام ترکیبات طبیعی در آرتروز موثرند؟

منظور از آرتروز چیست؟

میلیون ها نفر در سراسر دنیا درگیر شایع ترین شکل آرتریت یعنی استئوآرتریت (آرتروز) می باشند. در واقع، 80 درصد از بزرگسالان بالای 55 سال درجاتی از آن را تجربه می کنند. بیماران مبتلا به استئوآرتریت از درد، التهاب، محدودیت عملکرد مفاصل و کاهش انعطاف پذیری رنج می ‌برند. این بیماری هنگامی رخ می ‌دهد که غضروفی که انتهای استخوان ها را محافظت می کند به مرور زمان و به دلایل مختلف تحلیل می ‌رود. غضروف یک بافت همبند قوی و انعطاف پذیر است که از مفاصل و استخوان ها محافظت می کند و به عنوان یک ضربه گیر در سراسر بدن عمل می‌کند. غضروف ها باعث کاهش اصطکاک انتهای استخوان ها شده و از ساییدگی آن‌ها به یکدیگر هنگام استفاده از مفاصل جلوگیری می کنند، همچنین غضروف بافت اصلی در برخی از قسمت های بدن است و به آن ها ساختار و شکل می دهد. آسیب به غضروف می تواند به طور ناگهانی رخ دهد، مانند یک آسیب ورزشی یا گاهی می تواند در طول زندگی ایجاد شده و منجر به آرتروز گردد. غضروف از آب، کندروسیت ها، کلاژن و پروتئوگلیکان ها تشکیل شده است.

درگیری در آرتروز معمولا در مفاصل زیر بیشتر اتفاق می افتد:

  • مفاصل زانو
  • مفاصل دست
  • مفصل لگن
  • مفاصل ستون فقرات

چه افرادی در معرض خطر آرتروز قرار دارند؟

سن یکی از فاکتورهای موثر در این بیماری می باشد. هرچه سن بالاتر رود، خطر ابتلا به آرتروز افزایش می یابد. همچنین خانم ها نسبت به آقایان بیشتر در ریسک درگیری قرار دارند. با افزایش وزن نیز به علت افزایش فشار بر روی مفاصل تحمل کننده ی وزن مانند لگن و زانو، احتمال ایجاد آرتروز بیشتر می شود. صدمات، مانند آسیب هایی که هنگام ورزش یا تصادفات رخ می دهند، می توانند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهند. حتی صدماتی که سال‌ها پیش رخ داده و به ظاهر بهبود یافته اند، می توانند عاملی موثر در ابتلا به آرتروز باشند. اگر شغل یا ورزشی که انجام می دهید فشار مداومی بر مفصل وارد می‌کند، ممکن است در نهایت آن مفصل دچار آرتروز شود. تشخیص آرتروز از طریق بررسی علائم، معاینه فیزیکی، اشعه ایکس و تست های آزمایشگاهی انجام می گردد.

برخی از ترکیبات طبیعی موثر بر آرتروز

آووکادو-سویا:

آووکادو و سویا مخلوطی از ویتامین های محلول در چربی، استرول‌ها، الکل ‌های تری ترپن و ... هستند که با اثرات ضدالتهابی قوی و محافظت غضروفی، به عنوان درمان کمکی برای کاهش درد آرتروز و سفتی مفاصل استفاده می شوند. همچنین دیده شده که این مخلوط می تواند خلق و خو و کیفیت زندگی خانم ها در دوران یائسگی را بهبود بخشد و باعث کاهش علائم این دوره گردد. آووکادو-سویا  دارای اثرات تقویت کننده بر بافت همبند هستند و با تحریک سنتز پروتئوگلیکان‌ها و کلاژن باعث برگرداندن ساختمان غضروف به حالت طبیعی شده، همچنین با مهار واسطه ‌های التهابی مانند آنزیم کلاژناز نوع II  و مهار تولید سایتوکاین‌هایی مانند IL-1b ، IL-6، IL-8  و به دنبال آن مهار تولید پروستاگلاندین E2  باعث کاهش قابل توجه درد و کاهش التهاب مفاصل می گردند.

زنجبیل:

کدام ترکیبات طبیعی در آرتروز موثرند؟

جینجرول اصلی‌ ترین ترکیب فعال زیستی در زنجبیل بوده و مسئول بسیاری از خواص دارویی زنجبیل می باشد. طبق تحقیقات، جینجرول دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است، همچنین ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو، که ناشی از حضور رادیکال های آزاد بیش از اندازه در بدن است، کمک کند. این عصاره به عنوان یک ضد التهاب و تسکین دهنده برای کاهش درد و گرفتگی، محافظت کننده قلبی، محافظت کننده عصبی، محافظ استخوان ها و تنظیم کننده سیستم ایمنی عمل می کند. زنجبیل می تواند فعالیت چندین ماده شیمیایی را که باعث التهاب مفاصل در بدن می‌شوند، کاهش دهد. نتایج حاصل از چندین مطالعه که نقش عصاره زنجبیل را در درمان شرکت‌ کنندگان مبتلا به استئوآرتریت ارزیابی می کرده اند، نشان داده‌ است که این عصاره ی طبیعی اثرات تقریبا ایمن داشته و می ‌تواند نتایج مفیدی در کاهش درد و ناتوانی در افراد مبتلا به آرتروز داشته باشد.

معرفی پیاسکومین پلاس ویتاول:

مکمل پیاسکومین پلاس ویتاول با دارا بودن ترکیبات طبیعی همچون آووکادو و سویا در کنار ویتامین D3 و عصاره‌ی زنجبیل علاوه بر حمایت از مفاصل و غضروف ها، به سلامت استخوان ها نیز می تواند کمک کند.

کدام ترکیبات طبیعی در آرتروز موثرند؟

کاربرد های مکمل پیاسکومین پلاس ویتاول:

  1. کاهش درد و التهاب مفاصل و عضلات
  2. بازسازی مفاصل
  3. جلوگیری از تخریب پیش رونده غضروف ها
  4. سهولت تحرک مفاصل مبتلا به آرتروز
  5. کاهش نیاز به داروهای مسکن

در راستای مصرف این مکمل توصیه می گردد:

  • مصرف هر گونه دارو یا مکمل و نیز داشتن بیماری های زمینه ای را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • درصورت وجود حساسیت به هریک از مواد تشکیل دهنده، از مصرف این فرآورده بپرهیزید.
  • به دلیل تاثیر این فرآورده در میزان اثربخشی وارفارین (به علت حضور ویتامین K در آووکادو) از مصرف همزمان این دو فرآورده خودداری شود.
  • در صورت بارداری یا شیردهی از مصرف این فرآورده خودداری نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha