سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 367136

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌های رخ داده در کشور منشا انسانی دارند از آمار افزایشی حریق در مناطق چهارگانه محیط زیست نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: کرمانشاه بیشترین میزان آتش سوزی را داشته است و در این زمینه رتبه اول را دارد.     

آتش‌سوزی ۷۳۶ هکتاری از ابتدای سال تاکنون!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، منابع طبیعی کشور همیشه با پدیده آتش‌سوزی مواجه بوده‌ئاند اما طی سال‌های گذشته این آتش‌سوزی‌ها روند افزایشی داشته است. با وجود اینکه گرمایش هوا و تغییرات اقلیمی می‌تواند در وقوع آتش‌سوزی‌ها نقش داشته باشد اما به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی و سهوی دارند و با فرهنگسازی و آموزش و در کنار آن رعایت نکات ایمنی از سوی مردم می‌توان میزان آن‌ها را کاهش داد.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی درباره آتش‌سوزی‌های اتفاق افتاده در مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست از ابتدای سال تاکنون اظهار کرد: طی سال جاری ۷۳۶ هکتار آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور رخ داده این در حالیست که آتش‌سوزی‌ها در این بازه زمانی طی سال گذشته ۱۹۰ هکتار بود.عامل اصلی این سوزی‌ها می‌تواند عدم بارندگی و خشکسالی باشد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور درباره مناطقی که بیشتر درگیر آتش‌سوزی‌ها شده‌اند گفت: بیشترین میزان آتش‌سوزی‌ها در سال جاری در کرمانشاه به میزان ۹۱ هکتار بوده که رتبه اول را داشته سپس در ۵۸ هکتار یزد و ۳۵ هکتار گیلان رخ داده است که با توجه به اینکه منشا انسانی داشته و بیشتر آن نیز سهوی بوده با فرهنگ‌سازی مناسب و رعایت مردم حتما از میزان آن‌ها کاسته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آتش‌سوزی‌ها می‌توانند از دو عامل طبیعی و غیر طبیعی سرچشمه بگیرند، اظهارکرد: در آتش‌سوزی‌های طبیعی هنگامی که میزان بارندگی‌ها کم است با یک رعد و برق کوچک و یا باد گرم علف‌های خشک و کوچکی که پای درختان روییده‌اند، آتش می‌گیرند و حریق به سایر نقاط نیز سرایت می‌کند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه ۱۰ درصد آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها منشا طبیعی دارند، گفت: ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها غیر طبیعی هستند و عامل انسانی بر آن‌ها تاثیرگذار است. عامل انسانی نیز به دو دسته عمدی و سهوی تقسیم می‌شود. برای آتش‌سوزی‌های عامدانه تبصره‌های قانونی وجود دارد و با افراد برخورد جدی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه غالب آتش‌سوزی‌هایی که عامل انسانی بر آن‌ها تاثیر گذار است، سهوی هستند، اظهارکرد: در برخی مواقع مردم هنگام حضور در طبیعت برای گذران امور آتش روشن می‌کنند اما بهتر است که آتش روشن نشود و در صورت نیاز نیز در مقیاس کوچک باشد و در نهایت نیز حتما آن را به‌طور کامل خاموش کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: از سویی دیگر پرتاب ته‌سیگار از درون خودرو در جاده‌های جنگلی یا رها کردن فیلتر سیگار در مناطق محیط زیستی و جنگلی سبب وقوع آتش‌سوزی می‌شود بنابراین تاکید ما این است که گردشگران یا سایر افراد از این اقدام پرهیز کنند.

محبت‌خانی در پایان اظهارکرد: برخی زباله‌ها به‌ویژه زباله‌های شیشه‌ای به‌صورت ذره‌بین عمل و نور و حرارت خورشید را چند برابر می‌کنند و در نهایت منجربه آتش‌سوزی می‌شوند علاوه بر آن عمده آتش‌سوزی‌هایی که با منشاء انسانی و غیرعمدی اتفاق می افتند، به دلیل روشن کردن آتش است. از مردم در خواست می‌کنیم هنگام حضور در طبیعت این مورد را رعایت کنند. طبیعت امانتی در دست ما برای آیندگان است و وظیفه داریم به عنوان به بهترین نحو از آن مراقبت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha