رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: پیامدهای منفی تغییر اقلیم در رتبه نخست ۱۰ عامل تهدیدآمیز بشر در قرن ۲۱ نظیر فقر، سلاح‌های هسته‌ای، کمبود غذا و ... قرار دارد.

تغییر اقلیم تهدیدی برای تمدن بشریت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا مهدی رهنما در حاشیه هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم در تهران اظهارکرد: تغییر اقلیم در بسیاری از کشورها پیامدها و آثار زیانباری داشته است که ایران نیز از آن‌ها مستثنی نیست.

وی افزود: از مهم‌ترین آثار منفی تغییر اقلیم در ایران می‌توان به افزایش وقوع بلایای جوی و اقلیمی مانند سیل، خشکسالی، طوفان‌های گرد و خاک، موج‌های گرمایی، موج های سرمایی، کاهش منابع ذخایر برف و... اشاره کرد.

دبیر علمی هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم ادامه داد: اکنون ایران وارد چهارمین سال متوالی خشکسالی شده است که اثر آن را می‌توان در کاهش ذخایر آبی پشت سدها، افزایش رخداد طوفان‌های گردوخاک در کشور و کاهش کیفیت هوا در بسیاری از شهرهای کشور مشاهده کرد.

رهنما تصریح کرد: پیامدهای تغییر اقلیم مشکلات زیادی برای بخش‌های مختلف کشور ایجاد کرده است که یکی از راه‌های چیره شدن بر این مشکلات، استفاده از ظرفیت‌های علمی برای مواجهه با این پدیده و آثار آن است.

وی اضافه کرد: بی‌شک اثرات تغییر اقلیم به سبب گسترش فعالیت‌های بشر و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال‌های پیش رو افزایش خواهد یافت بنابراین توجه به این موضوع و تلاش برای مواجهه علمی با آن ضروری است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ادامه داد: سال‌هاست پژوهشگران کشور به موضوع تغییر اقلیم و آثار آن ورود پیدا کرده‌اند اما همچنان مطالعات جدید و نوآورانه زیادی در حال ارائه است که بخشی از آن‌ها در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم نیز ارائه شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشو رهنما در پایان اظهارکزد: امید است نتایج هفتمین کنفرانس تغییر اقلیم نقش مهمی در درک بهتر این پدیده داشته باشد و بیش از پیش چشم‌انداز علمی و راهکارهای اجرایی سازگاری با پدیده تغییر اقلیم را روشن سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha