معاون برنامه‌ریزی و پایش عملکرد ستاد ملی جمعیت گفت: حوزه بهداشت در زمینه برنامه‌های کنترل جمعیت اثرگذاری ویژه‌ای دارد.

نقش ویژه حوزه بهداشت در برنامه‌های کنترل جمعیت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، انسیه کتابچی در آیین افتتاحیه دوره «هادیان زندگی» که سه‌شنبه ۱۰ بهمن ماه برگزار شد، گفت: برنامه‌های ستاد ملی جمعیت را جزو حوزه بهداشت می‌دانیم. اگرچه حوزه درمان وزارت بهداشت نیز در زمینه مسائلی مانند سقط جنین و زایمان طبیعی اثربخش است.

وی با بیان اینکه اگرچه حوزه درمان در زمینه جمعیت اثربخش است اما حوزه بهداشت در زمینه جمعیت اثر ویژه‌ای دارد، افزود: حوزه بهداشت در زمینه برنامه‌های کنترل جمعیت اثر ویژه‌ای دارد.

معاون برنامه‌ریزی و پایش عملکرد ستاد ملی جمعیت درباره سیاست‌های حوزه جمعیت گفت: پس از تغییر سیاست‌های جمعیتی، حوزه بهداشت می‌تواند به عنوان یک حوزه فرهنگ‌ساز درنظر گرفته شود. مقام عالی وزارت و معاون بهداشت ایشان، عزم خود را جزم کرده‌اند و در مسیر جوانی جمعیت گام برداشته‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و پایش عملکرد ستاد ملی جمعیت با اشاره به «جایزه ملی جمعیت» اظهار کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش توانست در آخرین دوره اعطای جایزه ملی جمعیت، این جایزه را از آن خود کند.

وی ادامه داد: اعطای این جایزه به وزارت بهداشت به حق است. بررسی کارنامه کاری وزارت بهداشت بیانگر این است علیرغم اینکه وظایف متعددی به این مجموعه واگذار شده نسبت به سایر ارگان‌ها عملکرد بهتری دارد. ماموریت‌های وزارت بهداشت نسبت به سایر ارگان‌های دیگر که در زمینه جمعیت فعالیت می‌کردند بیشتر است اما بیشترین درصد اجرای وظایف محوله را دارد.

کتابچی با بیان اینکه آموزش در حوزه جمعیت از اهمیت فراوانی برخوردار است، خطاب به هادیان سلامت گفت: شما هادیان سلامت، بار سنگینی را به دوش می‌کشید و مسئولیت آموزش کارکنان حوزه بهداشت را برعهده دارید. گفت‌وگوی چهره به چهره با مردم می‌تواند نقش ارزشمندی در حوزه سلامت داشته باشد.

وی ادامه داد: تجربه ثابت کرده است که مردم به بهورزان خانه‌های سلامت اعتماد دارند؛ به نحوی که برای نحوه مصرف داروهایی که توسط یک فوق‌متخصص برای آنها تجویز شده به بهورزان مراجعه می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی و پایش عملکرد ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه تهدیدات جمعیتی از نیم‌قرن گذشته آغاز شده، افزود: در گذشته برنامه‌هایی مانند خانواده کم جمعیت و جمعیت کم مطرح شد. در حال حاضر، برنامه‌های نهادهای بین‌المللی کنترل‌کننده جمعیت، رنگ عوض کرده است متاسفانه پس از تغییر برنامه‌ها، نهادهای بین‌المللی کنترل‌کننده جمعیت از انحرافات جنسی، گروه‌های اقلیت جنسی و برنامه‌هایی که علیه نظام خانواده طبیعی باشد، حمایت می‌کند.

وی با اشاره به آخرین جلسه ستاد ملی جمعیت گفت: آخرین جلسه ستاد ملی جمعیت با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شد و ایشان بر مراقبت از برنامه‌هایی که از خانواده طبیعی مراقبت می‌کنند، تاکید کردند.

کتابچی درباره سیاست‌های نهادهای بین‌المللی کنترل جمعیت گفت: اگرچه نگاه و مدل آموزشی این نهادها تغییر کرده است اما این نهادها بر این موضوع تاکید دارند که نوجوانان شرقی تحت آموزش جنسی قرار بگیرند. من از شما می‌خواهم که در زمینه برنامه‌های بین‌اللمللی نهادهای کنترل‌کننده جمعیت مطالعه کنید. به طور مثال، موضوع واکسن اچ‌پی‌وی نیاز به مراقبت بیشتری دارد و باید در کانون توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha